/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
samtidig installering af xp & 98
Fra : geoing
Vist : 336 gange
200 point
Dato : 22-02-04 19:55

P.t. er win xp installeret- og min harddisk er delt op i 2 ( c & D)

da jeg har en del spil der ikke kan spilles på xp(kompabilitetsprogrammet er brugt)er mit spørgsmål om man på d. partition kan installere win 98 og derigennem spille spillene.

min computer er en Amitech 1813 pentium 4-2,8- 512 ram (c: er 20 gb--d er 60 gb )
fra fabrikkens side er den beregnet til at boote fra cd.
er der nogen der ved noget om dette ??

geoing

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 19:58

Så vidt jeg lige er belært i et andet spørgsmål kan man ikke skal lige finde det frem Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-02-04 19:59
Kommentar
Fra : louisez

Dato : 22-02-04 20:01

hmm... Sunowich... er ikke helt enig... selvfølgelig kan du det. Du skal installere din windows98 først og derefter boote på xp cd'en den vil selv finde win 98 og gøre det muligt at vælge hvilken af windows versionerne du vil starte op i efter du har installeret begge.. Skal dog pointeres at det kun er afprøvet med xp pro, så hvis det er en home, må jeg være dig svar skykdig.

Mvh Basil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-02-04 20:04

Det samme gælder for "home"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-04 20:05

Ja du kan - men det kræver lidt benarbejde og programmet Partition Magic.
Xp gøres mindre og rykkes så der bliver plads til win 98 i starten af HD
Der oprettes en partition som gøres aktiv og der installeres win 98.
Med PM indstalleres Boot Magic som du bruger til at vælge styresystem ved start/genstart af comp.
Der bør genstartes mellem hver operation.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-04 20:09

Årsagen til at jeg bruger PM er, at jeg gerne vil have de to styresystemer til at være uafhængige af hinanden.
Emesen.

Kommentar
Fra : bog

Dato : 22-02-04 20:37

Først og fremmet skal d partittionen være primære.

Men ellers er det bare at boote på windows 98 cden. Tjek først at d drevet c:.
Og så er det bare at instalere win98.

For at kune vælge mellem de to os skal du bare reinstalare xp.

Nu har du to styresystemer på din pc.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-02-04 21:12

Begge partitioner skal være bootable! Det kan man bruge PM til. Jeg går udfra det er en harddisk du har opdelt i 2 partitioner? Reglen er osse at man skal installere win98 før winXP!

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 22-02-04 21:29

ja jeg tænkte nok det var ligesom svarene , men Xp er preinstalleret fra Amitechs side og ligger på C. drevet. endvidere ser det ud til at den booter fra cd ( må være den del af c drevet der har win xp .
en anden ting er xp kompabilitetsprogrammet , desværre virker det jo først rigtigt når der er et program der er installeret, det her med at man vil benytte programmet i cd-rom drevet synes jeg ikke virker .

i det hele taget synes jeg at win 98 SE er bedre en xp i mange ting .

jeg formoder også at når amitech partionerer harddisken er c det primære og d det sekundære , men måske må jeg benytte amitechs support linie ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-04 22:27

Win 98 skal ligge først på HD og kan ikke ligge på D som sansynligvis ligger ud over win98 bootgrænse på 8,5 GB Win 98 kan heller ikke ligge på et logisk drev, som D nok er.
Min metode virker her hos mig som har win98/win2000/Xp på samme HD.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-02-04 01:28

Køb dog en harddisk mere, og læg 98 ind på denne, så undgår du alle problemer.
Hvis du starte op i xp sætte du blot bios til at starte med den harddisk og hvis du skal spille , ja så bruger du blot den anden.

Hvis der er for meget plads tilbage på den ny harddisk kunne du bruge pladsen til backup at vigtige filer fra den anden.

ellebye

Kommentar
Fra : bog

Dato : 23-02-04 19:24

emesen:hvis d: er logisk kan det jo bare laves om til primære i pm.
Det ville blive et stort arbejde at formatere xp, bare for at lægge 98 indførst.
men du ved jeg ikke hvor meget han har instaleret

Win98 har INGEN bootgrænse.
Jeg har i næsten 6 måneder kørt med 98se på en hardisk på en 2gb seagate harddisk.

Jeg har selv er faringer med windows 98se og windwos 3.11 på samme hardisk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 21:27

Ok - så blev jeg da lidt klogere. Men kom og fortæl hvordan det gik.
Men jeg lukker på torsdag og et stykke tid.
Emesen.
PS. Jeg ville ikke slette XP men rykke og gøre plads 98. Og husk Boot Magic må kun styres fra een partition.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-02-04 22:04

Hi allesammen

Jeg ringede til Amitech idag og forelagde problemet. her er deres svar.

der var ingen problemer med at installere Win 98 på d drevet, blot at det så slettede alt det der var på drevet.

når jeg så starter op ville xp aut. spørge om hvilken drev der det skulle være.

jeg synes det lyder lidt for slet, er der nogen der vil anbefale at jeg prøver ?

geoing

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-02-04 22:09

Under ingen omstændigheder.
Den vil aldrig finde win98

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-04 22:12

Jeg ville ikke anbefale det - ud fra det du fortæller.
Emesen.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 23-02-04 22:17

nej jeg er også lidt i tvivl, jeg kontakter Amitech igen i morgen , men egentligt sker der vel ikke noget med at installere win 98 på en partition d, den vil jo altid starte på c drevet, og man kan vel altid delete win 98 igen . det der gør at jeg tror svaret fra amitech er forkert er at de sagde at ved opstart ville xp spørge om det skulle være 98 eller ikke , det tvivler jeg sgu på . og få svar fra microsoft kan jeg heller ikke få medmindre man sidder ved telefonen i 2 timer .

geoing.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-02-04 18:24

Hvis D drevet ikke er et bootdrev tvivler jeg på at du kan installere win98! Alle operativsystemer kræver, så vidt mig bekendt, at de kan boote fra disken!

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 24-02-04 18:42

Ja tedd.

det er også min mening, men er det ikke mærkeligt at hverken Microsoft eller Amitech kan råde mig til noget ?

geoing

p.s. men det må sgu da være et problem for dem der har mange spil og fået installeret win xp .. dette kompabilitetsprogram virker med nogle spil men mange kan slet ikke køres. ej heller installeres..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-04 18:49

Det er Micro... da ligeglad med.
Der bliver jo bare lavet nye spil.
Men det skal være meget gamle spil for at xp ikke kan klare det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-04 19:49

Sådan ville jeg gøre.....................
Med programmet Partition Magic kan du ændre på din HD
Din HD ser sådan ud nu:
[(C: 20 Gb med XP)(D: 60 GB med filer)]
Jeg ville gøre sådan i flere tempi:
(D: 60 Gb med filer) gøres mindre til ( D: 52 Gb med filer) og flyttes til højre.
Genstart og så ser det sådan ud:
[(C: 20 Gb med XP)fri plads 8 Gb(D: 52 GB med filer)]
Og så:
(C: 20 Gb med XP) flyttes til højre
Genstart og så ser det sådan ud:
[fri plads 8 Gb(C: 20 Gb med XP)(D: 52 GB med filer)]
Og så oprette 8 GB Fat32 i det frie område og gøre dette aktivt så det ser sådan ud:
[(C: 8 GB til win98)( 20 Gb med XP)(D: 52 Gb med filer)]
Indstallere Win 98 på C: som er formateret af Partition Magic
Indstallere Boot Magic (følger med PM)
Nu kan du vælge w98 eller XP ved opstart/genstart.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-02-04 20:11

Jeg ville tage en fuldstændig backup at c-drevet først, så alt var sikret.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-04 20:19

Yes en rigtig god idé, og med Drive Image eller Ghost kan det lægges på en CD-rom i sammenpakket tilstand Ca. 50% Men det er kun selve indholdet som gemmes så det er ikke sikkert, at det fylder så meget.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 24-02-04 20:37

Tak for svaret emesen.

det lyder sgo godt og er en rigtig gor vejledning, den vil jeg bruge og så også følge ellebys råd.

og tak til alle for svarene på mit spørgsmål

geoing

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-04 20:58

Og er du i tvivl, spørger du bare.
Jeg lukker ned fra torsdag og et stykke tid, men der andre her inde som kender PM
Emesen.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 24-02-04 21:24

tak skal du have emesen har du en email adresse jeg kan skrive til

geoing

p.s. hvis noget skulle gå galt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-04 21:36

Jeg er blevet belært af dygtige anti spam/virus folk her inde på Kandu om ikke at sætte sin mailadresse på et forum. Det har ikke noget med dig at gøre, men det vil jeg ikke. Men du kan jo bare spørge væk her hos Kandu. Og det er ikke point-størrelse som vil give dig svar, men udelukkende om der er nogen som kan hjælpe dig.
Emesen.

Kommentar
Fra : geoing

Dato : 24-02-04 21:56

Ok Emesen . det forstår jeg så udemærket .

hvis vrøvl så kontakter jed dig via kandu

geoing

ja det fantastisk så mange der har svaret...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-04 21:58

Du skal være velkommen.