/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Drypvanding med regnvand
Fra : Hugos
Vist : 2698 gange
150 point
Dato : 28-02-04 09:03

Da jeg er en nærig jyde, ønsker jeg ikke at bruge dyrt vandværksvand til vanding i drivhuset. Jeg påtænker derfor at lave
følgende løsning:

Regnvand opsamles via tagrende på huset og bruges til vanding i drivhuset. Det er min ide, at købe en vandingsautomat der fødes
med vand fra tønden vha af en dykpumpe der tændes 5 minutter hver time. Vandet ledes så op i automaten og blandes med
gødning og dagen er reddet - eller er den. Kan nogle af de vandingsautomater der er på markedet bruges til denne form for vand, eller skal de konstant have tryk på for at fungere?

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 28-02-04 09:19

Hvis vandingsautomaten sidder højt og der er en beholder, kan jeg ikke se det er nødvendigt at have tryk på konstant.
med venlig hilsen
blue

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-04 09:24

Det fungerer ved selvtryk fra drypbeholderen, som sidder højt.
At dykpumpen skulle starte 5 min. hver time er helt galt.
En drypbeholder fyldes normalt 1 til 2 gange om døgnet.
Afhængigt at drivhusets størrelse og mængden planter.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 160 point
Dato : 28-02-04 10:18

Kan du ikke bare monterer afløb fra tag højt i en tank med overløb i forbindelse med at tage store regnskyl så det passer med din drypvanders tank med et svømmersystem som i feks i et wc så der lukkes når det er fyldt så du bliver fri for brug af strøm og dykpumpe Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-02-04 10:24

Det kan gøres så enkelt som at fylde drypbeholderen med en vandkande
den ene gang i døgnet.
Det er min erfaring.

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 28-02-04 13:09

Det ville ikke passe ind i haven, hvis der skulle en tønde op i højden, så det kan ikke lade sig gøre.

Et lille tillægspørgsmål: Hvad bruges en termostatventil til. Det gængse mærker bruger det som salgsord.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-04 13:59

Hvem sagde tønde øhh en tank ku evt være en gammel benztank fra en bil der er ret flad eller lign og thermoventil til hvad hvor og Thermoventiler styrer som regel varme Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-04 14:02

Termostatventilen åbner efter behov en række ruder øverst i drivhuset, så du ikke får trykkogt dine tomater en intens solskinsdag. Der er flere af de forrige svarere, som giver gode ideer, og hvis du kombinerer dem, så du har en flydekontakt i din vandingsbeholder svarende til en times forbrug (eller to), og så åbner for en pumpe i din regnvandstønde hver eller hver anden time, så ser det herfra (anden sal i Københavnstrup) ud, som om det burde virke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-02-04 23:37

Hvis du virkelig vil lave det med pumpe så skal føleren der tænder pumpen sidde I TANKEN i drivhuset, og du kan buge en pumpen der hvor du vil hente vand fra.

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 04-03-04 12:26

Til Teil!

"Det kan gøres så enkelt som at fylde drypbeholderen med en vandkande den ene gang i døgnet.
Det er min erfaring."

Løsningen med pumpen var udelukkende tænkt ifm ferier. Men har du erfaringer med, at
Vanlet eller Hydromat kan fyldes med vand direkte i tanken, så der ikke er tilsluttet vandværksvand?
For kan det lade sig gøre, kan pumpen jo bare pumpe vand i tanken. På tanken skal der så være et overløb der render
tilbage til regnvandstønden. Det letteste ville selvfølgelig være, at man bare brugte en spand med slanger, men så får man ikke automatisk tilført gødning. Har set en Hydromat til 350 i Bilka så det er jo ikke så dyrt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 01:06

Hallo husk at lukke spørgsmålet
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 21-03-04 11:18

Tak for svaret Sunowich.