/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvem var Arild??
Fra : maya123
Vist : 7640 gange
100 point
Dato : 23-02-04 05:55

Hejsa
Når man bruger vendingen " lige fra Arilds tid", hvem var så denne Arild, han må
være fra før 1000 tallet, men hvem var han og hvor boede han osv.?
Venlig hilsen maya123

P.S.
(Jeg kunne ikke finde en kategori med "Historie", kun "lokal-historie", derfor er
spørgsmålet her).

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 07:26

Udtrykket "arilds tid" er oldnordisk, og betyder "årle tid; tidernes begyndelse"
Ordet har intet med mandsnavnet Arild (som det ofte mistolkes og misstaves) at gøre.
citat fra Lademann Leksikon
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 07:29

Medens jeg nu er i gang:
udtrykket "år og dag" er et juridisk udtryk der dækker over en periode på 1 år og 6 uger.
Hverken mere eller mindre.

udtrykket "i mands minde" dækker over "så langt tilbage som den ældste på egnen kan huske"
igen et jurisisk udtryk.

Min farmor sagde altid at vi nedstammede fra Adam, og vi havde hende mistænkt for snart sagt lidt af hvert, og hun hørte da også radiogudstjenesten hver søndag formiddag, men så heller ikke meget mere, så det var med stor interesse jeg i slægtsforskningen faktisk fandt Adam.
Han blev gift med min tip-tip-oldemor i 1824.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 07:33

Hej Varla
Tak, men der er altså ingen steder nævnt, i tal hvornår arilds (staves sådan i min bog fra 1800 tallet), tid var, altså en tidsperiode. Det drejer sig om byen Slangerup, forfatteren skriver at byen har ligget hvor den ligger også før det blev en egentlig by, fra "arilds tid".
Er det efter den sidste istid osv. Jeg mangler noget mere konkret, men det kan jo blive vanskeligt.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 07:38

Ihhhh, hvor du kan "år og dag", kendte jeg godt perioden på, men ikke "i mands minde" og alligevel, dækker sætningen jo meget godt betydningen.
Dejlig humor, din farmor havde, mener det er gået videre til barnebarnet.
MVH maya

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 23-02-04 07:43

arilds tid kan ikke konkretiseres udover:

Det betyder "årle tid" - d.v.s. de tidligste tider, så hver gang du kan føre historien tilbage til et eller andet konkret tidspunkt så nærmer du dig arilds tid, men du fnder den aldrig, i og med at du flytter den ved at finde længere tilbage.

I øvrigt ganske tilbage til at finde regnbuens fod. Hvor er den ?
Den flytter sig hver gang du nærmer dig den.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 07:45

Et lille tip til dig om noget helt andet, måske du vil finde det spændende, men pas på man bliver bidt af det.
Jeg startede for 3 dage siden på http://da.wikipedia.org/wiki/Forside og meldte mig ind,
hvis du intet kender til open source, er det faktisk verdens største gratis lexicon.
Alle må deltage og skrive i det, det er det der er så sjovt. Der er selvfølgelig nogle få regler man skal overholde, du kan jo prøve at kigge på det, hvis du får tid. Tryk lidt ned på siden til højre "Velkommen nybegynder", der kan man læse alt om projektet.
MVH maya

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 07:47

Jeg ser at jeg "mistede" Slangerup undervejs

Nåh, ja, Slangerup er der selvfølgeligt fortsat, men igen et almindeligt udtryk.

Den dag du har fundet hvornår Slangerup blev grundlagt, så mister Slangerup sin status som at have ligget der siden "arilds tid" for nu kan du konkretisere tidspunktet. Måske med en margen, men alligevel.
"arilds tid" vil altid ligge forud for et hvilket sdom helst konkret tidspunkt.

Det er altså svært det her, så jeg tror jeg stopper her.
mvh
Varla

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 07:48

Tak for svaret Varla. Ok, er forstået.
Jamen mange tak og en fortsat god dag til dig.
MVH maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 07:50

Jamen det klarede du helt fint, jeg blev da en del klogere og
det var vel også meningen.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 07:52

Jeg deltager i "projekt Runeberg" som korrektur-læser, og med største fornøjelse. Der skal bare lidt tid til.
Der kan altid bruges en mere i det projekt, og det kan udvides i det næsten uendelige med flere bøger, flere leksika. Kun bundet af ophavsrettigheder og disse udløb.

Så vidt jeg husker kan en bog frit citeres når der er forløbeet 70 år efter forfatterens eller sidste forfatters død (I slægtsbogsprojekter eller hvordan man nu skal beskrive det, som eks. "Patricisake Slægter" hvor der er flere forfattere, ofte en ældre og en ung, kan der således forløbe meget lang tid, inden den må offentliggøres på den måde.

I min slægtsforskning har jeg ofte haft glæde af projektet.

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 07:54

Det er altså tidligt på morgenen endnu. Jeg kan se at jeg staver "som vinden blæser"

Jeg skal vist have lavet "en spand kaffe" så jeg forlader denne tråd nu.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 08:11

Vidste fur forøvrigt at Arrild ligger her i kommunen. Det er et nabosogn, men har ikke noget som helst at gøre med førnævnte arilds tid.

Jeg er ikke sikker, men det tror dette stednavne har forbindelse med "abild" og dermed en æblegård eller æblehave.
Og forveksel det nu ikke med Abild. Der bor flere af mine fætre og kusiner.
Det ser da forkert ud. Skrives det virkeligt "forveksel" eller er det at forveksle.

Sorry, den kan jeg ikke veksle lige nu. Jeg skal hen at finde et leksikon.
Bye, bye igen
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-04 08:12

Kaffen er altså ikke færdig endnu, så modtag venligst min dybeste beklagelse og de allerstørste undskyldninger for den elendige "morgenstavning"

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 23-02-04 08:24

Iihhhh Varla, nu går jeg hele dagen og tænker på forvekslinger-forveksel-forveksl nu ikke-
iihhh, nej nu går jeg også fra denne tråd........vi "ses" nok i en anden og ja jeg har sandelig også meget glæde af Runeberg, ypperligt projekt.
maya