/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Linksys Router Firewall
Fra : Jrod
Vist : 490 gange
100 point
Dato : 02-03-04 14:11

Hej alle sammen.

Jeg har sidet lidt og rodet med et par forskellige firewalls, (software) ZoneAlarm tiltaler mig mest. Men af en eller andet årsag har den lavet ged i mit system, og dens "Internet True Vector" Æder 95 % af min processor kraft og låser mit system. Så den røg ud igen

Hvorfor gør den det?

Den har ikke altid gjort det, har faktisk kørt med den længe uden probs. men nu vil den ikke mere.

En anden ting: Jeg har en Linksys Cabel/DSL Router. Der skulle gerne ligge en Firewall i hvis jeg har læst manualen korekt.... Men... Hvordan undersøger jeg om den er aktiv? Eller det er den måske permanent? Har været inde i routerens opsætning men kan ikke finde noget om Firewall settings eller Access Settings. Er kommet frem til at det har noget at gøre med noget der heder NAT men det kan jeg heller ikke finde noget om i opsætingen af routeren.

Hjææælp! Er der en der kan forklare mig hvordan man kan sætte sin firewall op i en linksys router eller om man kan slå den til og fra?

Det skal lige siges at jeg ikke er den helt store Computer Haj så Små forkortelser og hurtige forklaringer er jeg ikke helt med på..

Håber der er en der kan hjælpe mig.

Mvh Glen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 02-03-04 15:03

Nu er der efter min mening ikke den store fare ved internettet og postprogrammer, hvis man ellers har hentet alle opdateringer hos Windows, og ellers har en opdateret antivirusprogram.
Antivirusprogrammer kan man ikke undvære, da et alm. firewall ikke griber ind, når feks. post indeholder virus, og det er jo i postprogrammer 98% af alle virusangreb fommer fra.

Linksysen indeholder automatisk en firewall, det vil sige den holder mange porte lukkede, og kun porte åbne som man skal bruge. De porte man normalt skal bruge er feks. til messenger mm.
Nu kunne portene til messenger feks. være indgående 3101 og udgående 3200, og så ville fabriksindstillingen til Linksys være at holde disse porte åbne, eller at holde 3100-3200 åbne, altså også de mellemliggende porte.
Så kan du opleve at du ikke kan spille et bestemt spil mod andre på internettet, og må så ind i routeropsætningen og angive at portene der bruges af spilserveren skal åbnes ned til din computer.
Endvidere findes der en funktion i routeren der kan åbne alle porte ned til din computer, den kaldes for DMZ, men når den aktiveres, er der ingen firewall længere.
Du må have fået en brugsanvisning, eller kan finde en på nettet, og som regel er der inde i routeropsætningen en hjælpknap der forklarer om de indstillinger der kan foretage.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 02-03-04 15:45

Du skal ind i Routerens opsætning. Hvis du stadig har standardopsætning, skriver du i browser 192.168.1.1 og skriver i passwordruden: admin (med små bogstaver), User name er tom.
herefter kan du ændre standardopsætningen. Du kan osse her indefra hente en PDF fil fra Linksys, der detaljeret forklarer.
ZoneAlarms TrueVector har problemer med at tackle routerens indbyggede firewall, og ZoneAlarm foreslår derfor osse, at routerens firewall slås fra. De kan ikke samarbejde. Så aktiver DMZ som Pallebhansen foreslår. Det hjælper med ZoneAlarm.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 03-03-04 08:26

Til pallebhansen
Alle porte udefra (WAN) er lukket som standard. Kun forespørgelser indefra og ud er tilladt (LAN). Hvis noget udefra skal have adgang skal man åbne for den port der skal bruges - f.eks. webserver på port 80. En router er ikke en FireWall, men der er en god lås imod angreb udefra. En FireWall vil/kan også låse/blokere for trafik indefra.

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 03-03-04 19:42

Hej igen.

Tak for et par gode tip alle sammen..

Jeg kan sagtens komme ind i Routerens opsæting via den ip du omtaler (bernsted) Men det der heder DMZ kan jeg s... ikke finde noget om i opsætningen. Har downloaded Manualen og jeg synes jeg har læst den igennem, selvfølgelig kun løst, for den er sgu lidt lang..

Mit problem med ZoneAlarm har jeg løst ved simpelthen at afinstallere ZoneAlarm og så bare stole på den "FireWall" der ligger i Routeren.

Jeg Kigger lidt vider med hensyn til "DMZ" Men hvis en af jer sån lige ved hvor jeg skal hen for at finde den og se om den er slået fra eller den er aktiveret, så vil jeg blive yderst taknemlig hvis i kunne guide mig lidt.

Mvh Glen.

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 03-03-04 19:49

Tak for svaret pallebhansen.

Og tusind tak for hjælpen alle i andre også. Altid rart med nogle kloge mennesker.

Mvh Glen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-03-04 21:42

Du har en god router, det viser alle test, jeg kender ikke lige opsætningen af den, men et er sikkert, og det er at DMZ er sat så den nu beskytter dig. Hvis du vil køre uden beskyttelse, fordi du har mistanke om at routeren spærrer for en tjeneste, kan du selvfølgelig flytte dit kabel fra routeren over i dit modem, og så genstarte comp. så er der kun Windows XP`s indbyggede firewall tilbage.
Når du i et dokument skal finde en sætning, er der i programmet altid en søg funktion. I PDF dokumenter er det feks. kikkerten du trykker på og skriver feks. DMZ
VH Palle Hansen