/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Utæt opvaskemaskine
Fra : 1mokke
Vist : 12411 gange
100 point
Dato : 27-02-04 13:23

Hej..Håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe...

Min Bosch opvaskemaskine (model sps6432) lækker vand..
Det startede med at den stoppede i programmet skylning, når den fik lov at stå i et par dage så kunne den køre programmet færdigt, jeg hørte at dette kunne skyldes en slags "svamp" i bunden af maskinen der måler om der er vand, og dette passede jo meget godt med at denne kunne nå at tørre på 2 dage og så køre færdigt..
Nogen der har hørt/kender til fænomenet....Eller har et forslag til en løsning...
Venter spændt, mens jeg tager opvasken i hånden

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-02-04 13:42

>1mokke
Noget kunne tyde på at maskinen ikke "kan komme af med vandet".
Prøv af afmontere afløbsslangen (er nok monteret under køkkenvasken), og pust så af dine lungers fulde kraft.
Forhåbentlig vil "proppen" enten komme tilbage til maskinen, eller blive "slået i stykker" så den forsvinder ved næste opvask.
Det lyder måske simplet, men moderne maskiner kan hurtigt blive forvirrede i soft-waren.
/PG

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-04 14:35

Det blir et ret ulækkert kys, men det virker jo nok på bløde propper i afløbet. Men lmokke: Du sir maskinen er utæt, den lækker vand. Tisser den på gulvet eller hvad? Hvis det er tilfældet, kan du jo tørre den af, så den kun er fugtig på de berørte steder, og så sætte farvet toiletpapir på alt det fugtige. Når der så løber noget ud, vil der være et tydeligt farveskift i papiret ved utætheden (altså før det hele er blevet pjaskvådt). En afart af metoden er at tørre gulvet under helt af, skubbe en avis ind under. Når der så begynder at dryppe, kan du ret præcist måle ud hvor, og hvis du så er heldig, finder du lækken lodret over, hvor papiret først blir vådt.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 27-02-04 14:50

Start med at skille diverse plader fra maskinen, altså i soklen, kik ind under maskinen, husk at slutte for strømmen først, føl med hånden på diverse slager for at finde det sted hvor der er vådt, tjek afløbsslangen sug i den pas evt på faste partikler i slangen, det nytter ikke at puste da der sidder en kotraventil i afløbet, sug. hvis det er en maskine med auqa stop så idder der en flyder i bunden ses tydeligt når vandet stiger i bundkaret så slutter flyderen for al strøm, eller der er lavet en lille spåndingskontkt ved vand i karet kortsluttes disse 2 følere dermed ingen opvask

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-02-04 15:10

>pbp_et
Nu skrev jeg jo ikke at det skulle være "et tungekys".
Havde selv et lignende problem, og det lykkedes efter min beskrevne "recept" .. den er da et FORSØG værd, og ganske gratis.
/PG

Kommentar
Fra : 1mokke

Dato : 27-02-04 15:13

-->tobisch.. Hvad er det for nogle faste partikler, der kunne være i slangen?? og hvordan kan jeg se flyderen??
Det ER en maskine med auqa-stop!

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 27-02-04 15:17

den flyder ligger bare nede i bunden, en lille en, faste partikler er fedt kalk rester når blødgøringsfilteret regererer, derfor ser du nogle gang en masse mørke partikler på de ting hvor der kan samles lidt vand efter en opv.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 27-02-04 15:17

den flyder ligger bare nede i bunden, en lille en, faste partikler er fedt kalk rester når blødgøringsfilteret regererer, derfor ser du nogle gang en masse mørke partikler på de ting hvor der kan samles lidt vand efter en opv.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 15:42

Tobisch det er da til at blive syg af at læse dit indlæg. Hvis du slutter strømmen så er du da helt sikker på at forlade denne verden, man suger ikke i en afløbslange med mindre man har en vand-/støv suger til formålet og det er ikke her problemet ligger. Den lille svamp på bundpladen er en del af aquastoppet, når den bliver våd sluttes en mikroswitch, som dermed lukker for vandtilførelsen (via magnetventil der sidder på slangen/vandhanen). Hvis du vender maskinen på hovedet og fjerner bundpladen vil du sikkert kunne se nogle sæbeaflejringer der hvor sæbevandet render/drypper ud. Er maskinen mere end 5 år gammel så køb en ny.

mvh ole

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 27-02-04 19:13

Hej!
Vi har en ret gammel opvaskemaskine, som holdt op med at fungere, netop ved at den ikke kunne tømme vandet ud. Vi besluttede os så for en ny og fandt også frem til et godt tilbud, afmonterede den gamle og satte den nye op, idet vi genbrugte afløbsledningen. Til stor overraskelse fungerede den ikke. Den kunne ikke lukke vandet ud. Så blev afløbsledningen skilt ad og det viste sig at der var dannet en prop af fedt og andet ulækkert. Nu var mistanken jo at det også var det den gamle maskine havde lidt af. Så den blev sat op igen og fungerer upåklageligt. Vi er ved at bygge nyt sommerhus, så den ene af maskinerne kommer derop.
Rådet om at udskifte efter 5 år kan jeg ikke tilslutte mig. Både den nuværende og dens forgænger blev/er over 15 år gamle. En opvaskemaskine er jo på ingen måde tungt belastet og har lang levetid. Man behøver ikke puste eller suge, proppen kunne skrabes ud med en skruetrækker eller lignende.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-04 20:59

Det jeg mener med at skifte maskinen ud efter 5 år er hvis der skal ofres større reparationer, f.eks. utætheder, man 'lapper' et sted og en ny utæthed optår. Prøv at forestille dig maskinens ædlere dele, pumpr, slanger m.m. efter 10 år, når der sidder en fedtprop i afløbsslangen efter 5 år. Men det er selvfølgelig for tidligt at skifte maskinen efter 5 år, hvis den kan ordnes ved en simpel rensning. Man kan købe et opvaskemaskinevaskemiddel til at rengøre maskinen indvendigt, det skal blot køres igennem uden porcelæn og bestik m.m., men det er jo en ganske anden historie. Find utætheden, prøv at ordne det, hvis det kan gøres forsvarligt for en billig penge, ellers skift ud!

mvh ole

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-02-04 23:46

Hvor kan der skrives meget.
Mit "kysse", puste eller suge-råd var måske ikke den helt rigtige løsning .. men jeg påpegede, at FØRSTE "operation" er at checke afløbsledningen !!

Jeg kender ikke "1mokke" gør-del-selv færdigheder, så inden der anbefales de større "ting" (Afmontenre, skille ad, osv) var mit råd blot: AFLØBSLEDNING.

Nyt råd:
Afmonter ved køkkenvask
1 dl kogt vand + 1 tsk brunsæbe omrøres.
Hældes via tragt ned i afløbeledningen
Påmonter ledningen igen
Lad det hele "stå" i 24 timer
Tænd så for opvaskeprogrammet

HVIS det ikke hjælper. Så kig på alle de andre gode råd.
/PG