/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Danmarks gamle national sang
Fra : alimak
Vist : 2646 gange
100 point
Dato : 27-02-04 20:24

Jeg har hørt at" Kong Cristian stod på højen mast" var danmarks nationalsang før i tiden, måske i 30 årene. Er det nogen der kan fortelle om det passer og hvornår "Det er et Yndig land" blev nationalsang?
Hilsen alimak

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 27-02-04 20:31

Jeg er da næste sikker på at Kong Christian stod på højen mast er vores nationalsang men når der bliver spillert landskamp og sådan spillers der Det er et Yndig land. Jeg mener at de spiller kong christian ved droningen men som sagt jeg er ikke helt sikker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-04 20:33

Her kan du læse om nationalsangen http://www.netprofessor.dk/artikler.asp?id=1516

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-02-04 20:34
Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 110 point
Dato : 27-02-04 20:43

"Der er et yndigt Land", der som bekendt er skrevet af Adam Oehlenschläger, blev til i forbindelse med en opblomstrende interesse for fædrelandssange, der navnlig blussede op efter, at der var udskrevet en konkurrence i 1818. Danske soldater, der efter freden i Kiel 1814 og Wienerkongressen var blevet udstationeret i Nordfrankrig, savnede en nationalsang, hvilket både englænderne, prøjserne, østrigerne og franskmændene havde på denne tid.

Konkurrencen blev vundet af Juliane Marie Jessen med "Danemark, Danemark, hellige Lyd", som imidlertid aldrig slog an og blev skrapt kritiseret.

I 1823 udgav Oehlenschläger "Der er et yndigt Land" og samme år skrev H.E. Krøyer den nu kendte melodi hertil. Det var imidlertid først ved et møde på Skamlingsbanken den 4. juli 1844 at sangen for alvor slog igennem. På mødet var 12.000 mennesker samlet for at støtte dansk tilstedeværelse i Slesvig, og sangen blev fremført af Studentersangforeningen. Gennem foreningen spredtes sangen også til Sverige, hvor fx H.C. Andersen på en rejse i 1849 ved flere lejligheder blev budt velkommen med "Der er et yndigt Land".

Fra 1844 og til 1920 optræder sangen i de gængse sangbøger, men først i 1920´erne er den egentlig slået fast som Danmarks "uofficielle" nationalsang.

Sangen er altså aldrig formelt valgt som nationalsang, men er langsomt vundet frem som den mest yndede blandt mange fædrelandssange.

Kilde:

Musse Magnussen Svarre
Bibliotekar, Musikhistorisk Museum

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 20:46

Dette link siger nu godt nok noget andet
http://www.dugamladufria.com/songs/danmark.html

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-02-04 20:49

Ja, der er åbenbart ikke helt enighed "blandt de lærde"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-02-04 20:58

De "kloge hoveder" siger at begge er gyldige og at den diskussion har varet i 100 år.
Man har sågar søgt at lovgive på området.

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 27-02-04 21:05

Men som sagt Kong Christian blev lavet først og må helt klart være den "rigtige" men der er et yndigt land bliver mest brugt til fodbold , håndbold og sådan

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-02-04 21:45

Hej alimak

Jeg synes det var et meget spændende og relevant spørgsmål du stillede. Min kone og jeg har nu snart brugt 3 kvarter, og besøgt "et hav af links" til at finde ud af det. Vi blev mere og mere ivrige. Vi har diskuteret/snakket om det. Min kone slukkede fjernsynet (der skal meget til), men kom til den konklusion, at det kan vi finde ud af.
En af mine venner er medlem af Odense Symfoniorkester, ham har jeg ringet til. Han kunne heller ikke afgøre om det var "Der et yndigt land" eller "Kong Christian ....", men hvis orkesteret blev bedt om at spille Danmarks Nationalsang, ville de automatisk spille "Der et yndigt land".
Så der vil nok ikke være et endegyldigt svar.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : hansi.christiansen

Dato : 27-02-04 22:57

Hvis vi ser sådan på det, er det mest relevant at sige :, der er et yndígt land , som er vores Nationalsang, fordi , så kan vi bruge den ligemeget om vores konge eller dronnind hedder noget andet .ik?

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 27-02-04 23:01

hej alimak
når de kongelige er til stede spiller de altid "Kong Christian" så den regner jeg da for den "rigtige"
mvh. Wipo

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-02-04 00:40

Hej med jer....

Fædrelandssange har vi mange af - det er simpelt og enkelt sange om vort fædreland.
Bl.a H.C Andersens "I Danmark er jeg født...."

"Kong Chr. stod ved højen mast" OG "Der er et yndigt land" er begge nationalsange (indtil for noget siden var "Der er et yndigt land" osse en fædrelandssang) men er "opgraderet" til natinalhymne.
"Kong Chr. stod ved højen mast" kaldes osse for vores kongesang.

Karina

Godkendelse af svar
Fra : alimak

Dato : 28-02-04 14:39

Tak for svaret Franksp. Nu er jeg blevet en del klogere.
Alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-02-04 14:43

Også tak til alle jer andre der har svaret mig Tak.
Hilsen alimak