/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Vi får ikke vores husleje
Fra : Mille35
Vist : 1655 gange
50 point
Dato : 03-03-04 09:00

Hvad gør vi lige , aftalen var 14500 i indskud og 5000 + forbrug .Lejeren sage at de kun havde 9000 men resten kom 5 dage efter d 9/2 der er ikke kommet en krone i nu (borset fra de 9000) det er nogen kontant modtager fra Glostrup.
Kan han evnt.ringe til Kommunen og få oplyst nogen ting på dem

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 03-03-04 09:02

Har i spurgt dem om hvor pengene bliver af?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:04

I skal NU give en skriftlig advarsel, ellers mister i retten til at smide dem ud.

Såfremt i "accepterer" for sen indbetaling en gang uden skriftlig indsigelse, vil det danne præcedens for at for sen indbetaling er accepteret, så derfor skal i reagere omgående... Såfremt de slet ikke betaler har i dermed ret ti lat smide dem ud fra dag til dag.

Som privat udlejer har du ikke mulighed for at indhente oplysninger fra offentlige instanser

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:06

Ja vi rykker dem hele tiden og nej vi har ikke sendt nogen skriftlig indsigelse. Hvordan kunne sådan en se ud ?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:15

TIL

Vi har desværre konstateret at den manglende betaling for indskud samt husleje endnu ikke er dukket op.

Vi ser os nødsaget til at forlange den manglende indbetaling til rådighed på vores konto senest XX (2 dage fra afsendelse som bør være i dag)

I modsat fald vil vi betragte lejemålet som misligeholdt, og i er således sagt op til øjeblikkelig fraflytning

Med væmmelig hilsen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 09:15

Er de flyttet ind? Ellers kan I jo afvise Dem. Men ellers tror jeg I står en smule dårligt, idet I jo har accepteret et mindre indskud i første omgang. Om kravet kan falde ind under en umiddelbar fordring, med den accept I gav først, vil sikkert være "mudret".

Det er nødvendigt at kende den nærmere situation, for at kunne give et mere præcist svar.

Med hensyn til henvendelse til kommune, mener jeg ikke, at I under nogen omstændighed kan gøre det, uden lejernes accept. Det vil til enhver tid være en uacceptabel handling.

Tal med jeres lejere om det økonomiske, hvis de er indstillet på det, kan man lave en aftale med lejerne, om at modtage lejen og pligtige ydelser direkte fra kommunen.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:20

Hej Bette

Mange tak for hjælpen.Det er rimligt nyt for mig at være "bolighaj" det er et hus vi som gamle skal bo i , så derfor denne invistering endnu engang tak

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 09:20

Hvad giver de af forklaring på den manglende betaling?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:24

det er ikke skriftligt de de 9000 i lejekontrakten står der de rigtige tal, det er en muntlig aftale med de 9000,00
og lejekontrakten er skrevet under af dem

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 09:26

Jamen, du siger I har rykket dem flere gange, hvhilken forklaring får I for ikke at have modtaget pengene.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:29

at de kommer i næste uge... det bliver de ved med at sige

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:30

Prøv lige igen, hvilke tal står i kontrakten, og hvilke taler aftalt mundtligt OG hvilket beløb har i fået?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:33

altså 3 mrd husleje i Dep.en forud. men de havde kun 9000,00 så aftalen var at resten skulle falde 4-5 dage efter.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:34

så dd. skylder de mig 12200,00, de mangler osse og betale varme og husleje for marts.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:36

Og det er det der står i kontrakten??

Eller skylder de jer penge som kun er aftalt mundtligt?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:39

Ja til begge dele

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 09:40

Der er noget jeg ikke kan få til at hænge helt sammen. Hvis de er kontanthjælpsmodtagere, og får til huslejen fra kommunen, har de så ikke også fået penge til indskud eller depositum fra kommunen. Kan problemet ligge der.
Jeg tror, jeg ville forsøge at lave en afdragsaftale med dem, 5.000 kan være mange penge at skulle rejse, hvis man ikke har nogle. Evt. betale 1000 kr. ekstra pr. måned sammen med huslejen.
Aftalen skal så laves skriftligt. Hvis den misligeholdes, skal du lave en meget formel rykkerprocedure, som vil være lidt omstændig at komme ind på nu.
Dette selvfølgelig under forudsætning af, du gerne vil beholde dem som lejere.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:40

Men jeg skal på arbejde nu,og der ligger kontrakten så kan jeg lige tjekke hvad der så helt precis

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:41

Så er i på den, i har intet juridisk krav på penge der ikke er en skriftlig aftale om.

Det siges jo godt nok, at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, men med mindre der er uvildige vidner til aftalens indgåelse, så er det MEGET svært at bevise

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:47

Hej qfha
De flytter fra Kbh.kommunen betaler flyttning " har de fortalt" Og så havde de 9000,00 med i hundrekroner/femhundre seddler. De flytter så her til fyn

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:49

Hvis de har fået pengene far kommunen har de jo kun fået det beløb der står i kontrakten.

I øvrigt udbetaler en kommune ikke pengene til kontanthjælpsmodtageren, men direkte til udlejer

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 09:50

Av, du har vist gjort i nælderne.
Hvis du ikke får din husleje for marts, skal du straks indlede formel rykkerprocedure og springe op og falde ned på dit indskud. Så skal de ud straks.

Det kan du høre nærmere om senere, hvis du vælger det.

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 10:29

helt forfra...
lejemålet begynder 01/02-04årlig husleje 57600,00
senet 01/02-04 betaler lejer et dep på 1400,00
+ forudbetalt husleje 4800,00 = total 19200,00 d.1/2-04

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 10:31

Hej qfha
Det vil jeg da gerne høre om

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 11:11

I hht LL § 93 stk 1.a kan udlejeren hæve lejeaftalen når lejen ikke er betalt rettidigt.
Dvs hvis lejeren ikke har berigtiget restancen senest 3 dage efter skriftlig påkrav.

Rettidig indbetaling er senest 3 hverdage efter forfald.

I morgen sender du en rykker alm. og anbefalet. Formkravene er vigtige.

I brevet konstaterer du, at den aftalte leje for marts 2004

Leje kr. ---,-
Varme mv.kr ---,-
I alt kr ---,-

ikke er indgået rettidigt, og skal derfor anmode dem om at betale beløbet inden XX
efter, hvilken dato lejemålet ellers vil blive hævet i hht. LL §93. stk 1.a til fraflytning straks.

Evt. omkostninger i forbindelse med fraflytningen vil påhvile lejer.

Mvh

Når dette er gjort må du ikke aftale noget med lejeren. Herefter er det retten som laver aftalerne. Eller vil du sandsynligvis miste dine rettigheder.

Kravet er en umiddelbar forfring. Derfor kan du selv gå ned i fogedretten med sagen, og bede dem om at sætte ham på gaden, og inddrive pengene.

Du må ikke tøve i dette, så taber du dine rettigheder.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-04 11:21

Mille35

dette er et påkrav udstedt efter rettens retningslinier, det skal være ordret som skrevet ellers bliver det afvist, send det hvis det ikke hjælper så kom tilbage så får du en kopi af OPHÆVELSE AF LEJEMÅL.

i skal selvfølgelig indsætte den aktuelle husleje.

mvh
Per
bibs@c.dk

PÅKRAV

Vedr. Deres lejemål Holbækvej 32 B

Da De ikke efter udløbet af den for lejeforholdet fastsatte betalingsfrist har betalt husleje, fremsættes herved lejebetalingspåkrav.

Udlejer er jf. lejelovens § 93, stk. 2 berettiget til et forsinkelsesgebyr på kroner 100.- + 2% af skyldig beløb over 1.000.- kroner

Det skyldige beløb er opgjort som følger

   Husleje      2,500.- Kroner

   Gebyr       130,00.- Kroner

   I alt       2,630,50.- Kroner

Såfremt ovennævnte restance ikke er berigtiget senest 3 dage fra modtagelse af nærværende påkrav, vil lejemålet i medfør af lejelovens § 93, stk. 1, pkt. A blive ophævet som væsentligt misligholdt uden yderligere varsel med den virkning al lejemålet øjeblikkelig må fraflyttes.

Nærværende skrivelse er fremsendt såvel anbefalet som ved almindelig postforsendelse

Med venlig hilsen

Per Andersen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 11:35

Ved nærmere eftertanke, synes jeg, du for at sikre dig selv bedst muligt, skal starte med en almindelig rykker uden trussel om ophævelse.

I brevet konstaterer du, at den aftalte leje for marts 2004

Leje kr. ---,-
Varme mv.kr ---,-
I alt kr ---,-

ikke er indgået rettidigt, og skal derfor anmode dem om at betale beløbet inden 3 dage fra modtagelse af dette brev.

Når du kan konstatere, at pengene ikke går ind, sender du påkravet med trussel om ophævelse af lejemålet.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 11:35

Ved nærmere eftertanke, synes jeg, du for at sikre dig selv bedst muligt, skal starte med en almindelig rykker uden trussel om ophævelse.

I brevet konstaterer du, at den aftalte leje for marts 2004

Leje kr. ---,-
Varme mv.kr ---,-
I alt kr ---,-

ikke er indgået rettidigt, og skal derfor anmode dem om at betale beløbet inden 3 dage fra modtagelse af dette brev.

Når du kan konstatere, at pengene ikke går ind, sender du påkravet med trussel om ophævelse af lejemålet.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 03-03-04 14:26

Mille 35

du bliver nødt til at følge spillereglerne, så det er et påkrav, såfremt du ikke sender et sådan mister du muligheden for at følge retspraksis, lad være med at lytte til qfha jeg har trods alt med det at gøre HVER dag som udlejer.

per

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 14:47

Det bør du nok lige uddybe. Hvad er forskellen?

Accepteret svar
Fra : gal

Modtaget 50 point
Dato : 03-03-04 17:32

mød op med et par mand og sig at i er kommet for at flytte alle deres ting til komunen
så kan de sikkert skaffe pengene indenfor et par timer

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 09-03-04 08:01

Tak for svaret gal.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 09-03-04 14:28

har i gjort det

Kommentar
Fra : gal

Dato : 09-03-04 14:31

har i gjort det