/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Hjælp til tegn!
Fra : Humvee
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 24-02-04 02:26

Hvad er forskellen på de tegn nedenstående sætning står imellem og hvad kaldes de?

'Hej med dig'

"Hej med dig"

Jeg havde en lille diskusion med en ven om hvad man kaldte de to forskellige tegn. Han påstod også at man ikke bruger de øverste tegn på dansk???????

Og er der noget med at man også bruger tegnene hvor det i starten af sætningen er nede og i slutningen af sætningen er oppe?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-04 07:37

Begge tegn hedder anførselstegn (citationstegn, gåseøjne) findes i følgende hovedformer: "...", >>...<<, mindre hyppige er '...'.
Anførselstegn kan anvendes til at markere replik eller citat.
Det mest anvendte er "
Eks.: Per sagde: "Hej med dig". Hvis det nu var håndskrevet ville det første " stå nede og det andet oppe.
Eks.: "Hvorfor sagde du 'Hej'?"

mvh ans

Kommentar
Fra : Humvee

Dato : 24-02-04 09:22

Ok. Men der var en der sagde til mig at man ikke bruger '.....' idet danske sprog. Kender du noget til det?
Jeg syntes ellers jeg har set flere gange.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 09:28

Du kan altid få et præcist svar her : http://www.dsn.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-04 09:37

Iflg Nudansk Ordbog

'...' kan anvendes omkring citat i citat.
Eks.: "Hvorfor sagde du 'Hej'?"
Det mest anvendelige anførselstegn er ", men det er ikke en fejl at bruge ', du ser det bare ikke brugt så meget.

mvh ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 10:17

Når man skriver vha. tastatur er det ulig nemmere at skrive ' end ". For at skrive ' kræves kun et tastetryk. " kræver at to taster trykkes samtidig. Derfor bruger jeg oftest '.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-04 10:30

Molo
Hvordan lærte du det i skolen? Jeg er sikker på at det var ".
Nu er du bare blevet doven

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-02-04 10:48

ans -> Korrekt

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Humvee

Dato : 24-02-04 15:03

Tak for svaret ans. og molokyle