/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
print fra en form
Fra : _bertus_
Vist : 456 gange
300 point
Dato : 01-03-04 18:09

jeg vil gerne have en funktion hvor jeg kan printe ud fra en form

koden ser sådan her ud men jeg kan ikke få det til at virke??

<form method="post" action="window.print();return false" onsubmit="return validate(this);">

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-03-04 20:26

Kode
<FORM>
<INPUT TYPE="button" onClick="window.print()">
</FORM>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 02-03-04 09:58

<FORM>
<INPUT TYPE="button" onClick="window.print()">
</FORM>

den hade jeg også fundet, men så kan jeg ikke få

onsubmit="return validate(this);

til at virke

Hvordan gør jeg så det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-04 11:48

Har du prøvet :

Kode
<FORM method="post" onsubmit="return validate(this);"> >
<INPUT TYPE="button" onClick="window.print()">
</FORM>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-04 11:49

Ups.. lige et > for meget, men den klarer du vel?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 02-03-04 11:57

ja det har jeg den printer bare ud uden at de påkrævede felter er udfyldt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-03-04 12:08

Jeg har desværre ikke rigtig tid til at gå dybere i det, selvom det er en interessant problemstilling.

Mon ikke du skal bruge to forms? Hvor den ene 'sender' resultatet af validate til den anden? Dvs. sige at udprint formen først kan aktiveres, når intastnings formen er godkendt?

Jeg står midt i en flytning af både mig selv, min lejlighed og min internetforbindelse, så jeg håber du forstår mit skisma?

Happy coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 02-03-04 12:22

jo tak, jeg er stadig lidt norvice med forms men jeg prøver.... god flytning!

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 04-03-04 21:52

jeg har stadig prob. jeg kan bare ikke få det til at fngere.

Altså jeg har en form hvor jeg vil printe det du brugeren har skrevet men samtidigt vil jeg være sikker på at
felterne er udfyldte det prøver jeg ved denne kode med det virker ikke.

<FORM method="post" onsubmit="return validate(this);">
<INPUT TYPE="button" onClick="window.print()">
</FORM>

Hilsen _BERTUS_

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:54

du skal validere dine felter inden du sender dem til udprint

din form laver du i ganske almindelig html hvor du sender dataerne videre til asp script
hvor du validere felterne der er påkrævet, og det gør du ved at bruge if og else sætninger
når betingelserne er opfyldt lader du scriptet genere en side i html hvor du bruger window.print()

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 11-03-04 23:26

Poul_from
>du skal validere dine felter inden du sender dem til udprint

>din form laver du i ganske almindelig html hvor du sender dataerne videre til asp script
>hvor du validere felterne der er påkrævet, og det gør du ved at bruge if og else sætninger
>når betingelserne er opfyldt lader du scriptet genere en side i html hvor du bruger window.print()

jeg er temelig novice... kan du vise det med kode??? bare et eks så skal jeg nok få flettet det ind i mit

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 23:40

html formen
<form action="script.asp" method="post">
<input type="text" name="navn">
<input type="submit" name="navn">
</form>

asp script
som du gemmer som script.asp
<%
if navn = "" then
response.write "fejl"
else
response.write navn
end if
%>

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 12-03-04 07:32

Der er ingen grund til at rode sig ud i ASP - det belaster serveren & tager mere tid for brugeren!

JavaScript er langt bedre i denne situation:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<script language="JavaScript">
<!--
   function CheckForm () {

   //kontroller at navn er udfyldt
   if (document.navn.navn.value == ""){
      alert("Skriv venligst dit navn");
      document.navn.navn.select();
      document.navn.navn.focus();
      return false
   }

   //kontroller at adresse er udfyldt
   if (document.navn.adresse.value == ""){
      alert("Skriv venligst din adresse");
      document.navn.adresse.select();
      document.navn.adresse.focus();
      return false
   }

      return true
}
//-->
</script>
</head>

<body>
<form name="navn" action="" method="post" onSubmit="return CheckForm();">
Navn:
<input name="navn" type="text" id="navn">
<br>
Adresse:
<input name="adresse" type="text" id="adresse">
<br>
<INPUT name="Submit" TYPE="button" id="Submit" onClick="window.print()" value="Print">
</form>
<br>
</body>
</html>

Håber du forstår pointen, og kan flette det ind i dit eget script....

/g-mus.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-04 12:28

Yes, I'm back. Veloverstået flytning og har egentlig ikke så meget at sige, da der er kommet to udmærkede løsninger fra poul_from og gmusen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 12-03-04 17:26

>poul_from....

Men hvordan får jeg så printet det ud hvis bruger har udfyldt felterne???

og hvis brugeren ikke har så skal jeg jo gerne have den til at vise det på den side hvor der er fejl

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 12-03-04 17:27

>Gmusen

Jeg kan godt lide ideén med ikke at belaste serveren meeen.......

når jeg trykker submit skriver den siden ud selvom jeg ikke har udfyldt felterne

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 12-03-04 17:28

Welcome back Molokyle du må hjælpe mig du plejer altid at kunne svare på min sp?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-04 18:04

Prøv lige at læse lidt på lektien her : http://www.hotscripts.com/Detailed/8221.html

..om at validere en <form> FØR submit !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 12-03-04 18:37

nu har jeg lavet nyt script som du kan se det første script var kun for at vise hvordan du kan validere felter

html formen
<html>
<head>
<title>formular</title>
</head>
<body>
<form action="script.asp" method="post">
navn <input type="text" name="navn"><br>
adresse <input type="text" name="adresse"><br>
<input type="submit" >
</form>

</body>
</html>

asp scriptet
<html>
<head>
<title>asp script</title>
</head>
<%
if (navn = "") OR (adresse = "") then
%>
<body>
<form action="script.asp" method="post">
navn<input type="text" name="navn" value"<% response.write navn %>"><%
if navn="" then
response.write "fejl her"
end if
%>
<br>
adresse<input type="text" name="adresse" value"<% response.write adresse %>"><%
if adresse="" then
response.write "fejl her"
end if
%><br>
<input type="submit" >
</form>
<%
else
%>
<body onload="window.print()">
<%
response.write navn
response.write adresse
end if %>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 12-03-04 19:05

>poul_from

ja nu nærmere vi os

Men hvor får den navn og adr. fra på script siden??

jeg får afvide at jeg ikke har skrevet noget selvom jeg har gjort det.

prøvede også at skrive dirkete i script.asp siden fik stadig fejl at jeg ikke hade skrevet noget

Kommentar
Fra : _bertus_

Dato : 12-03-04 19:06

</MOLOKYLE>

Troede lige den var der...... men nej desvære
det fungere fint hvis ikke jeg skal printe

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 12-03-04 22:20

jeg prøver lige scriptet jeg laver normalt ikke asp dokumenter men php istedet
det kan godt være jeg har blandet lidt sammen jeg vender tilage med et scrit der virker hvis det er ok

Accepteret svar
Fra : poul_from

Modtaget 300 point
Dato : 13-03-04 00:45

så er jeg klar med ny omgang koder til dig og de er gennemtestet og det virker

først kodern til start.html

Kode
<HTML>
<HEAD>
<META NAME="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio 6.0">
<TITLE></TITLE>
</HEAD>
<BODY>
<form method="post" action="script.asp">
navn<input type="text" name="navn">
<br>
adresse<input type="text" name="adresse" >
<br><input type="submit">
</form>
</BODY>
</HTML>

her er koden til asp scriptet script.asp

Kode
<% @Language = "VBScript" %>
<%
navn=Request.form("navn")
adresse=Request.form("adresse")
%>
<html>
<head>
<title>asp script</title>
</head>
<%

if (Request.form("navn") <> "")AND(Request.form("adresse") <> "") then
%>
<body onload="window.print()">
<%
response.write navn
%>
<br>
<%
response.write adresse
else
%><body>
<form method="post" action="script.asp">
navn<input type="text" name="navn" value="<% Response.write Request.form("navn") %>"><%
if navn="" then
response.write "fejl her"
end if %><br> adresse<input type="text" name="adresse" value"<% Response.write Request.form("adresse") %>"><%
if adresse="" then
response.write "fejl her"
end if %><br><input type="submit" >
</form>
<%end if

%>
</html>

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 13-03-04 00:47

kandu slugte lige html slut koden i asp scriptet i bunden af scriptet skal du lige indsætte </html>

Godkendelse af svar
Fra : _bertus_

Dato : 13-03-04 23:06

Tak for et rigtig godt svar poul_from.

Det var lige hvad jeg skulle bruge