/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gode råd ril fornuftig benzin økonomi sø~
Fra : Bragesvej
Vist : 422 gange
20 point
Dato : 21-02-04 16:26

Bilen er en:

Opel Astra 1,4i 1995
133000

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 16:28

Lad den stå i garagen .. så har du den bedste benzin økonomi.
Hvad spørger du egentlig om ?
/PG

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-02-04 16:33

Hej!
Lad være at trykke for hårdt på speederen. Visse biler har et instrument som viser hvor økonomisk man kører og der er kolossal forskel på forbruget, afhængigt af speedertrykket ved igangsætning.
Og køb så benzinen billigt. Hvis du systematisk fylder op når prisen er 1.00 til 1.25 nedsat sparer man jo ret meget. Der findes en hjemmeside på nettet fra FDM hvor man kan se priserne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-04 16:33

Kør stille og roligt, aldrig over 90 km i timen.
Lidt i stil med en herreløs bil.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-02-04 16:34

jeg har en opel astra 1.6 cdx fra 98 den kører ca 11 km/l
en opel kører sjældent særlig langt pr ltr. min gamle nissan sunny 1.5 fra 83 kører derimod 17 km/l de er nok bare bedre til og lave en økonomisk motor og det er ikke forde den har meget færre hk astraen har 100 og nissanen 85
så hvis du skal have bedre benzin økonomi skal du nok købe en anden bil

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-04 16:36

http://www.benzinpriser.dk/
Hold øje med opdateringsdatoen, oplysningerne kan være gamle.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-02-04 16:45

Ok, skal man køre fornuftigt ved hvilken hastighed skifter man så gear fra 1 til 5? for at få en god økonomi ud af det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-04 16:50

Du bruger vel de andre gear også.
Fra 1 til 5 er lige voldsomt nok.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 21-02-04 16:53

Der er flere versioner.....

Hvis man kører rapt gennem 2. gear, kan man i bykørsel skifte fra 2. til 4. ved 45 og holde den jævnt mellem 50-55

Men en direkte vejledning i hvilke hastigheder kræver at man holder øjet på speedometeret fremfor at holde øjnene på vejen -- desuden kan du spare meget ved at udnytte lange nedadgående bakker (såsom Vårby Bakke) i frigear -- bilen skal nok holde hastigheden.... Men det bliver lidt morfar i det, for det er i forvejen en økonomisk bil du har...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 21-02-04 18:05

Men det bliver lidt morfar i det, for det er i forvejen en økonomisk bil du har...

Ha...12 på literen...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-02-04 18:07

Og givetvis overholde serviceprogrammerne.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 21-02-04 18:12

ja 12km/l er til og dø af grin af

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-04 19:18

Og så benytte dette link

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 21-02-04 19:25

Lad helst være med at bremse
Når du bremser, og skal igang igen ,så bruger bilen meget benzin. Men hvis du derimod holder den samme hastighed, skal bilen ikke bruge kræfter på igangsætningen.
Husk også at lade være med at bremse i sving, og i lykurve. Kun hvis der kommer biler fra siden, eller hvis politiet er synlige

Mordex.

Accepteret svar
Fra : Mordex

Modtaget 20 point
Dato : 21-02-04 19:25

Lad helst være med at bremse
Når du bremser, og skal igang igen ,så bruger bilen meget benzin. Men hvis du derimod holder den samme hastighed, skal bilen ikke bruge kræfter på igangsætningen.
Husk også at lade være med at bremse i sving, og i lyskurve. Kun hvis der kommer biler fra siden, eller hvis politiet er synlige

Mordex.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-02-04 11:29

Tak for svaret Mordex.