/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende resource / hukommelse
Fra : BerndJ
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 27-02-04 22:41

Har kørt "Trend Micro" direkte via nettet - ca. halvvejs gik pc'en i stå og måtte rebootes. Siden har jeg "mistet al hukommelse" - dvs. får hele tiden meldinger at der ikke er nok hukommelse eller resourcer til rådighed.

Har Win XP Prof, og Systemoplysninger fortæller, at Fysisk huk. er 256 MB, tilgængelig Fysk. huk. 122 MB (!!! lige efter reboot !!!), virtuel huk. 1,2 GB, tilgængelig virt. huk. 990 MB, plads til sidefil 1 GB.

Vil så nødig formatere hele harddisken - er der andre muligheder??

På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:44

måske kan du Gendanne til tidligere punkt i systemværktøjer Hvis xp du har som styrersys Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:44

Og det er det jo så det må du kunne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:46

Om man evt kan det i fejlsikret har jeg aldrig prøvet?? Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:48

Det kan måske også være virus ?? Prøv måske det andet og hvis det ikke hjælper kan du jo prøve dette http://download.com.com/3000-2144-10122137.html Mvh Sune

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 27-02-04 22:49

Har selvfølgelig forsøgt at gendanne, men programmet giver ikke den mulighed / angiver ingen gendannelsestidspunkt (kun én enkelt EFTER uheldet er sket --- og det førte selvfølgelig ikke til noget).

Har også kørt forskellige opdaterede virusprogrammer - ingen virus.

Kan pagefil / sidefilen går "i stykker" - jeg kan ikke finde den under den ang. placering: C:\pagefile.sys

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 27-02-04 22:52

Har tidliger på dagen prøvet Spyboot og ligeledes "clean boot" for Win XP (altså fejlsikret start) - uden held.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:56

Dette er bare et skud i tågen http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;306559 Men prøv lige at se på det

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 22:57

Prøv med Ctrl + Alt + Del og se hvad det er der sluger hukommelsen. Det kan være du kan deaktivere nogle af de programmer, så du får din hukommenlse tilbage.

ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:58

http://www.wintip.dk/ eller her ???

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 22:59

Nå jeg troede næsten jeg var alene her ellebye *ss* Mvh Sune

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 27-02-04 23:06

Ctrl + Alt + Del har jeg prøvet og den viser at kun Explorer arbejder - ikke andre programmer. Når jeg går ind i Processer finder jeg en hel masse filnavne som ikke siger mig ret meget.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-02-04 23:14

Hvis du ellers kan hente noget er dette måske til hjælp det kan give dig overblik Det er det der hedder aida 32 og ellers et par andre fede http://www.freefiles.dk/modules/mydownloads/viewcat.php?cid=83

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-02-04 23:15

Årsagen til, at du ikke kan se sidefilen er sikkert, at du ikke har aktiveret Vis skjulte filer.
Hvor meget fysisk plads har du ialt og ledig?
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-02-04 23:15

Prøv at slette alle cookies, det kan være der er programmer der kører herfra.

kontrolpanel-intenetindstillinger-slet cookies,

og mens der der gå ind under indstillinger og sæt mængden af cookies til det laveste=1 mb.

Og reboot så din pc.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-02-04 23:18

Hvad med diskoprydning er det forsøgt. Der må jo være et eller andet der stjæler plads da den virtuelle hukommelse jo arbejder med harddisk plads.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-02-04 23:21

Slet alle temp filer i mappen Documents and settings\<bruger>\Lokale indstillinger\temp
og InternetExplorer - Funktioner - Internetindstillinger - slet filer

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 27-02-04 23:45

Der starter nok et baggrundsjob op. Klik på start -> kør -> skriv MSCONFIG -> OK -> klik på fanen start og check om der er er angivet et program, som kan relateres til "trend micro". Hvis ikke, så fjern alle flueben -> tryk anvend/ok og lad maskine genstarte

Hjalp dette, så gå ind samme sted og sæt f.eks. 3 flueben. Genstart maskinen. Hvis ok sæt 3 flueben igen. Gentag dette indtil maskinen fejler - så ligger probelemet i de sidst aktiverede programmer. Når det drilske program er fundet fjerne du blot fluebenet udfor dette.

Et lille projekt til de lange vinteraftener

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-02-04 23:48

Kaldes det systematik

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-02-04 06:07

Prøv og tjek herfra

Gå ind i Kontrolpanel-System-Avanceret-Ydeevne-Indstillinger.
Der vælger du-Avanceret, under-Virtuel hukommelse- klikker du på knappen 'Skift'.
Den fil, som bruges til virtuel hukommelse, oprettes automatisk, når du installerer Windows XP, og den kaldes for sidefilen. Sidefilens størrelse er dynamisk og kan variere mellem en mininum- og maksimumstørrelse. Windows XP indstiller automatisk sidefilens minimumstørrelse til en halv gange størrelsen på computerens RAM-hukommelse og maksimumstørrelsen til tre gange sidefilens minimumstørrelse. Hvis du f.eks. har 256 megabyte RAM-hukommelse i computeren, bliver sidefilens minimumstørrelse 384 megabyte (1,5 x 256 = 384), og maksimumstørrelsen bliver 1152 (3 x 384 = 1152). Det er de anbefalede størrelser.
Når du har gjort dette klikker du på knappen 'Definer'. Du vil muligvis blive bedt om at genstarte computeren.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 28-02-04 09:55

Hej allesammen.
MANGE TAK for jeres forsøg på at hjælpe!!!!
Ja, jeg tør knap nok fortælle det .... jeg har faktisk, i nattens løb, prøvet ALLE jeres forslag. Har også installeret AIDA, som fortæller at den fysiske huk. total er 255 MB, brugt 160 MB, ledig 95 MB LIGE efter opstart af pcen. Men jeg KAN IKKE finde det program som bruger al den memory. Har også kørt MSCONFIG og gjort som acronym anbefaler - det hjalp desværre ikke (heller ikke efter ALLE flueben var fjernet).

Har selvfølgelig også ryddet op i ALLE cookies og TEMP-filers, således at der virkelig er "gjort hovedrengøring" ------ men ???

Kan stadigvæk ikke finde sidefilen - skal den ikke ligge under C:\pagefile.sys ??? (Vis "skjulte filer" ER slået til).

AIDA siger at SWAP-fil (det er det samme som sidefile eller pagefile ik'??) er på 1386 MB, brugt 162 MB, fri 1224 MB.

Hvordan finder jeg det program som optager al min humkommelse??? Eller er jeg nødt til at formateret harddisken?? Kan jeg flytte Windows XP og de væsentligeste programmer (Officepakken og Dokumenterne) over på min anden harddisk (som jeg ellers kun bruger til musik og DVD)? Og hvordan flytter jeg Windows over på D-harddisken??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-02-04 10:31

Alle dukomenter osv ville jeg flytte over på det andet drev men styresystemet ville jeg geninstallerer Mvh sune

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-02-04 10:35

Hvis du læser mit indlæg kan du ændre sidefil=pagefile og swap fil har intet med sidefil at gøre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:02

lengberg>> forklar lige forskellen på swapfil og sidefil (pagefile).
Jeg tror vi er mange der er nysgerrige efter, at høre den forklaring.
Bjarne

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 28-02-04 11:08

Hej lengberg,

jeg har skam læst dit indlæg og fulgt din grundige og klare beskrivelse af fremgangsmåden til punkt og prikke. TAK for det!! Har lige endnu en gang checket om den også ER indstillet som du foreslår - og det er den. Var det en ide enten at øge sidefilen yderliger?? Eller skifte til systemadm. størrelse?? Kan sådanne filer "går i stykker"???

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-02-04 11:14

Ok, jeg ville ikke kværulere Gå i stykker, det kan alt i comp, men det kan som regel repareres igen
hvis det ikke er foreslået, så kør en repair: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair
Og den størrelse på sidefilen kører jeg selv med, det går fint.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:19

Hvis du har noget der stjæler hukommelsen hjælper det ikke at øge din virtuelle hukommelse (pagefile).
Hvad med at notere alle programmer fra joblistenned og lad os så se hvad du kan lukke der.
Du kunne også åbne RegEditoren og finde denne nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Der vil stå hvad der skal starte af eksterne programmer.
(Kør - Skriv regedit - Enter)

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 28-02-04 11:32

Til Bjarne D:

I HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

står:

CamMonitor
C-Media Mixer
LWBMouse
NeroFilterCheck
Norman Zanda
Share to Web Name Space Daemon (er denne ikke mistænkelig????)
TkBellExe

Siger det dig noget?? Ikke mig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:35

jo den kan du godt slette, men du skal nok søge efter det program den vil starte.
TkBellExe lyder også mærkelig, men jeg har på fornemmelsen at det er noget der hører til et eller andet program.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:39

..for øvrigt så er det i denne streng, at man oftest finder startkommandoen til virus, men der er også andre muligheder. Du kan eksportere de enkelte nøglestrenge til back-up ved at markere dem og vælge eksporter i Menuen Registreringsdatabase.

Kommentar
Fra : lengberg

Dato : 28-02-04 11:48

Page-swapfile, jeg var forkert på den

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 28-02-04 11:52

Hej Bjarne D

Share to Web Name Space Daemon hører ti et HP-program som jeg bruger til at flytte digitale fotos fra kamaret til PC - dette har jeg gjort i ét år uden problemer - så dette program skal jeg jo nok ikke slette, mon??

TkBellExe hører til Real Update og Windows nægter at slette det.

Jeg skal - desværre - på arbejde nu og er først ved pc igen imorgen. Jeg vender tilbage og fortæller om og hvad der har hjulpet - foreløbig tak til alle!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:55

lengberg>>Fint nok, resten var jo glimrende, men jeg ville have dig selv til at finde ud af det for meningen var jo god.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 11:57

Ja rigtigt fint, men de behøver ikke at starte op sammen med Windows og være med til at sløve, det var så bare ikke årsagen.
God arbejdslyst.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-02-04 12:02

Når du kommer tilbage kan du jo prøve følge Lengbergs idé om reparation og den hurtigste måde i første omgang er at, skrive sfc /scannow i Kør og samtidig skal du have din XP pro cd i drevet. sfc vil køre en kontrol af systemfiler.
hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 29-02-04 13:18

Hej Bjarne D og Lengberg

har nu kørt sfc/scannow - det tog 4 (!) timer, undervejs kom den fejlmelding "secondary slave drive fails", og at den ikke kunne finde filen "asms" på WinXP - ingen af meldingerne siger mig ret meget.

MEN ovenstående har DESVÆRRE HELLER IKKE afhjulpet problemerne.

Nu skal jeg igen på arbejde (og har dagvagt imorgen - så jeg er først tilbage ved pc imorgen aften). I morgen aften vil jeg så prøve Lengbergs forslag "kør en repair: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair".

Dernæst melder jeg tilbage. Fortsat god søndag!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-02-04 13:30

God idé BerndJ
asms kan jo være en fil der er beskadiget, men som ikke findes på cd'en fordi den er fra en opdatering.
Hvis du kører installations repair bliver der nok lejlighed til at opdatere bagefter.

I lige måde og god arbejdslyst

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 19:14

Hej Bjarne D og Lengberg
har lige prøvet Lengbergs forslag "kør en repair: http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair".
Men det har desværre heller ikke afhjulpet problemet. Nu er der vel kun en total formatering tilbage ??? Eller ??? Og hvad så hvis DET heller ikke hjælper ???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 19:36

Den der TKBell fra Realplayer må du godt slette, men det hjælper nok ikke. Kunne jeg ikke lokke dig til at prøve en AdAware, som er mere effektiv end Spybot.
Den skal opdatere sin genkendelsesfil inden du startter, men du skulle kunne læse dig til det.
http://www.lavasoft.de/support/download/

Jeg syntes det er værd at prøve. Desværre er det jo noget sværere at få en sløv computer i form via korrespondance.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 19:38

Du kunne også prøve Spywarefri for at få lavet et sikkerheds tjek http://www.spywarefri.dk/

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 20:13

Har nu kørt en AdAware 6.0, som har fundet:
1 registry keys identified Alexa RegKey
1 registry values identified Windows RegData
4 Files identified (alle 4 cookies)

Jeg er ærlig talt ikke blevet meget klogere af denne besked, har dog sat alle 6 "elementer" i karantæne. Vil nu afprøve dit næste forslag hos spywarefri

Melder snart tilbage

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 20:21

OK

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 21:02

Har kørt AdAware endnu en gang (efter pc har været lukket ned, selvfølgelig), og har f......... fundet samme cookie, som jeg lige havde sendt i karantæne, igen: den hedder Red Sherrif Tracking Data Miner. Mon ikke jeg skal gå efter denne og få den elimineret på en mere effektiv måde?
Har også kigget hos spyware.dk - der er jo såååååååååå mange tilbud om virusscanining mmm. at det måske alligevel er hurtiger at formatere harddisken. Eller er der et bestemt sikkerheds tjek (som du skriver) jeg skal finde?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 21:14

Den der Red Sheriff slipper du aldrig helt af med, men det er selvfølgelig en god idé at smide alt det skidt ud.
Her på Kandu er det meget populært med en HijackThis test hvor der bliver ledt efter spyware og malware, som kan sløve computeren. Jeg har aldrig selv brugt det da ved hjælp af stædighed plejer at kunne rydde op uden. Det kræver,at man er hjemmevant i registreringsdatabasen og at man kender den computer der arbejdes med og derfor vil jeg slet ikke forsøge det her.
Vi kan også vende det lidt om. Hvis du har nemt ved at lave back up af dine data og har alt hvad der skal bruges så er det jo bare lidt hygge med at få det op at køre igen med en reinstallation og nøj hvor det kører med en frisk computer.
Hvis du vil vælge den løsning kan jeg jo give dig et par tip om hvordan man kan gemme de vigtigste opsætninger på en nem måde.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 21:28

Oh ja tak - det vil jeg da meget gerne høre / læse lidt om ("...kan jeg jo give dig et par tip om hvordan man kan gemme de vigtigste opsætninger på en nem måde...") - jeg er ærlig talt ved at køre lidt træt i min tilsyneladende håbløse jagt på synderen - og da jeg jo ikke ligefrem er speciel god til registreringsdatabasen (og meget andet software og hardware), vil jeg nok vælge formatering (måske imorgen eller onsdag - min fridag fra job). Så hvis du virkelig gider at nedskrive dine tip hvordan man gemmer de vigtigste opsætninger ville jeg være meget glad !!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 21:34

Her er hvad jeg kan hjælpe med.
E-mail konti fra OutlookExpress
Foretrukne
Cookies
gemte e-mails

Hvad har du brug for?

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 21:53

E-mail konti fra Outlook (gælder det også Outlook "de luxe" - det store Outlook?) og gemte e-mails - på forhånd tak!!

Jeg er lige ved at køre en Panda ActiveScan 5.0 fundet hos Spywarefri.dk (jeg kan jo åbenbart alligevel ikke helt lad være .....). Hej

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 22:03

Jeg har ikke selv Outlook installeret og tør derfor ikke guide, men har du sat Outlook op kan du nok også redde din opsætning der

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 01-03-04 22:29

Panda Active Scan er nu færdig, og har ikke fundet nogen viri bl. de knap 100.000 filer den har scannet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-03-04 22:33

Du kan lige få min std. guide til backup, men den kan jo ikke bruges på Outlook.

Du gemmer på sekundær partition eller brænder/overfører filer
OutlookExpress: Funktioner - Konti - Post - vælg konto - Eksporter - vælg placering

Mails: Ligger i C:\Documents and settings - brugernavn - Lokale indstillinger -
Application Data - Identities - (en masse tal mm.) - Microsoft - gem mappen OutlookExpress

InternetExplorer - Filer - Importer og eksporter - Næste - Eksporter Foretrukne Emner -
Næste - Næste - Vælg gennemse for at finde placering hvor backup skal gemmes - Gem - Næste -
Udfør og på samme måde med Cookies.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 02-03-04 19:32

Hej - tak for hjælpen!!
Jeg har nu formateret harddisken - under proceduren fik jeg den melding at 8 mb (ud af 40 mb) er beskadiget, og at WinXP ikke kan formatere denne harddisk. Derfor er Win nu installeret på en ny (120 mb) uden problemer. Og alt kører fint.

MEN : HVAD er der egentlig sket??? Og hvad kan jeg / vi lære af det? Kan det forebygges?? Hvordan?? Er der nogen som har erfaringer?? Og / eller gode råd?

Endnu en gang tak for hjælpen - især til Bjarne D og Lengberg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-04 19:41

Der kan være mange årsager til at en harddisk går i stykker.
IBM harddiske har i en periode haft et dårligt ry på grund af fejl, men en harddisk kan også ødelægges af overspændinger forårsaget af manglende jordledning på netkablet selv om det er sjældent.
Jeg har selv haft et par stykker der fik fejl hvor jeg kørte en reparation med diskværktøj fra producenten, men jeg har altid skiftet disken og så ladet den defekte køre som slave.
I øjeblikket kører jeg med 2 ens 80 gb. harddiske og har ikke partitioneret nogen af dem da jeg bruger den ene til datalagring og den anden til windows og programmer.
Det eneste jeg mener du kan forebygge med er en effektiv jordning af kabinettet og er det ikke muligt kan man godt lave forbindelse til en vandfyldt radiator der godt kan aflade for statisk el. selv om den ikke er har forbindelse direkte til jord.