/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
sommerfuglecichlider
Fra : mullen2003
Vist : 1660 gange
40 point
Dato : 25-02-04 19:40

Er der nogle der ved om sommerfuglecichlider kan leve uden problemer i et akvarium, med guppyer, scalare og en pansermalle?
og om sommerfuglecichlider skal ha nogle huler/gemmestæder?

Kommentar
Fra : palleandersen

Dato : 25-02-04 20:12
Kommentar
Fra : palleandersen

Dato : 25-02-04 20:15

Iflg. "Akvariets Lexikon", Rüdiger Riehl og Hans A. Baensch, vil fiskene gerne have huler/grotter.
De bliver kun 2-3 år gamle.
Palle Andersen

Kommentar
Fra : jacob_waino

Dato : 25-02-04 21:16

Ja, det er rigtigt, at Sommerfuglecichliderne MEGET gerne vil have huler at kunne gemme og yngle i. Det skal helst være en hule med kun én indgang, så hannen kan "beskytte" hunnen mens ynglen er små.
En anden væsentlig ting man skal huske på, er at cichliderne er glade for at grave - utrolig meget endda! De kan omrokere hele akvariet på en nat. Det skal der jo tages højde for når bundlaget skal vælges - det skal enten være meget små sten eller helt over i sand.
Hvad angår om de kan gå sammen med guppyer, scalare og en pansermalle - så vil jeg IKKE råde dig til det. Sommerfuglecichliderne er meget rolige fisk, så ikke tåler samme tempo som de resterende fisk er i. Pansermallen skulle ikke blive noget problem, da den - højst sandsynelig - og er meget rolig og sky.

Håber du kan bruge mine råd...

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 14-03-04 23:54

Mullen2003>
Selvfølgelig kan du have sommerfuglecichlider i dit akvarie.
Men der er lige nogle betingelser du skal opfylde, for at de kan trives i et selvskabsakvarie.
Akvariet skal være af en vis størrelse når de skal gå sammen med andre urolige fisk. helt 100 l.
Remirezi som den også hedder, hører til dværg chlidrne, og adskiller sig på flere væsentlige punkter fra de fleste mellemstore chlidrne, de yngler IKKE i huler, men er fritlejene. Graver IKKE, og er fredelige overfor andre fisk i akvariet.
Dog vil de i yngleperioden bevogte deres teritorie og jage andre fisk væk fra deres æg.
De yngler villigt ved norm. ledningsvand men trives best i lidt blødt vand 9-12 DH.
Undertegnede har opdrætte den flere gange, også sammen med ikke artsfælder.
Sonnic.