/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Tv går periodisk ud!
Fra : mtb
Vist : 2354 gange
50 point
Dato : 29-02-04 00:23

Jeg har et Sony 29" tv som indimellem slukker ad sig selv. Det sker lige pludselig uden varsel. Skærmen, når det tændes igen, bliver blå, men man kan stadig høre lyd og tale. Nogen gange kan det tændes igen og nogle gange ikke. Der kan gå uger imellem det sker, men nogle gange kan det overhovedet ikke tændes en hel dag og skærmen er stadig blå et par sekunder og går derefter ud.
Standby knappen står og blinker efter det slukkes.
Hvad kan der være galt? hvis der er nogen der ved det, kan det så overhovedet batale sig at få det repareret?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-04 00:26

Det lyder som en dårlig forbindelse i kontakten Om det kan betale sig Hmm du skal nok undersøge om ikke der er en i din omgangskreds der har forstand på sådan noget for det kan hutigt blive dyrt ellers Hvor gammelt er det ??? Mvh sune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-02-04 00:31

Dårlig forbindelse i kontakten giver - da ikke blå skærm.

Det kan være en termisk fejl - løs forbindelse eller ligende.

Periodiske fejl er dyre at finde. Du skal finde en lille tv repperatør - der gider at søge fejlen op.

Hvis du ikke kan finde en lille repperatør kan det hurtigt blive dyrt at laden en stor kæde sætte deres 1. årslærling til at lege med dette...

Held og lykke
mvh benjamin

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-02-04 00:33

Det er svært at sige noget om, men der skal ikke mange reparationstimer til før det ikke kan betale sig, og du skal også vurdere hvor gammelt det er. Et nyt 28" Phillips kan fås til omkring 2400 kr for det billigste 50 mhz.
Jeg havde et TV med den samme fejl, men det var så gammelt at jeg valgte at skifte det ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-02-04 00:34

Er der ikke noget med at SONY automatisk slukker hvis senderen forsvinder (f. eks. når man glemmer at slukke) ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-04 00:36

Benjamin løs forbindelse i kontakt eller andre steder OG?? hold dig til dit eget svar i stedet for at belære andre på den måde tak Mvh Sune

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-02-04 00:40

Sunowich > se lige dette jeg skriver til dig her http://www.kandu.dk/dk/spg/34248

//bentjuul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-02-04 00:46

Bent er det den samme ??

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-02-04 00:48

Nej, nej jeg vidste bare ikke om du havde set det !

Kommentar
Fra : mtb

Dato : 29-02-04 00:49

Kontakten fejler ikke noget, da jeg har afprøvet mit tv i forskellige kontakter. Ja det er rigtigt at Sony tv automatisk slukker efter nogle minutter hvis der ikke er noget signal, men det har selvfølgelig ikke noget med det at gøre. Købte det for ca. 3 år siden til 5000,-

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-02-04 01:23

Til Sune kan jeg blot sige hold dig til det du ved noget om.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 09:04

Et 28" 16:9 TV af europæisk produktion, og med 100 MHz kan i dag købes for 2.899 kroner incl. 2 års reklamationsgaranti, så dit TV har formentligt maksimalt en nyværdi på ca. 2.000 kroner.
TV med 50 MHz fås endnu billigere, men er nok oftest produceret uden for Europa.

Brugt i 3 år skal denne værdi så nedskrives med mindst 50%, og det du reparerer har du jo fortsat ingen garanti på ?

På grund af den hastige udvikling ved al elektronik, ikke kun TV, skal en sådan vurdering altid tages inden man skrider til både officielle og mere blakkede reparationer inklusive "gør det selv" forsøg.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 29-02-04 09:40

Hvis TV'et viser kraftigt blåt på skærmen, er det sandsynligvis en periodisk kortslutning mellem billedrørets gitter/katode, hvorved der trækkes så meget strøm i røret at strømforsyningen lukker ned. Hvis du har mod på det, eller kender en radiomekaniker der har, kan du prøve at banke MEGET LET på billedrørshalsen når den er varm, hvorved man muligvis kan ryste de partikler af, der forårsager kortslutningen. Der findes også regeneratorer, et instrument der tilsluttes billedrøret, som med succes kan brænde kortslutninger væk. Men de er ikke populære - de sælger jo ikke nye fjernsyn.

Det kan også være driver transistoren for blå farve, men desværre er det oftest billedrøret og det kan det SLET IKKE betale sig at ofre på det.

Begynd at læse tilbudsaviser fra Fona, Merlin, m.m.

Desværre...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 29-02-04 09:50

Jeg vil ikke nævne navne, men der findes faktisk et tilbud til 2.899 kr i den kommende uge. Det var der jeg fandt sammenligningsprisen på kr. 2.899, og det er et TV som jeg selv har megen glæde af, bortset fra at jeg kan ærgre mig over at jeg for et år siden gav kr. 4.399 (på tilbud !)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 10:56

MTB Sony'en er så viseligt indrettet at det er selvdianostic på visse af fejlene. Den du beskriver der, ligner at LED lampen blinker seks gange efter at skidtet er gået ud. Hvis det er korrekt, har du sansynligvis en dårlig tuner. Den kan du almindeligvis forsøge at lodde efter og så kommer den til at du i 75% tilfælde. At den bliver blå lyder lidt grimt og henad billedrør.

Div fejl (feks led blinker 6x ): lod tuner, kolde lodninger på TSA5512T,ellers skift tuneren
Led blinker 4x:Vertikal fejl eller tuner fejl
Vibrationer i kabinet ved lave toner:printplade til tastatur løs

De lidt større Sony'er muter ved tuner fejl, det kan være årsagen til det blå.

Men hvor bor du?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-03-04 11:00

Regn med at hvis den kan loddes, skal du undvære den i måske 14 dage, så reparatøren kan teste den ordentlig. Pris mellem 500 og 1000,- Hvis du skifter tuneren bliver det dyrere, kender ikke lige prisen, men Sony er lidt væmmelig i deres prisforlangende.

Hvis billedrøret er tiltet - så glemt det. Har selv lige smidt en KV-S2953E ud, pga billedrør, og det var endda et særdeles dyrt tv.

Kommentar
Fra : mtb

Dato : 05-03-04 11:00

Hej 3773
Tak for dit svar.
Det du skriver med at LED lamben blinker efter tv´et er gået ud kan være tuneren. Efter fjernsynet er slået fra, blinker lampen hverken 4 eller 6x gange, men 2 gange hurtigt i træk? Derefter kan man tænde det igen og måske holder det flere dage, uden der sker noget, andre gange slår det fra mange gange i timen. Jeg tror ikke det er billedrøret der fejler noget. Det virker som om der er noget der bliver overbelastet, eller kortsluttet og derefter slår fra. Hvad mener du med et tiltet billedrør? Billedet på mit tv har godt nok flyttet sig en smule til venstre, men ikke noget der er generende. Jeg bor i Århus, så hvis du kan anbefale en mekaniker, hører jeg det gerne. Kan man selv lodde en tuner efter og hvordan? Endu en

Hilsner Mads

Kommentar
Fra : mtb

Dato : 05-03-04 11:08

Tak til alle for jeres svar . Har prøvet at banke forsigtigt på billedrørs-halsen, men uden held.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-04 08:04

Elektronik Centret
Grenåvej 107 A
8240 Risskov

har en mand der hedder Jens. Han er ihverttilfælde skrap.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-03-04 08:05

Tiltet = i stykker.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-03-04 15:35

Snakkede du med Jens MTB?

Kommentar
Fra : mtb

Dato : 10-03-04 20:15

Har ikke kunne træffe ham endnu, men giver lige en tilbagemelding når jeg har talt med ham.

Hilsner fra

Mads

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 08:23

Held og lykke med Sony'en