/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Olie forbrug..er det helt ok!
Fra : Bragesvej
Vist : 1208 gange
20 point
Dato : 22-02-04 20:13

Bil Opel Astra 1,4 i 95
133000

Nyt: Bundkar oliefilter Oliepumpe Toppakning!
Olie 5/40

Har fået længer til arbejde en før 60km ialt om dagen.

Efter ca 1800km har den brugt ca én liter olie,

Er det meget normalt, for denne bil (Km/Alder/Motor)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-04 20:16

For en opel er det meget normalt.
Min gamle rekord brugte 1 liter olie på 1.000 km.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-04 20:16

På den måde behøver man ikke skifte olie, den fornyes hele tiden.
Smart.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 20:23

Uha da da
Du har da forhåbentlig skiftet olie alligevel "Teil"
Men ellers kommer det da meget an på hvordan du kører.
Men 1 liter pr 2000 er ikke så slemt med de kilometer den har kørt.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 20:24

Det vil sige ingen grund til bekymring

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 20:25

NEEEj da.
Men lad være med at fylde den op til max hvergang.
Den æder det bare.
Kun midt mellen lav/max

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 20:26

Olien er ca 2 måneder gammel og jow jeg har lige givet den en liter mere. men ellers er det ok?

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 20:27

Den var lidt over max for 1 1/2 månede siden, nu har jeg fyldt lidt på så den står mellem min og max ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 20:28

Sådan ja
Resten bliver bare sprøjtet op i forbrændingskammeret og videre ud i udstødning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-02-04 20:29

En slidt motor. Kørt over 200.000 km er ligeglad med olieskift.
Sådan en opel lyder bare som en diesel.
Man tanker olie og kontrollerer bensinen,
og kører glad videre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 20:29

Men tjek tit, når nu du ved den bruger det.
Det er for sent når lampen lyser.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 20:59

Men en liter på ca 2000 km er vel ca hvad man kan forvente?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 22-02-04 21:01

Ja

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-02-04 21:05

En tykkere olie kan minske dit forbrug. Men ellers er 1 L på 2000 det syntes jeg er meget...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 23:09

Det syntes jeg også Det er lige i overkanten :der var en udtaelse om at når en bil bruger olie behøver man ikke olieskift det passer ikke da de aflejringer der er i bundkar mm fra slidtage ikke lige kommer med ud og bliver forbrændt og derved ophobes Det skal altså ud gennem bundskruen sammen med resten af sumpen og oliefilteret skal også skiftes !!
det var bare lige det jeg ville sige Mvh Sune

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 23:17

"sune" Det har vi forklaret spørgeren

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 22-02-04 23:21

Synes også den er rigeligt tørstig. Har selv haft 4 Opel'er der ikke brugte olie (på nær en enkelt - se nedenfor), selv om de havde rundet de 200.000 - kører nu Peugeot der har rundet 300.000 og bruger 1 liter pr. 5000 - det er nok mere tilladeligt.

Men her er et fif: Fra min gamle Ascona husker jeg at den også havde hydrauliske ventilløftere som din astra (derfor diesellyden ved kold start) og i forbindelse med dem, sidder der noget som mekanikeren kalder "paraplyer", som vist nok forhindrer olien i at smutte fra topstykket og ned gennem ventilstyret og ned i cylinderen. De bliver stive og uflexible med tiden, hvorved deres tætningsevne forsvinder. Hvis du har tydelig røg fra udstødningen, er det en meget sandsynlig årsag. De koster næsten ingenting, så prøv! Den er jo næsten kun "kørt til"...

held og lykke.

KK

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-02-04 07:29

Rolig venner, Ifølge Opel og GM (Verdens største bil producent)
Må en Opel og andre biler bruge 0,6 liter olie pr 1000 kørte km.

Dette svar tager jeg for gode vare

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-02-04 07:30

Pointet kan desværre ikke gå til Opel og Gm

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-02-04 07:30

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 11:45

Selv tak