/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Internet uden Fastnet
Fra : Denpete
Vist : 478 gange
50 point
Dato : 25-02-04 23:39

Jeg flytter ca. medio april ud i mit kolonihavehus, som har alm. tlf.stik. Jeg har tidligere haft fastnettlf. der hos TDC, men ikke mere. Kan jeg købe internetopkopling uden at have fastnetabonnement?
Og hvis ja, hvilket skal jeg vælge? Jeg vil bruge nettet ca. 5-6 mdr./år i min have.
Det skal ikke være til spil, men primært chat og e-mail-check.

VH
Denpete

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-04 23:46

Jeg er ret overbevist om at det ikke kan lade sig gøre.
Du er nok nødt til at oprette telefonen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-04 00:02

Du kan i hvert fald ikke bruge telefonstikket.
Du kan købe dig noget højhastighedsmobil hvis der er dækning i området.
Hvis du rent teoretisk kunne bestille f. eks. adsl uden fastnet ville du bare komme til at betale for det uden at få et telefonnummer og det er der jo ingen der vil.
Tænk på den frihed du vil have uden en summende tidskrævende PC

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 00:44

Nej, det kan du ikke med mindre du får opkobling via mobilos som BjarneD skriver. Men jeg kan godt forstå du gerne vil have det, for der er perioder om sommeren hvor vejret ikke arter sig og så vil det være meget godt hvis man lige kunne hoppe på nettet.
Men indenfor nogle år tror jeg det vil være muligt, prøv at se dette link
http://www.fth-bredbaand.dk/default.asp?mode=viewNewsItem&pageid=59
det er elektricitetsværket der tilbyder bredbånd til nogle lokalområder i nordvestsjælland, helt uden om telefonen.

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-04 02:29

Jeg har da ADSL (2048/128) og ingen fastnettelefon HER: http://www.cybercity.dk/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 02:40

annfriis > Ja, men du har da fastnettelefon, ellers kan du da ikke have ADSL.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 02:43

nope - kun en mobilos

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 02:47

Kommer dit ADSL ikke via telefonnettet ?

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 02:54

Der er et telefonstik i min lejlighed og det skriver Denpete jo også han har, og som jeg fik det forklaret var det noget i retning af at ADSL kun bruger kobberet fra telefonledningen og derfor var det ikke nødvendigt med en fastnettelefon. Det har funket hos mig siden 1998

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 02:59

annfriis > du har ret, jeg har fundet det her
http://www.cybercity.dk/privat/produkter/adsl/spoergsmaal_og_svar/
Det tror jeg Denpete bliver glad for at høre og jeg blev klogere, Tak for det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 03:03

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 03:11

Hej Denpete

Bemærk, at det var annfriis der løste det problem vi andre ikke kunne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-02-04 06:43

- i skrivende stund er det SVJV KUN cybercity der leverer denne løsning....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-04 10:26

Hvorfor står der så dette: Du skal have en fastnet-telefon

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-04 10:34

Annfriis er det i virkeligheden ikke sådan, at fordi Cybercity ikke sælger telefonløsninger så kommer du til at betale en større abonnementsafgift til dækning af leje af TDC's central. Hvis ikke vil folk der kun har mobiltelefon kunne underminere hele systemet så de der har fastnet skal betale for driften af de der har ADSL uden fastnettelefon.
Jeg kunne ikke finde noget om dit koncept, men centralforbindelsen der er TDC's skal jo betales så hvis du ikke betaler for den må Cybercity have fundet et hul.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 10:39

Så vidt jeg forstår, er det 'vistnok' muligt at oprette ADSL uden fastnettelefonabonnement - jvf. annfriis.
Er der evt. andre muligheder for opkopling - bortset fra mobiltlf - via telefonstikket?
For som bentjuul kommenterer, så er det da rart, når man er væk i ½ år fra sin hjemmePC, at kunne 'lege' lidt Og da også at kunne tømme sine mail-bokse, så de ikke flyder over.

Denpete

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-04 11:47

Der findes trådløst Internet (har ikke noget med trådløst netværk at gøre), men det er igen et spørgsmål om hvor man bor og da rækkevidden ikke er særligt lang skal der være sendemaster i nærheden.
Den billigste løsning vil nok være et abonnement på en fastnettelefon evt. ISDN og så en abonementsfri opkald via standard eller ISDN modem.
Den der med annfriis's vil jeg da gerne høre lidt nærmere om. Selvfølgelig behøver man ikke en telefon til ADSL, men på en eller andenmåde skal der jo betales for forbindelsen til centralen når den er i brug.
ADSL fungerer jo rent praktisk via almindelige telefonledninger hvor man via noget specielt udstyr på centralen kan lave forbindelsen digital (normalt er kun centralen digital) og derefter får man opsat en splitter dor at kunne tilkoble telefon og et modem/router for at kunne anvende ADSL.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-02-04 12:24

hejsa,

lige et pip med:

Det er rigtig nok at CyberCity tilbyder ADSL også uden at man har fastnet telefon. Det er derimod ikke sikkert at de kan levere på din adresse!
Det kommer an på hvilken hardware der er på centralen.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-04 12:34

Hvad med prisen bigdane_dk. Cybercity sælger jo ikke selv telefonabonnementer og det er jo nok derfor, men linien skal jo betales og det er jo ikke den man betaler via et std. ADSL abbonnement.
Jeg har ledt efter det, men kan ikke finde noget.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 12:58

Hej prøv at gå ind på det link jeg har lagt så vil i se at det afhænger af kun af om cybercity er repræsenteret på centralen og om der er rå kobber til rådighed.
I Cypercity's prisliste er der intet om at det skulle koste ekstra fordi der ikke er tlf. abonnement. annfriis har haft det i 6 år og bruger alene mobilos som telefon.
Nu skal denpete blot undersøge hos cybercity om han kan få det i det område hvor kolonihavehuset er beliggende.
Men det kan da konstateres at det er muligt at få ADSL uden fastnet-abonnement, et godt svar fra annfriis.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 14:16

Tak for jeres kommentarer. Jeg checker med Cybercity - I får et svar fra mig her.

VH Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 14:40

Har netop haft tlf.kontakt med Cybercity. Det kan 'sagtens' lade sig gøre. Dog skal der bruges teknikerbesøg, hvis ikke det er en forbindelse der aktivt bruges til fastnettlf.
Det kan gå hen at blive en lidt bekostelig affære alligevel, eftersom jeg kun vil skulle bruge ADSL i ½ mdr. om året: Teknikerbesøg á kr. 495,- + evt. oprettelsesgebyr (pt. gebyrfrit ellers ca. 495,-). Klar til at 'køre' ca. 3-6 uger efter bestilling.
D.v.s. Cybercity kan ikke holde linien åben - ligesom f.eks. TDC - ved at betale et gebyr pr. md. uden at kunne bruge forbindelsen.
Der ville altså skulle skulle opsiges efter 6 mdr. og igen ved 'genåbning' 1/4-05 nyt teknikerbesøg á kr. 495,- + evt. oprettelsesgebyr, hvis der ikke er grbyrfrihed på det tidspunkt.

Men tak til alle. Skulle der dukke flere muligheder op, er jeg meget varm på at høre nærmere.

VH Denpete

Godkendelse af svar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 14:44

Tak for svaret annfriis.
Du har ret. Tak for hjælpen.

VH
Denpete

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-04 14:46

Et spørgsmål i spørgsmålet.
Kunne man tænke sig en fastnetsforbindelse uden månedlig abo men med en højere minutpris (det findes jo inden for ADSL). Dette ville gøre det MEGET billigere på årsbasis.
Men jeg ved ikke om det findes.
Mobiltelefoni kan jo.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 15:10

Held og lykke med Denpete

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-02-04 15:12

rettelse: der skulle stå "med det"

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 19:40

Jeg kan da lige tilføje, at jeg i dag har modtaget et brev fra Cybercity, der oplyser, at de har ændret min ADSL-forbindelse til 3072/128 kbit/s - uden at det koster ekstra - det samme gjorde de i øvrigt også før jul. Så vidt jeg husker betaler jeg 429.- pr md. og der er ingen kvartalsafgift.
Cybercity har også webmail, så man kan læse sine mails ligegyldigt, hvor i verden man befinder sig og modsat Hotmails 2 MB er Cybercitys max 9,8 MB.
I øvrigt er min mobil ikke på nogen måde involveret i min ADSL-forbindelse.
Taaaak Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 19:52

->annfriis: Ja, selvtak da...
Men son du ser af min kommentar vedr. kontakten til Cybercity, så 'skal' jeg altså være koplet på konstant, selvom jeg ikke har mulighed for at bruge nettet i min have i ½ år. Alternativt skal jeg opsige efter ½ år - og så genoprette forbindelsen igen ½ år efter, når jeg igen flytter i haven.
Til gengæld har jeg talt med Tiscali, som har en anden mulighed - ganske vist via mobilen, men med et årligt gebyr på kr. ca. 300,- og så betaler man hhv. 23½ øre og
11½ øre når man er koplet på (afhængig af tidspunktet: ma til fre, før og efter 19:30, weekend osv.)
Så det bliver nok den løsning jeg må bruge. Altså med det interne modem i Laptoppen.

VH Denpete

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 19:55

Åhhh - lige en ting til Denpete - hvis du selv kan tilslutte, er det ikke nødvendigt med et teknikerbesøg, Cybercity har et gør-det-selv tilbud og derved bliver tilslutningen jo gratis - i værste fald skal du kun betale for den 1. gang - næste gang stopper du bare stikket i, ikk

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 26-02-04 20:27

Næh, søde annfriis. Bare det var såvel. Det er undersøgt med Cybercity og der SKULLE teknikerbesøg, når ikke linien er aktiv. Jeg spurgte nemlig lige præcis om dette: hvis jeg nu selv tilsluttede...
Og det vil skulle ske hver gang jeg skal tilsluttes, grundet noget med et eller andet nummer (?). Men summasumarum: 495,- for en tekniker og evt. oprettelsesgebyr - såh...

Denpete

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 26-02-04 23:29

sorry