/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Har olien tykelse noget at gøre med hvor~
Fra : Bragesvej
Vist : 313 gange
13 point
Dato : 22-02-04 10:32

Olie lampen slukker,

Jeg bruger 5/40 (Er den ikke lige lovlig tynd?)
Lampen slukker efter 3 sek, er motoren varm slukker den med det samme,
Der er ny Olie pumpe isat
Vil en tykker olie få lampen til at slukke hurtiger?

Bilen:
Opel Astra 1,4i 1995 Km 133000

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-02-04 10:44

Ved tynd olie (læs varm) når trykket hurtigere frem til olietryksgiveren, med tykkere olie vil det vare længere.
Andre forhold kan gøre sig gældende hvis motoren var slidt eller pumpen ikke i orden, men det er jo ikke tilfældet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 11:27

Okay, Tak for svaret dabj
Men bruger jeg den rigtige type olie til bilen (5/40) (Shell)
Full Syntenisk!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-02-04 11:43

Det aner jeg ikke en dyt om, men spørg hos Opelforhandleren.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-04 11:47

Den eneste rigtige type olie til motorer er den som fabrikken foreskriver.
Det er altid godt at skifte oliefilter samtidig.
Tynd syntetisk olie kan "pladre" ud og miste bæreevne i bl.a. krumtaplejerne.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 13 point
Dato : 22-02-04 14:38

Tallene (SAE) er mål for oliens evne til at virke ved forskellige temperaturer.
Så en olie der går ned til 5, er extrem god i meget kolde klimaer (Og langt dyrere)
Så en 10-30 fuldsyntetisk er længe nok i danmark, den klarer fint vores klima. Og noget billigere, og er altså lige så god.
Jeg tror ikke du skal gå så meget op i de 3 sekunder, bare du ikke ræser motoren op i den periode.
Hvis en motor ikke får olie, kan man tydelig høre det, men selvom lampen lyser i en kort periode, så står hovedlejer som er de vigtigste, jo stadig under olie, og mangler ikke smøring.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 14:57

Tak for svaret pallebhansen.