/ Forside/ Teknologi / Udvikling / VB/Basic / Spørgsmål
10  tom.kise 610
COM i Visual Studio.NET ?
Fra : Harlekin
Vist : 1020 gange
50 point
Dato : 19-04-02 10:52

Hey,

nogen der ved om man kan lave gammeldaws COM objekter (dll'er) med Visual Studio.NET?

Hvis man kan, er det så muligt at åbne, eller importere sine VB6 projekter i VS.NET og skrive videre?

Det er jo lidt ærgeligt hvis man skal til at have 2 udgaver af visual studio installeret for at kunne lave både .NET og traditionel VB udvikling...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 20-04-02 22:32

Nu er jeg ikke ekspert, men det vil jeg ikke tro er muligt, der er en del
ændringer i VB.Net som muligvis vil gøre at du ikke kan overføre din gamle
kode til VB.Net, men du kan prøve og indlæse koden i VS.Net der er en
mulighed for at indlæse gammel kode, men jeg tror ikke det er uden
problemer.

Tim P.

"Harlekin" <Harlekin.news@kandu.dk> wrote in message
news:0SQv8.35741$iY5.1434078@news010.worldonline.dk...
> Hey,
>
> nogen der ved om man kan lave gammeldaws COM objekter (dll'er) med
> Visual Studio.NET?
>
> Hvis man kan, er det så muligt at åbne, eller importere sine VB6
> projekter i VS.NET og skrive videre?
>
> Det er jo lidt ærgeligt hvis man skal til at have 2 udgaver af visual
> studio installeret for at kunne lave både .NET og traditionel VB
> udvikling...
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : pete

Dato : 19-06-02 08:57

Ja, du kan godt benytte COM-objekter i .NET. Du skal blot lave en reference ("add reference" i solution-vinduet), så vil Visual Studio .NET lave en wrapper-class til dit COM-objekt, som du så kan kalde.
Mht. til at importere VB6 projekter er der jo en lang række punkter, som kræver en kobvertering og i nogle tilfælde direkte en omskrivning. Du kan se en liste over alle disse punkter på MSDN...

Accepteret svar
Fra : pete

Modtaget 50 point
Dato : 21-06-02 11:58

Og det er således også mit svar :

Ja, du kan godt benytte COM-objekter i .NET. Du skal blot lave en reference ("add reference" i solution-vinduet), så vil Visual Studio .NET lave en wrapper-class til dit COM-objekt, som du så kan kalde.

Kommentar
Fra : MadsRG

Dato : 18-11-03 02:00

Hej! Der blev vist svaret lidt ved siden af :) Nej, du kan ikke lave COM-objekter i .NET. Du kan godt bruge dem som der bliver sagt, men nej, du kan ikke lave dem. En lille tilføjelse, COM-objekter bliver wrappet ind i en "Interop"-komponent som bliver deployed automatisk med dit projekt, du skal huske at kopiere disse Interop.x filer med hvis du skal lægge programmet på en anden maskine. Og COM-objekterne der bruges skal statid registreres på den gode gammeldags måde.