/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ram til cpu
Fra : CCjunior
Vist : 385 gange
50 point
Dato : 02-03-04 19:34

jeg menes engang at ha hørt at man kan sætte sine ram til at hjælpe cpu´en..
jeg syntes tit at min cpu arbejder max men der er masser af ram kraft til bage..
hvordan får jeg min ram til at hjælpe cpu´en...hvis det kan lade sig gøre..
det er en amd 1400+ og jeg har 768 ram

Junior

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 02-03-04 19:38

Hej CCjunior.

For at løse dit problem, så bliver du nok nød til at skifte til et bundkort med dual ddr ram slots. På den måde for du mere udnyttelse af rammene.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-04 20:02

Ej..det kan du da ikke mene.. vil det sige at jeg har misforstået et eller anden.. Øv

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 02-03-04 20:04

Jo desværre. Køre du SD-ram eller DDR ram nu?? prøv og opdatere dit chipset på bundkortet til det nyeste.. det kan også tit give mere perfomance

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-04 20:06

du mener at jeg skal hente en opdatering til min bios.. det har jeg tjekket der er ikke nogen..
det er sd ram jeg kører med.. kan ikke kører med sd ram..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 20:10

Hvilket styresystem (Windows)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-04 20:10

xp

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 02-03-04 20:11

Nej chipset opdatering er ikke det samme som bios opdatering.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-04 20:12

ok...hvad er chipset så.. og hvordan fungerer det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 20:15

Fint så kan du nemlig godt sætte noget mere RAM i, hvis det var 98 ville det ikke hjælpe.
Når du har rigeligt med hukommelse vil du kunne udføre mere med samme CPU fordi RAM jo er et faktisk lager hvor de bearbejdede data kan lagres under processen.
Nu er en AMD 1400 ikke noget særligt, men det burde være rigeligt til de fleste ting.
Du vil garanteret få meget ud af at rydde op i din computer, slette unødvendige cachede filer og kun have de programmer du har behov for. Fjerne unødvendige programmer i opstart.

Accepteret svar
Fra : gobling

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-04 20:18

Chipset er en form for driver software til ens bundkort. For at finde ud af hviken chip man har, kan man enten bruge programmen aida32 til at aflæse det med, eller se ned på bundkortet og se hvad der står på chipen. Det er enten "Intel, via, sis, ali eller n-force" når du har så har fundet ud af hvilken det er, så går du ind på producentens hjemmeside og henter den nyeste.. Så for du opdateret alle dine porte og controller på dit bundkort.. Dette kan være en løsning til mere performance, men ellers er det nok den første løsning du må ud i. Du skal jo også tænke på at nutidens DDR ram kan køre 400hz> , sd-ram køre kun 133..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 20:28

Chipset = Controller-chips på bundkort. Hjælpe-chips, som aflaster CPU’en

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 02-03-04 20:32

Tak for svaret gobling.

Så må jeg jo vælge om jeg vil opdaterer bundkortet eller hvad jeg vil.. jeg takker ihvertefald for svaret..
Junior.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 21:03

Gobling, hvis du vil have glæde af at få accepteret svar skal du tilmelde dig som superbruger og så får du en sjat pont at bruge af.
Din forklaring om chipset er direkte forkert, men meningen var god nok. Det hjælper bare ikke hvis han allerede har en korrekt driver. VIA udgiver f. eks. jævnligt nye 4 i 1 drivere, men sommetider skal man tilbage til en gammel for at få det til at fungere ordentligt og det er jo det samme med Nvidia der også opdaterer hele tiden. Nvidia laver for resten også chipset til motherboard

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 03-03-04 22:10

Hej BjarneD.

Jeg har heller ikke udtalt at det er det med chipsetet, som kunne være løsningen.. Chipsetet/bios opdatere bare dit board allround.. En Pc køre ikke særlig godt hvis chipsetet ikke er installeret. Desuden er det jo også den eneste mulighed han har for max performance, medmindre han køber et nyt board.

PS. hvis du ser hvad jeg har skrevet under chipsets, så står der bla. n-force. n-force er navnet på nvidias chip.

Kommentar
Fra : gobling

Dato : 03-03-04 22:10

Hej BjarneD.

Jeg har heller ikke udtalt at det er det med chipsetet, som kunne være løsningen.. Chipsetet/bios opdatere bare dit board allround.. En Pc køre ikke særlig godt hvis chipsetet ikke er installeret. Desuden er det jo også den eneste mulighed han har for max performance, medmindre han køber et nyt board.

PS. hvis du ser hvad jeg har skrevet under chipsets, så står der bla. n-force. n-force er navnet på nvidias chip.