/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
VIRUS! Har jeg sendt den videre??
Fra : nicolehh
Vist : 311 gange
200 point
Dato : 23-02-04 10:44

Jeg fik her til morgen en virusmail hvor der stod:

ScanMail for Microsoft Exchange has detected virus-infected attachment(s).

Sender = min mail adr.
Recipient(s) = Bente S. Andersen
Subject = read it immediately
Scanning time = 02/23/2004 09:17:59
Engine/Pattern = 6.810-1005/775

Action on virus found:
The attachment story.zip contains WORM_NETSKY.B virus. ScanMail has Deleted it.

Warning to sender. ScanMail has detected a virus in an email you sent.

Men da jeg modtog den meldte mit antivirus at der var en virus og at den nu var fjernet, men har jeg virkelig sendt en virusmail videre, på trods af mit antivirusprogram, eller er det bare en af de snydevirusmail???

Jeg kan da ikke tro at jeg har sendt en virus videre, når mit program er opdateret, og den selv finder de vira jeg modtaget?!?

eller??

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 23-02-04 10:47

Det tror jeg ikke du har, men for en sikker heds skyld kør et scan med denne nye gode multifjerner www.arlet.dk/avastmultifjerner.exe

Råb op om den har fundet noget

Accepteret svar
Fra : als

Modtaget 210 point
Dato : 23-02-04 10:49

Hej
Du har ikke sendt en virus videre. Du står i et adressekartotek på en inficeret computer og der har en virus indsat dit navn (mail-adresse) som afsender og sendt den videre. Der hvor den er landet står du så som afsender og modtageres virusbeskyttelse sender så en mail til dig at du har sendt en virus selv om du ikke har gjort det. Det formelig florerer med den slags lige nu.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-02-04 11:00

Jeg ved ikke hvad for et program du har men feks Avg som jeg har tjekker også alt jeg sender til andre der står simpelthen på hvert eneste brev at det er undersøgt for virus før afsendelse og godkendt Mvh Sune

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 11:04

arlet - jeg bruger avast on-line opdate, så mon ikke den finder det!?!

als - jeg fik godt nok også en anden alm. virusmail med samme virus i, lige inden jeg modtog denne, og den fjernede den også, men afsender er ikke en jeg kender??

kan det være samme princip??

Er meget nervøs for om jeg sender noget videre, for min kæreste er lige blevet nådesløst truet på livet fordi hans mail var brugt som afsender...
Og en usikret pc blev smadret!

Sygt at folk ikke fatter virusfaren og følger med!!

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 11:06

sune - det gjorde min også før, men nu melder den ikke noget, med mindre der er en virus på udgående post!

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 23-02-04 11:09

Hvis du har avast og den er sat til at opdater automatisk kan du være ganske rolig, så har du ikke virus på computeren.

Det er sikkert...

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 11:14

det mente jeg også!! *ss*

men man ved jo aldrig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 12:02

DE sidste 3 dage har HELE DANMARK svømmet i virus.
Og det er egentligt sjovt at se hvor godt de forskellige virusprogrammer.
Som du muligvis har set i en anden tråd har jeg i weekenden modtaget ialt omkring 100 virusfyldte mails, men de bliver alle stoppet af AVG. Jeg er i øjeblikket i færd med at kontakte BGBank og SDU da langt de fleste kom derfra.
Men du har ikke sendt virus ud - det er andre der bruger dit navn eller domæne, eller dit virusprogram har bounsed en mail, beregnet til dig, tilbage til afsender som så nægter modtagelse.
Uanset hvad.
BLOT HUSK AT SLETTE ALLE MAILS MED VEDHÆFTEDE FILER FRA PERSONER DU IKKE KENDER.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 12:03

Virusp........ klarer opgaven.

Der var faldt lidt ud.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 12:55

Men den kan jo da ikke bruge min mail (pc) som afsender, da der ligger et godt antivisusprogram??
Det ville den jo opdage med det samme...!?!

Det er kun min e-mail adr. den har brugt, ikk´?!!

Er det ikke nok at jeg bare kontrollere at viruset er blevet slettet, og så ikke gør andet ved det, end at slette dem til slettet post?
Eller skal de HELT ud af systemet??
Jeg har jo ikke afsender liggende i min adr.bog, da jeg ikke har besvaret!?!

Kommentar
Fra : als

Dato : 23-02-04 13:06

Det er kun min e-mail adr. den har brugt, ikk´?!!
Svar: Jo
og slet dem helt. Ud af pc'en og så bare rolig nu. Det kører over hele landet iøjeblikket. Jubii har lige sendt en mail til mig at jeg har sendt dem en virusbefængt mail, men jeg skriver aldrig nogensinde til jubii. Jeg bruger dem ikke, men jeg tager det helt roligt Gør det samme.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:07

Det er ikke engang sikkert den har brugt hele din mailadresse.
Hvis du f. eks. er kunde i BGBank og de har din mailadresse i deres kartotek, ja så bruger den dit navn og måske endelsen bgbank.dk
Du har gjort det rigtige.
Hvis du har slettet dem skal du bare huske også at slette dem i slettet post (altså først sletter du i indbakken derefter i slettet post)
Men så længe du ikke åbner vedhæftede filer sker der ikke noget og du "smitter" ikke andre.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 13:17

Den har brugt HELE min mail adr. for det er hele min mail adr. der står der hvor jeg har skrevet "min mail adr." i første indlæg!

Den jeg har "modtaget" den fra er ikke en jeg kender, og det samme med den jeg fik der var en alm. virusmail, det er heller ikke fra en jeg kender, det er det ALDRIG når jeg modtager virusmails...??

Det har jeg tit tænkt på, hvorfor er det altid fremmede afsendere på de virusmails jeg/man får?
Nogen der ved det??

Det er faktisk meget sjældent jeg modtager nogen af de der irriterende mails, men jeg ved at kæresten "slår rekorderne med længder", når han modtager mails (hvert min.) er der virus med ca. 95% af gangene...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:21

Tag det bare roligt - du har ikke gjort noget forkert.
Din mailadresse har blot stået i en anden komputer der er inficeret.
Men det skader da ikke at høre fasmilie og venner om de har haft problemer - du gør dem kun en tjeneste ved at bede dem passe på.

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 13:32

Jeg er helt rolig, hvis jeg slapper mere af, falder jeg nok i søvn! *GG*

Vil høre omkring, om der er nogen af den jeg kender, der har modtaget underlige mails!
Det er der jo sikkert, jeg er jo langt fra den eneste der modtager de skide mails! *ss*

Kommentar
Fra : arlet

Dato : 23-02-04 13:37

Nej, du er ikke den eneste*S*

Men de er på meget tilbagetog, de to vira, der har huseret de sidste par, men vi "venter" på en rigtig modbydelig orm, der skulle komme omkring 1.marts mener nogle eksperter på området

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 13:39
Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 23-02-04 13:53

refi - har læst den...

arlet - så kan jeg jo bare være glad for at min mail adr. ikke ligger så mange offentlige og store steder, det er jo heldigvis sjældent jeg får virusmails, så min adr. må jo være svær at finde?!!

Jeg lukker dette spørgsmål, når jeg besluttet hvem der har svaret bedst, for jeg syntes at i har været lige behjælplige.

Godkendelse af svar
Fra : nicolehh

Dato : 24-02-04 15:01

Tak for svaret als.

Det var svært at vælge hvem af jer der skulle have point, i var lige gode til at hjælpe!
Tak for det!

Men jeg skulle jo vælge, så det blev den første der var ude med en brugbart svar!

Kommentar
Fra : als

Dato : 24-02-04 15:06

Mange tak for points nicolehh!