/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Varmeblæser Peugeot 306 hdi
Fra : csoverby
Vist : 6008 gange
150 point
Dato : 24-02-04 17:35

Hej allesammen

Jeg har en Peugeot 306 hdi st.car fra 2001, hvor varmeblæseren ikke længere virker. Jeg går ud fra at det enten er for-modstanden, der er gået, eller en løs ledning.
Jeg fik monteret motorvarmer og kabinevarmer(begge til 220 V) i sidste uge, og i weekenden stoppede kabineblæseren så med at fungere.

Hvor sidder for-modstanden placeret og er den nem at udskifte for en almindelig dødelig som mig(her håber jeg på lidt vejledning)?

Brænder sådan en modstand af fordi kølervæske-niveauet er for lavt eller har montøren lavet en fejl, da han installerede de nye varmeelementer i sidste uge?

Med venlig hilsen og håb om et hurtigt svar
Christian

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-04 19:44

Jeg går ud fra at du mener sikringen når du siger formodstanden og den sidder sikkert som på de fleste andre biler enten inde i bilen oppe under instrumentbrædt eller i motorrum ved torpedopladen ligeledes ved instrumentbrædt dog på den anden side hvor man så vil kunne se om en af sikringerne er brændt over og hvis der er er der jo også somregel en grund til det sker Jeg ville da kontakte dem der installerede dit nye varme de må da have gjort et eller andet der har forårsaget det skete Det har ikke noget med kølervædske at gører Sidst ville jeg da hvis montøren nægter at have noget med det at gøre kontakte værkstedet hvor du har købt bilen den er jo ikke så gammel Mvh sune

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-02-04 19:44

Hej Christian

Normalt er formodstanden placeret sammen med blæseren, eller meget tæt på denne. Men jeg ikke på at den er deffekt. Du kan tjekke sikringen. Jeg tror det er en løs for bindelse.

Hvis der er sat blæser styring på samme med dit varme legme kan det være på det "nye" relæ at der er en løs forbindelse eller en kabelsko der ikke er blevet presset ordentligt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-02-04 19:46

Du må også ku se i instruktionsbogen hvor sikringerne sidder og specifikt hvor den til blæsermotoren sidder Mvh sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 20:44

Til orientering for dem der ikke ved det så er formodstanden sat ind for at man kan køre med flere blæserhastigheder og har ikke noget med en sikring at gøre, og det er absolut ikke et ukendt fænomen at den brænder over. Den almindeligste årsag til at sikringen til blæseren springer er at spjældene ikke har været åbnet tilstrækkeligt ved høj blæserstyrke.

Kommentar
Fra : csoverby

Dato : 24-02-04 21:16

Jeg har tjekket sikringerne til blæseren, og de er i orden. Jeg har snakket med Peugeot, som sagde at det var meget sandsynligt , at det var formodstanden, der er brændt over, men jeg glemte selvfølgelig, at spørge om, hvor i bilen den er placeret. Umiddelbart ser det ikke ud som om den sidder tæt på blæseren, så jeg har på fornemmelsen, at den sidder ved luftindtaget lige under forruden, men jeg håbede, at der var en her på kandu.dk, der kunne bekræfte det, inden jeg går i gang med at skille bilen ad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 21:20

Prøv at se om du kan følge ledningerne. Formodstanden skal sidde mellem regulering og blæser.

Accepteret svar
Fra : KajKagearm

Modtaget 150 point
Dato : 24-02-04 22:02

BjarneD - den var ny, den med at lukkede spjæld kan sprænge sikring. Og jeg tror ikke på den. Har du lagt mærke til at blæserhastigheden stiger når spjældene lukkes, hvilket indikerer mindre belastning. Ligesom når du støvsuger og blokerer slangen - da stiger hastigheden også, fordi belastningen falder. Det skyldes i begge tilfælde at blæseren har mindre luft at arbejde med og derved belastes mindre.

Til overby: Det virker ret tydeligt at det er montøren af motor- og kabinevarmer der har lavet en dårlig montage. Kabinevarmeren bruger vel bilens egen blæser når kabinen skal varmes og det er koblingen mellem kabinevarmerens forsyning af blæseren og bilens egen forsyning det er galt med. Montøren har sandsynligvis indkoblet et relæ som er sjusket monteret. Virker blæseren når kabinevarmeren er slået til?

Når man oplever en fejltilstand er det godt at gå ud fra piloternes princip: Hvis der går en alarm, hvad var den sidste handling lige inden alarmen gik? I dit tilfælde er den sidste handling montage af kabinevarmeren. Gå til montøren og bed ham checke sin egen installation.

Har i øvrigt lige kigget i Haynes manualen: Blæseren reguleres ikke ved hjælp af formodstande, men derimod en elektronisk regulering med en stor serietransistor.

held og lykke

KK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 22:08

Det må du nu selv om KajKagearm for du forstod nok ikke det jeg beskrev.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 22:11

Nu er spørgsmålet om Peugeot eller KajK.... har ret. Man kunne jo prøve med støvsugeren og vurdere forklaringen.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 24-02-04 22:58

Kære Bjarne. Du må gerne checke det med konens støvsuger - teori og praksis skal nok hænge sammen. Og du skrev ikke tidligere noget om at det var Peugeot der havde udtalt det. Hvis det er korrekt, så er de nok ikke helt i tråd med fabrikken. Jeg kan ikke forestille mig at nogen bil udviklingsafdelinger - heller ikke franske - kunne finde på at konstruere noget der ikke kan klare sådan en "fejlbetjening".

End of discussion. Har desværre ikke mere hjælp til spørgeren.

KK

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 23:06

Man bør nok fæste mere lid til den autoriserede forhandler end til Hayes håndbøger, der bare er billige oversættelser.
Du skal nok ikke udelukke at monteringen af kabinevarmeren kan have betydning, alt afhængig af hvilken type der anvendes. Det behøver jo ikke at være fordi der er pillet ved blæseren at fejlen er opstået, men alene det at der er rodet ved gennemføringer kan jo fremkalde alverdens fejl.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 25-02-04 01:26

Det fører ingen steder med vort mundhuggeri - du får ret og spørgeren får ro. Lad os vende tilbage når vi har noget konstruktivt.

Kommentar
Fra : csoverby

Dato : 25-02-04 07:08

Hej og tak for svarene

"Min" montør ordnede blæseren i går aftes; den havde sat sig fast pga. skidt.
Mht. til pointene går de til KajKagearm, fordi det primære i mit spørgsmål var placeringen af formodstande og han svarede så udmærket:"Har i øvrigt lige kigget i Haynes manualen: Blæseren reguleres ikke ved hjælp af formodstande, men derimod en elektronisk regulering med en stor serietransistor." Hvad så de har tænkt på ude hos Peugeot må vi lade stå hen i det uvisse.

Godkendelse af svar
Fra : csoverby

Dato : 25-02-04 07:09

Tak for svaret KajKagearm.