/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nye fyrretræs-vinduer med "maghony-look"
Fra : baksen
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 28-02-04 20:30

Står overfor udskiftning af vinduer og overvejer nye/ubehandlede fyrretræs-vinduer, som jeg så vil give "maghony-look".

Findes der specielle produkter til denne "operation" eller er det "bare" en gang maghony-bejdse eventuelt efterfulgt af beskyttende overfladebehandling .... eller ?

Gode råd og eventuelle erfaringer modtages med glæde.

På forhånd tak.

PS : Anbefaling af leverandør af vinduer/døre til "fornuftige" priser modtages også gerne - og ja, har søgt og fundet en række på nettet, men en flot hjemmeside kan enhver jo købe .... så hvis "nogen" har gode erfaringer og anbefalinger (fornuftig
kvalitet/priser også på ikke -standardmål) modtages disse med tak.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 28-02-04 20:43

Dette skulle være en vældig god leverandør bl.a. ifølge Rabatten på TV.
http://www.jphem.dk/
Jeg kan se for mig hvor flot det kan blive, men du skal sikre dig, at den overfladebehandling du giver udvendig er tilstrækkelig til at skærme for solens stråler og dermed den udtørring der vil få vandet til at trække ind, og du skal sikre dig at behandlingen indvendig er så diffusionstæt som muligt for at beskytte mod de dampe der kommer fra det varme hus.
Det er hvad der anbefales og derfor er det nok ikke bejdse du skal bruge, men det bedste vil nok være at gå til en rigtig farvehandler (eller flere) og få deres bud et produkt der kan give det ønskede resultat.

Bjarne

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-02-04 21:03

Netop i ugen der gik var der messe i Fredericia - jeg bemærkede et fabrikat der hedder annebølle vinduer, det var ikke så tosset endda.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 29-02-04 00:41

baksen

du kan få fabriksfremsitllede mahogny vinduer til næsten samme pris som fyrtræ.

per

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 02-03-04 17:42

Tak for svaret BjarneD.

Vil - selvfølgelig - følge dit råd og gå til fagmand for at sikre "dampene", som du skriver om.
Havde nok i det stille håbet at der var en der havde LØSNINGEN, hvis den overhovedet findes - skriver et indlæg når/hvis jeg får en brugbar løsning fra proff. farvehandler.... *S*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 18:23

Held og lykke med det.
Jeg har flere år tilbage fået en god vejledning om hvordan man får vinduer til at holde og jeg kunne konstatere, at det virkede. En ting vi ikke har været inde på er grundbehandlingen, men der vil jeg råde dig til den grundbehandling som farvehandleren anbefaler i forhold til slutproduktet, for det kan godt svare sig at holde sig til samme mærke så produkterne er kompatible. Jeg har altid brugt det norske Jotun som er dyrt, men lever fint op til det der loves når man bruger det korrekt.
Hilsen
Bjarne