/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Forbind to computere?
Fra : bassenborg
Vist : 571 gange
100 point
Dato : 29-02-04 20:47

Min dreng skal ha’ en computer i fødselsdagsgave.
Den har indbygget net-kort, og skal udstyres med Windows XP-pro.
Jeg har selv en computer med Windows XP-pro, og indbygget net-kort.
Jeg er på ”nettet” via et kabelmodem, og med et Web-speed abonnement
256/64.
Man kan købe en ekstra IP-adresse for 10kr. om måneden.
Det har jeg tænkt mig at gøre, sådan at ”knægten” også kan komme på ”nettet”.
Der bliver ca. 8-9 meter mellem vores computere.
Mine spørgsmål er så: Hvordan forbinder jeg nemmest, billigst og bedst de to computere?
Jeg har læst flere steder, at man kan belaste forbindelsen for meget, sådan at den går ned ind imellem. Hvad vil det sige, og hvordan undgår jeg det?
Kan ”knægten” være på nettet, hvis min computer er slukket?
Hvad med en firewall, er det nødvendigt? Jeg har ikke selv en, og det kører fint.
Er der andet jeg skal være opmærksom på?

PS: Undgå for mange fremmedord.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 29-02-04 20:49

Du skal have en router med indbygget firewall og så behøver du ikke at købe flere IP adresser da routeren kan fordele.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 20:53

Du kan forbinde computernes netkort ved hjælp af færdige UTP patch kabler og routeren er som det eneste så direkte forbundet med kabelmodemet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 20:57

TDC har denne vejledning, og hvorfor ikke købe din router hos dem så kan du jo få hotline support.
http://tdckabeltv.dk/file_download.php?UniversFileID=81

Held og lykke med projektet
Bjarne

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-02-04 21:12

Til Bjarne D-Du skriver at jeg kan undgå at betale for en ekstra IP-adresse, ved at købe en router.
Jeg har før skrevet til TDC ang. tilslutning af en ekstra computer, og fik denne tilbagemelding:

Hvis du vil have 2 computere tilsluttet webspeed, skal du først have 2 IP adresser. Det kan du få ved at kontakte vores kundeservice på 80804010. En ekstra IP adresse koster 10,- om måneden.

Venlig hilsen

Ernst Jensen
Kunderådgiver
TDC Privat

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 21:27

Ja, men det er hvis du kobler dem på med hub eller switch, som er den almindelige måde.
Routeren skal kun bruge en IP adresse fordi den er i stand til at hente og sende med en adresse som den så kan fordele op til lige så mange computere som der er LAN (lokal netværk) porte i routeren. Mange routere har 4 LAN porte og 1 Wan (ekstern netværk = Internet).
TDC skriver følgende i den manual der ligger bag mit link:
>>Du kan som WebSpeed-kunde få telefonisk
support til opsætning af din
router. Supporten er dog begrænset til
én computer bag routeren.<<
Altså vil TDC ikke hjælpe med konfigurering til flere komputere, men du har jo Kandu
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 21:31

Jeg vil lige se om jeg kan finde en side hvor der er en illustration så du bedre kan forstå det der skal ske.
Hvis du ikke kan overskue det der med routeren er der to andre muligheder.
Den ene er at køre med adgang via din computer, men det er ikke nogen god løsning og den sidste er så at forbinde begge computere via en switch hvor du så skal have 2 IP adresser til rådighed.
Jeg tror at alle vil anbefale at bruge routeren der ikke er svær at sætte på til almindeligt brug.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 29-02-04 21:32

Til bassenborg
Det mest fornuftige er at købe en router ,det har jeg gjort.
Jeg havde også sprugt TDC og fået næsten det samme svar , det drejede sig godt nok om 3 maskiner ,men jeg har haft denne (D-Link DI-604) i godt et halvt år nu.
Jeg bruger TDC ADSL 256/128.
Det er ikke det store besvær at sætte det op der er en god anvisning med.

Mvh. Karsten

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 29-02-04 21:32

Hvorfor alt det bøvl og ekstra udgifter for at kome på nettet , Jeg har selv webspeed og deres egen swits, hvor der kan kobles 5 pcér på, i øjeblikket har jeg 2 koblet på nettet .
det eneste jeg gjorde har at køre opret hjemme og mindre netværk... og vupti de var begge på, uden problemer
Køre på begge pcér xp pro , og har ikke ekstra IP adr. eller router ..

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-02-04 21:36

Hej Bassenborg

Bjarne D har ret.
Min kone og jeg er på nettet samtidig uden problemer med en ADSL -
vi har 2 dynamiske IP-adresser ( vælg ikke faste medmindre du har en
server) - vi er forbundne via en HUB - det går fint.
Der skal være et nettkort som du skriver, i nyere maskiner er det
indbygget.
Husk at fjerne alle former for firewall inden i tilkobler Jer - bagefter installeres firewall-en igen.
Da jeg blev tilkoblet sad jeg en time med hotline og vi prøvede alt for at få mig på - imens hyggede min kone sig med nettet - så gik der en prås op for den meget rare mand på
hotline - af med Zonealarm - tilslut - på igen.

God fornøjelse.

2603ph

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 21:43

Så vil jeg da lige runde af med at forklare hvorfor routeren er bedre.
Routeren (bør have) kan have indbygget NAT og Firewall, der lukker rimeligt effektivt af for indtrængen udefra, den er ikke meget dyrere end en switch og man sparer udgiften til ekstra IP adresser.
Der findes flere gode argumenter, men til det forhåndenværende må dette være nok.
Hvorfor man bruger switch i stedet for hub er en anden historie, som vi kan vende tilbage til hvis det ønskes.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-02-04 21:48

I kabelmodemet er der 2 stik
- Det ene kan man forbide til PC via USB (den ene PC)
- Det andet via netkortet (den anden pc ).

Med at have 2 Dynamiske IP adresser er der så ikke nogen problemer med og er skal ikke købes Hardware.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-02-04 21:49

Godt svar BjarneD Ville jeg osse anbefale

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-02-04 22:45

Hejsa

en ekstra IP-adresse for 10kr. om måneden >> er klart den nemmeste og biligste måde

der er ca. 8-9 meter mellem vores computere >> betyder intet der kan være op til 100 meter imellem
Hvordan forbinder jeg nemmest, billigst og bedst de to computere? køb en switch til ca. 200 -300 kr.
belastning af forbindelsen? når den ene computer henter ned vil den anden opleve en langsommere
hastighed, opgradere evt. til en hurtigere hastighed.

Kan ”knægten” være på nettet, hvis min computer er slukket? Ja, webspeed modemmet skal bare være tændt
Hvad med en firewall ? køb norton antivirus/firewall 2004

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 22:50

Nå, men der skal ikke mange måneder med ekstra IP til før en prisforskellen på en router er betalt så jeg fastholder det som sikreste og billigste metode i længden.
Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 29-02-04 23:28

Bassenborg

Jeps router er bedst i længden, men lad os slå fast i den alm. pris er der 2 dynamiske ip adresser 2 computere kan være der samtidig via swicth og trækker begge ip'er. Router kan der være op til flere som der er plads til og der trækkes en ip adresse, så hvorfor købe og betale for mere end der er nødig, og med hensyn til router kan den købes billigere end hos tdc, igen men køb hellere en de også har da der så kan gives support hvis det er nødigt. Ellers lyt til BjarneD, han har fat i den rigtige ende.

frostys say have a nice day

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 23:31

frostys>> Webspeed indeholder mærkeligt nok kun 1 dynamisk IP. Detter er debatteret ivrigt her på stedet. Ellers tak for tilliden.
Bjarne

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-02-04 23:49

Hvad hedder så det eller de kabler jeg skal bruge, hvis jeg vælger routeren?
Og er de billige routere gode nok, f.eks: http://www.edbpriser.dk/default.asp

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-02-04 23:50

Nå, det link gik vist i vasken!!!

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 29-02-04 23:52

Den router jeg henviser til hedder: PheeNet BIG-01/4B, og koster 268 kr.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-02-04 23:52

så skal du bruge et krydset kabel mellem Webspeed modemet og Router
og alm. patch kabel mellem Router og Computere

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 23:57

DK>> Kender du den router? Jeg spørger kun fordi der på nogle routere er uplink (Wan) og så skal der ikke krydses.

Det er i øvrigt UTP kabler med R45 stik, Bassenborg
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 23:58

PheeNet BIG-01/4B Broadband Internet Gateway Router 1 WAN port til Internet,
4 LAN porte der fungere som en indbygget 4 ports switch.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-03-04 00:01

Der står at den har "WAN-Port".

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-03-04 00:02

Der var du hurtigst, Bjarne D.
Det vil så sige, at der ikke skal bruges et krydset kabel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 00:03

Så skal der mig bekendt bare bruges et UTP (UnshieldesTwistedPair) patch kabel af passende længde og det samme til PC'ernes netkort.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 00:05

unshieldes=unshielded og så er det endda et nyt tastatur

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 00:07

..og så lige oversættelsen af kabelbetegnelsen. Uskærmet parsnoet kabel.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-03-04 00:08

Jeg bliver bare ved.
Der er kabler med og uden afskærmning; hvad er det?
Der er vel nogle kabler der er bedre end andre, men hvordan er de bedre?

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-03-04 00:15

Jeg kan overhovedet ikke følge med.
Det må være et hurtigt tastatur du har fået dig der, og du kan jo ikke gøre for, at tasterne ikke sidder på samme måde som på det gamle tastatur.(HE HE)

PS: Jeg skriver igen om 10 sekunder, for at takke dig Bjarne D, for alle de gode svar på mine efterhånden mange spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 01-03-04 00:16

Tak for svaret BjarneD.
Du ved en del.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 00:20

Desværre ikke nok Bassenborg, men med et åbent sind kan det kun gå fremad

Skærmede kabler anvendes mest i industrien og andre steder hvor der er elektroniske støjkilder, som kan forstyrre datatransmissionen.

Det er så dejligt at kune hjælpe.
hilsen og tak
Bjarne

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 01-03-04 00:25

Jeg må da håbe at bassenborg får det til at virke.
Mvh Karsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 00:40

..ellers er der nogen her der gerne giver gode råd
Bjarne