/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Rensning af el-kontakt
Fra : erikma
Vist : 833 gange
20 point
Dato : 24-02-04 11:42

På min bil ( ældre årgang) sidder en multifunktionskontakt til visker/vasker. Kontakten har 5 trin/funktioner og nogle af disse virker ikke ( manglende kontakt ?). Kontakten ,som er af plastic, kan ikke skilles ad, men kan jeg lægge den i en kemisk opløsning, så kontakterne bliver rene. Kan jeg evt. få en opskrift?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 11:51

Hvis kontaktens er holdt op med at virke på grund af snavs kan du nok ikke få den i orden ved at lægge den i blød.
Plastkontakter har som regel en slags fedt til at smøre de bevægelige dele og fjerner du dette vil kontakten gå mekanisk i stykker.
Desuden er plast og opløsningsmidler sjældent særligt kompatible da visse plasttyper opløses eller skørnes.
Kontakter er meget dyre så måske skulle du forsøge at finde en kontakt på et autoophug.
Før du gør for meget ud af det bør du rense de forbindelser der er i det stik som kontakten er forbundet med da det ofter er passive forbindelser der driller på grund af let korrosion.
Hvis du ikke kan opnå forbindelse ved at bevæge kontakten i de forskellige positioner er det jo ikke meget sandsynligt at problemet ligger i selve kontaktens forbindelsespunkter. Noget kan være knækket eller blevet for slapt indeni.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : erikma

Dato : 24-02-04 12:10

Min mekaniker prøvede på et tidspunkt at ordne problemet, sandsynligvis ved at sprøjte kontakt-rens ind i kontakten. Den virkede et stykke tid, men de samme funktioner svigtede kort tid efter. Jeg vil iøvrigt prøve at rense tilslutningsstikket.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 12:27

Kontaktrens er udmærket til at fjerne lidt snavs, men er bestemt ikke noget vidundermiddel. Det virker ret godt hvis der en smule ir på kontaktpunkterne da disse ofte er lavet af noget med messing legering eller belægning. De der multikontakter ved rattet har som regel en meget lille smal "plade" der skubbes hen over de forskellige kontaktpunkter og med tiden bliver fjedervirkingen i "pladen" svag og den få sværere ved at danne forbindelse og når bilen står uopvarmet vil der danne sig en anelse fugt overalt, som så vil danne ir. Kontaktrens hjælper som regel kun hvis fejlen er opstået efter længere tids stilstand, men effekten holder hurtigt op hvis kontakten er slidt eller har mistet sin fjedereffekt. Man ser for øvrigt ofte fejl på multikontakten på nye biler, der har stået udstillet fordi diverse plastdele bliver vredet i stykker medens bilen holder stille.

Kommentar
Fra : erikma

Dato : 24-02-04 12:56

Jeg har fået at vide, at på denne bilmodel er der ikke noget relæ i.f.b med denne kontakt, således at en stor strøm går gennem kontakterne så de har fået " brændemærker". En opløsning kunne måske fjerne dem. Hvis den går i stykker finder jeg en brugt.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 24-02-04 13:00

Prøv at give kontakten et pust WD40 - der er lidt mere smørelse i - end i kontaktrensen.
Hvis det ikke virker - har du ikke ødelagt noget - det er ødelagt i forvejen.
Så er der autoophuggeren tilbage - eller ny kontakt ;) av ;.)
Nilsg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 13:05

Du kan roligt følge Nielsg's forslag for som han skriver du har ikke noget at tabe, men deciderede opløsningsmidler får du ikke glæde af da de vil ødelægge mere end de gavner.
WD 40 er et kombineret smøre- og fugtfortrængermiddel, som ikke vil ødelægge noget da netop ikke opløser plast og gummi.

Kommentar
Fra : erikma

Dato : 24-02-04 13:47

Jeg vil prøve forslaget. Det som jeg egentlig havde i tankerne er noget jeg har set på TV, man lægger metaldele og smykker i en væske ,som gør dem helt blanke. Kender I noget til det, navn ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 24-02-04 13:56

Ja, men det kunne være citronsyre og selv om det ikke er et opløsningsmiddeli gængs forstand så vil det i hvert fald udtørre kontakten og være grobund for yderligere problemer. Bevægelse af kontakten vil normalt rense på kontaktfladerne og ir vil blive inaktiveret af den WD 40 som Nielsg foreslog, så jeg syntes bestemt du skal nøjes med det forsøg og hvis jeg husker ret så skal "smykkerensevæsken" uanset hvilket middel der bruges skylles af med vand såhh!
Bjarne

Kommentar
Fra : erikma

Dato : 25-02-04 13:21

Efter en ordentlig omgang med kontaktrens virker vaskeren nu 1oo%. Den eneste funktion der nu mangler er 1.trin, pausevisker. Denne fejl tror jeg må findes udenfor kontakten , måske en kondensator eller lignende der er stået af. Bilen er en Peugeut 205, årg. 1986.

Godkendelse af svar
Fra : erikma

Dato : 25-02-04 13:25

Tak for svaret BjarneD.