/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Lyddæmpning af højttalere ned mod underb~
Fra : tesastick
Vist : 4074 gange
80 point
Dato : 02-03-04 22:53

Er der nogen der ved hvad man kan gøre ved et par gulvhøjttalere, så underboen bliver generet mindst muligt? Højttalerne står i forvejen på et gulvtæppe. Jeg havde forestillet et eller andet til at putte under højttalerne. Eller måske noget helt andet...

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 02-03-04 22:55

Hey
Prøv at anskaffe dig nogle Tykke fliser, magen til dem man bruger på et fortov..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-03-04 22:59

Jeg ville nu sige skær nogle 50 mm støbebats til betræk dem med noget stof og sæt højtalerne på dem Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-03-04 23:03

Jeg formoder at de ikke kan komme op på væggen ?? jeg tænker på bare så der er lidt afstand til gulvet

Kommentar
Fra : hesp

Dato : 02-03-04 23:03

jeg har 2 forslag 1. få sat nogle "spies" på hvis man kan, det er små spidser der skrues op i bunden af højtalerne så de ikke står direkte på gulvet.
2. det er ikke så godt men virker lidt, vip højtaleren og sæt et viskelæder under foran så den står på bunden på bagsiden så er det minimalt berøring på gulv.

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 02-03-04 23:12

Den med fliserne er god nok, og oven på skal du have en kasse med sand. Ca 10cm i dybden.
Det skulle tage det værste.
ellers må du købe nogle øreværn til din underbo

Micjo

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-04 00:03

De hedder "spikes"

http://www.tradestore.dk/product.asp?product=2900

Husk også at sikre underboen mod subwooferen hvis du har sådan en, altså subwoofer

- og ellers, så skru lidt ned i det daglige for at bevare et godt naboskab

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 07:47

Hvad med at skrue lidt ned for bassen. Det er gerne den, som går igennem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-03-04 08:13

Vi har ikke fået den alllerallervigtigste information. Hvilke højttalere har du? Hvilken type musik hører du? Hvad er etageadskillelsen lavet af (træ bjælkelag, beton?).

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 03-03-04 08:34

Jeg bruger en flamingo plade ,lidt mindre end bunden af h taleren,underboen klappede i sine små hænder

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 80 point
Dato : 03-03-04 08:55

Uden at kende højttalere og etageadskillelse kan man da komme med et gæt og et par kommentarer.

At skrue ned for bassen - tjaee hvis man ikke bryder som om musik, så hvorfor ikke. Men så var alternativet nok at købe sig et lille denver anlæg til at hænge på væggen.

At hænge højttaleren op er rimelig effektivt. Problemet er her at mange højttalere "anvender" gulvet for at kunne reproducere bare nogenlunde bas. Ved ophængning mangler du reflektionen fra gulvet og bassen bliver mere tynd. Muligvis jan du få et hæderlig resultat ved at vende højttaleren på hovedet og hænge den op i kæder under loftet. Vinkl dem mod lyttepositionen. Pas på du så ikke får bøvl med overboen. Om det duer i din lejlighed kan kun en prøve afsløre.

Vægtforøgning sammen med svingningsdæmpning. Effektivt, med måske ovenikøbet en lydforbedrende virkning. Hvis du samtidig afstiver dit kabinet en smule, kan resultatet blive fastere bas. Supermetoden er en støbebat neders - gerne pakket ind. En betonflise ovenpå. Eventuelt spikes mellem højttaler og flise (IKKE en støbebat eller andet fjedrende).

Afstivning af kabinet: Ud med bassen. Skær en rundstok til en mikroskobisk anelse længere end afstanden mellem for og bagplade og mellem sideplade. Sæt rundstokkene i klemme med en lille klat lim. Du vil så opleve at kabinettet siger "dok" istedet "gong", altså det lyder ikke hult mere. Resultat, "kabinettet" spiller ikke længere med = hørbar mere fast og kontrolleret bas. Sammenholdt med en fuldstændig afkobling af gulvet burde dette blive 10-4. Hvis højttaleren er født til det, er sandfyldte stands også et drøngodt alternativ.

Kommentar
Fra : octopussy

Dato : 18-03-04 12:37

Du kan skrue endnu højere op så din underbo til sidst blir så sur at han/hun flytter. og så kan du bare fyre løs af dit techno eller hvilket musik du nu hører........

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-04 13:13

Ja eller du selv bliver sagt op og må flytte.........

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-04-04 20:53

Husk at lukke og god Påske
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : tesastick

Dato : 10-05-04 15:16

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 21-03-08 16:34

Hej,
jeg har købt en Jumo subwoofer til indbygning i væg.
Nu kunne jeg ikke bygge den ind i væggen. derfor lavede jeg en trækasse, der skal stå på betongulv med fliser på.
Jeg har tænkt mig at sætte gummi fødder under subwooferen !?.
Citat
Så står der i montagevejeledningen: for optimal lyd lav en "Backbox". Fyld boxen med dæmpende material så som isoleringsmateriale.
Citat slut

Måske er dette her et yderligere tip.