/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Medicinforgiftning
Fra : StineB
Vist : 2211 gange
250 point
Dato : 24-02-04 21:37

Hvor i lægelitteraturen kan det læses, at en forkert indtagelse af medicin ex. indtagelse af døgndosis på én gang med efterfølgende symptomer på utilpashed altid skal betragtes som en mulig forgiftning?
Min mand døde efter at være nægtet vagtlæge, det er ifølge min egen læge en helt klar fejlvurdering ikke at finde det betænkeligt at der var indtaget medicin forkert (min mand havde tømt hele dagsdosis i "dosetæske" midt på dagen og var stadig om natten fraværende). Jeg har klaget, men mangler noget på skrift.
Venligst kun svar fra læger/læge/sygeplejestuderende el.lign., jeg har brug for eksakte oplysninger for at komme videre med min sag.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 260 point
Dato : 24-02-04 21:45

Som værende gift med en overlæge vil jeg blot sige at du ALDRIG vil kunne få hverken medhold eller modhold fra læger på et chatboard vedr. den slags spørgsmål.
Det er naturligvis forfærdeligt hvad der er sket, men det kræver helt andre oplysninger for overhovedet at kunne gå ind i en sådan debat.
Jeg forstår godt dit problem - men det skal løses af systemet. Og har vagtlægen virkelig lavet en fejl vil det også komme for en dag- på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 21:48

Det der er alvorligt. Jeg tror at du skal søge oplysninger på apoteket om lægemidlerne på apoteket da man ikke helt kan stole på oplysninger om bivirkninger der teoretisk set er baseret på alle situationer.
Jeg tvivler på at du kan få andre læger end din egen til at hjælpe og du kan da evt. kontakte embedslægeinstitutionen i dit Amt der jo er Sundhedsstyrelsens forlængede arm.
Før du handler skal du jo være sikker på at du har autentiske oplysninger og det kan du ikke fra et forum hvor alle er anonyme.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 24-02-04 21:49

Hej StineB.

Jeg er hverken læge eller andet inden for dette, men jeg har søgt lignende oplysninger på lk-online, her er jeg gået ind under præparat og derefter under forgiftninger.
lk = Lægemiddelkataloget Online.
www.lk-online.dk

Hvis du har lyst, så prøv.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-04 21:55

Her kan du måske søge på lægemidler.
Brug det latinske navn.
http://danmark.primavi.com/wordlist/forklaring.cfm?wid=506

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-02-04 21:57

Nej undskyld forkert side.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-02-04 22:16

Kære StineB

Jeg tror for det første at der ikke er ret mange læger i dette forum, og en sygeplejeske doserer ikke medicin. Du vil, som refi skriver, aldrig få en læge til at udtale sig i sådan et forum, hvilket er meget forståeligt, da dit spørgsmål givet skal følges op af mange andre spørgsmål, samt at det er uskik læger imellem at tale om andre lægers gøren og laden.
Du skriver selv, at du har klaget, og mens en klage bliver behandlet får du ikke nogen til at udtale sig.

Du bør i stedet for lade din egen læge skrive en klage for dig, hvilket jeg ikke er spor i tvivl om, at han vil hjælpe dig med.

Jeg kan kun sige at det smerter mig meget på dine vegne at noget sådant kan ske, og kondulerer samtidig.

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 24-02-04 22:24

En sygeplejerske doserer medicin....men hun ordinerer ikke medicin.
Bare lige for en orden skyld

Frida...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-02-04 22:35

Ikke korrekt Frida. Lægen både ordinerer og doserer, og sygeplejesken følger lægens anvisning. Du må huske på, at der ved en dosering ligger meget bag, alder, vægt ol. årsager som fortæller noget om hvor stor en DOSIS en patient skal have.

Men lige i denne tråd skal vi træde varsomt hvis du forstår mig.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 22:38

Beklager "ellebye" har ret . SLUT

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 22:41

Her er et link til embedlægerne i København og der kan amn se hvadembedslægerne kan gøre for borgerne. Der findes afdelinger ud over landet.
http://www.eli.dk/local/frontpage.asp?id=1
Bjarne

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 24-02-04 22:47

I faget hedder det sig at sygeplejersken doserer...men selvfølgelig efter lægens anvisning.
Tror bare jeg misforstod hvad ellebye mente....

Frida...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 24-02-04 22:49

Og hvad mener du med SLUT Refi??
det er da vist ikke dig - der bestemmer hvornår det er slut*LOL*

Frida...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 22:51

Ingen kommentarer

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 24-02-04 22:59

>Refi

Skøn arrogance at føre sig frem med

Ram

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-02-04 23:02

Kære venner.

Jeg syntes at dette spørgsmål er for alvorligt til, at vi internt skal begynde at skændes. Lad os koncenterer os om spørgeren.

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 08:58

Kære StineB

Som sagt, selve din klage over at vagtlægen ikke ville komme, kan din egen læge helt sikkert hjælpe dig med.

Hvad angår medicin har du ikke skrevet hvad din mand fik, og det behøver du ej heller at gøre, men ved enhver udlevering af medicin, SKAL der i æsken/glasset være en såkaldt ilægsseddel, og på denne SKAL der stå alt om bivirkningen og som det vigtigste skal det også fremgå havd der kan ske i forbindelse med overdocering, hvilket det var det din mand fik.

Hvis der står beskrevet disse symptomer din mand fik, er det klart en stor fejlvurdering, at din mand blev nægtet vagtlæge.

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 25-02-04 09:09

Det gør mig meget ondt at du har mistet din mand.

Hvis din mand led af en bestemt sygdom er der måske en forening som kan hjælpe dig med at samle trådene. FX : hvis man har gigt er der gigtforeningen osv.

det er vigtigt at du finder ud af helt præcist hvad medicinen hedder og hvilken dosis (mg) den var på. Så kan man godt finde ud af advarsler om bivirkninger - det bedste ville være om du havde navnet på producenten også.
Jeg har selv en klagesag kørende,min far døde for et år siden pga fejlbehandling med medicin,og jeg vil gerne tilføje at det er godt at du klager ! Skulderklap til dig!
Helle

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 25-02-04 10:05

Tak for indlæg.
Jeg søger ikke konkret vurdering af det aktuelle tilfælde, men der må være undervisningsmateriale eller artikler omhandlende dette - med generelle instruktioner, som der vel er om alt andet ex. mæslinger.
Jeg har klaget, men skylden er lagt på mig af Patientklagenævnet. Det er min fejl, at lægen ikke havde nok oplysninger til at vurdere korrekt. Jeg ville jo forvente, at han læste de lægevagtsnotater der var fra de sidste 3-4 dage (som jeg havde gjort ham opmærksom på) samt at han læge det CAVE-notat som poppede om med det samme, cpr-nummeret blev indtastet og som viste at min mand bl.a. var i behandling med contalgin (depotsmertebehandling) samt sovemedicin.
Det er vel også rimeligt at mene, at en vagtlæge skal være vågen og arbejdsom kl. 2 om natten - og at jeg skal være en udmattet og fortvivlet hustru. Ligeledes kan der vel ikke være tvivl om, at det faglige ansvar ligger på lægen og ikke på mig. Men sådan tænker systemet åbenbart ikke.
Jeg er således blevet ristet af Patientklagenævnet, som bruger ca 3 gange så meget papir som normalt på at beskrive deres afgørelser - min egen læge dukker sig og siger, at jeg og han og " de hernede, som kender til sagen" jo ved, at det ikke forholder sig som afgørelsen siger, - kan det ikke trøste mig? Han siger også (og fastholder selv om jeg tuder og presser ham "hvad er rigtigt jeg kan ikke finde ud af det mere - er det min skyld ?") at det var en fejlvurdering, at han altid selv ville betragte en samlet indtagelse, med efterfølgende dårligdom som en potientel forgiftning som ubetinget skal undersøges, da man ikke uden undersøgelse kan vide, om der er tilkommen andre faktorer. Endeligt fortæller han mig, at han også sidder i Patientklagenævnet (det går åbenbart lidt på tur) og at han ikke er enig i den afgørelse, der er truffet.
Da jeg selv skal betale for advokatbistand indtil der er materiale nok til et egentlig sagsanlæg - og der er rigeligt at bruge penge til som enke med 4 børn - forsøger jeg herigennem om der er nogen, som kan hjælpe mig.
P.S. - Nej, alle læger er ikke onde og sjuskede - slet ikke - men ham er var og det kan ikke være rigtigt, at systemet beskytter ham og anklager mig. Det er det, der er min drivkraft og ikke penge - faktisk heller ikke personen som sådan, men som systemet er bygget op kan jeg kun klage over en person og ikke "Lægevagten".
Mine børn er naturligvis også utrolig krænkede over at deres elskede far ikke fik lægehjælp - selv gigtplagede, uarbejdsdygtige personer er stadig mennesker med famile, som elsker dem og har brug for dem - og invalidepensionister har vel også krav på lægebehandling?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 10:31

Kære StineB
Det er da fuldstændig urimeligt at lægge en skyld på dig, især hvis din mand var sig bevidst hvad han gjorde.
Selve præperatet du omtaler er jo morfin, og da jeg går ud fra, at du har beskrevet din mands tilstand, så behøver man næppe at være læge for at vurdere at han ganske givet har fået en overdosis, som man godt kan dø af.

Morfinen er jo samtidig kombineret med sovemedicin, så din mand er formentlig gået i koma.

Jeg ved ikke om det kan være dig en trøst, men din mand har IKKE lidt, men sovet stille ind.
Har du overvejet spørgsmålet om det måske inderst inde var hans ønske?

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : Helle13

Dato : 25-02-04 14:18

Kære

Jeg forarges dybt over at patientklagenævnet lægger ansvaret på dig. Det må være den vagtlæge der har svigtet,og som derfor også har ansvaret.
Det gør mig ondt for dig.Ifb med min klage over min far var der en af lægerne der prøvede at "tørre" noget skyld af på mig - han skrev til embedslægen at jeg havde tvunget ham( altså lægen) til at handle på en bestemt måde.
Du skal ikke finde dig i at få ansvaret - kan du evt få advokathjælp vis din forsikring. Ellers er der også gratis retshjælp.
Knus Helle

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 18:43

Kære StineB

Jeg syntes som helle13 helt klart at du skal have renset dit navn.
Du kan prøve at logge dig ind på een af disse sider hvor du kan få yderligere oplysninger om gratis hjælp:

http://www.domstol.dk/showpage.asp?ID=1948
http://www.friproces.dk/ngr/
http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358

Med venlig hilsen
Ellebye

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 25-02-04 21:20

Hej alle. Igen tak.
Kære ellebye - min mand døde helt bogstaveligt i mine arme, jeg ved, at han ikke led. Men jeg ved også, at han ikke ønskede at dø - han stod netop foran en behandling, som ville have givet ham et meget bedre liv, bl.a. ved at afhjælpe de gener, en helt fejlslagen binyrebark-hormon-behandling han fik for år tilbage havde efterladt ham med. Resultaterne bl.a. af en knoglebiopsi kom ugen efter hans død.
Min mand hjalp hele sit liv andre i det omfang, han kunne, praktisk hjælp, flygtningehjælp, nødhjælp til Rumænske børnehjem - han var en af de første der var derover med privat hjælp. Også derfor synes jeg, det er helt i hans ånd at få slået fast, at vi alle har krav på lægehjælp.
Derfor har jeg efterlyst de oplysninger jeg mangler.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 22:10

Det gør mig endnu ondt at høre, og så meget desto mere syntes jeg du skal have fuld oprejsning. Jeg kan også blive lidt harm over den måde, din egen læge har taklet sagen på, jeg kan forstå at du ikke har fået meget hjælp fra dennes side.

Og rent ud sagt syntes jeg det er en uforskammet måde patientklagenævnet har behandlet dig på, og fuldstændig urimeligt at de pålægger dig et ansvar. Hvad er det dog for en verden vi lever i, ens tiltro til læger bliver i hvert fald ikke større når man hører om dit eksempel, og det er da helt klart at det er vagtlægesystemet det har svigtet, hvis de så i det mindste ville indrømme det.

Derfor er jeg helt enig om, et du ikke bør men SKAL renses for de "anklager" som man tydeligvis forsøger at kaste over på dig.

Jeg vil give dig det råd at kontakte :

http://www.advokatsamfundet.dk/default.asp?ID=358

Som sagt er hjælpen her helt gratis, og de kan helt sikkert yde dig den fornødne hjælp, og hvis, hvad jeg dog ikke håber, vejlede dig til at få fri proces for nogen har svigtet dig i denne situation. Det bringer ikke din mand tilbage, men omvendt skal systemet heller ikke have lov til juridisk at afskrive deres fejl.

Med venlig hilsen
Ellebye

NB! Jeg kan da samtidig tilføje at jeg selv er førtidspensionist efter en trafikulykke i 1999, og får også stærk smertestillende syntetisk morfin, og kender desværre kun alt for godt til hvordan samfundet behandler deres borgere.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-04 22:15

Vil lige tilføje.
Jeg tror ikke der er nogen her på kandu, der lægefagligt kan hjælpe dig, forstået ved, at de kan komme ud i en personlig konflikt, som måske mere bærer præg af at være juridisk art.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-03-04 15:49

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-07-04 13:19

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : StineB

Dato : 10-07-04 23:43

Tak for svaret refi.
Jeg har valgt dig. fordi du kommer tættest på virkeligheden. Jeg har faktisk gjort det for meget lang tid siden, men det er åbenbart ikke registreret.
M.v.h. Stineb