/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Helt forfra med Maxyne' s danske Hansen ~
Fra : svendgiversen
Vist : 604 gange
100 point
Dato : 21-02-04 13:28

Efter at vi har fået kontakt med Maxyne’ s nevø ”Vannie”
(med forbindelser til Maxyne’ s ældre søstre)
viser det sig, at meget af det vi har fået fortalt af Onkel Sigurd
(kun indgift i familien) ikke er rigtigt.

Og vi må begynde næsten forfra med meget sparsomme oplysninger:

Både Maxyne’ s far Hans Peter Hansen og farfar Christian Hansen er født 3. April,

Christian Hansen i 1851, i den ikke eksisterende by Orslevester og
Sønnen Hans Peter:
” near Copenhagen? a suburb [a town right by or connected to] Copenhagen.”

Hans Peter er den ældste af tre sønner, og Christian var farmer ikke skrædder,
så den skrædder familie vi fandt, der emigrerede i 1890, er ikke den rigtige.

Hans Peters mor:
”wife: Ellen Christine Hansen born: sep 4, 1845 in Denmark died: may 15,1923 in Waterloo”

Children of Christian and Ellen: 1. Hans Peter b: apl.3,1883 near Copenhagen
d: jul.4,1941 in Chicago, Illinois
2. August b; may 11,1885 near Copenhagen
d: ?
3. Edward b: aug.10,1887 in Denmark
d: apl.28,1972

The three boys - Hans, August and Edward came to USA with Ellen [their mother] in 1890/91 when Hans was 8 years old. Christian came to USA about 3 years earlier.

Christian Hansen er altså emigreret ca 1887-88, Ellen Christine og de 3 sønner 1890-91.

Men vi kan ikke finde disse emigrationer: HVEM KAN ?

Og kun en Christian Hansen født 3. april 1851, ikke i Orselvester men Haarslev.
HVEM KAN finde en Orselvester lignende forstad til Hårslev syd for Skælskør: (H)Årslevvester??

Eller en anden Christian Hansen født 3. april 1851, der emigrerede ca som 36 årig???
Svend

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 13:31

Hej Svend
Jeg har løbende fulgt dine "tråde", og må rose din store ildhu. Jeg kan ikke bidrage med noget, men jeg håber du kommer til resultatet !
Pøj, pøj
/PG

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 14:47

Stednavne de nærmeste ca. 5 km. omkring Haarslev mellem Skælskør og Fuglebjerg er (numrene refererer til koordinaterne på Geodætisk Instiotuts danmarkskort:

Arløse   45   K4
Arløse Skovhuse   45   K5
Arløse Torp   45   K4
Bendslev   45   K4
Bjerge Aa   45   J5
Brandholt   45   K5
Bøgelunde   45   J5
Dalmose   45   J4
Ellebæk   45   K4
Endebjerg   45   J5
Flemstofte   45   K4
Fyrendal   45   K5
Fyrendal Skov   45   J5
Havresmade   45   K5
Hyllested   45   J4
Hyllested Enghave   45   J4
Haarslev   45   J4
Kohave   45   K5
Kvislemark   45   K5
Lungen   45   K5
Nyrup   45   K5
Rude   45   J5
Røgeskov   45   K4
Saltø Aa   45   J4
Sandved   45   K5
Sønder Jellinge   45   J4
Ting Jellinge   45   J4
Venslev   45   J5

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 14:52

Kan der være en sammenhæng mellem navnet Orselvester og så det at Haarslev ligger i Vester Flakkebjerg herred ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 14:53

Tak PG,
det er nu ikke så slemt,
(min vinterhobby, om en måned spiller jeg golf).

Du har vel så også bemærket,
hvem der har udført hovedparten af arbejdet,
(her kan man virkelig tale om ildhu).
Svend

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-02-04 15:08

Hej Svend .. igen
Du og alle I andre har virkelig givet mig "blod på tanden" for at udforske min familie. Min far er allerede startet .. men er "kørt fast".
Vi har næsten ingen erfaring .. og vil da gerne have et par rigtig gode tips om hvordan man kommer "Rigtigt i gang". Kig i min "profil".
/PG

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 15:12

Der ligger 2 Ørslev'er på vestsjælland hhv. ca. 7-8 km Nord og ca. 20 km. Syd for Slagelse. Den sydligste er beliggende ca. 7 km. SV for omtalte Haarslev.
Ca. 2 km. fra Haarslev, og ret på den nærmeste vej mellem Haarslev og Haarslev ligger Venslev, men jeg ser ingen muligheder for et Orselvester/Ørselvester.

Haarslev, Venslev og Ørslev sogne ligger alle i Vester Flakkebjerg herred, Sorø amt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 15:27

>Orselvester i Vester Flakkebjerg herred ?

Det har jeg ikke tænkt på Varla,
er der så også et Orseløster? i Øster Flakkebjerg herred??
ellers er der vel ingen grund til at specificere med -vester.

Altså intet (H)årslevvester,
den første Arløse findes så heller ikke med Vester,
(det er vist den eneste der ligner).

Lidt længere væk men højest 10 km har vi Førslev
findes der et (F)orslevvester?
(når jeg får købt din CD, kan vi lettere "tale" sammen).

Mon der har været franske slægtninge indblandet i registreringen,
(jeg tænker på vitsen med "Høst" på fransk).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 15:35

...Ørslev sogne ligger alle i Vester Flakkebjerg herred,

måske har du fat i noget her, Ørslev i Vester ...

i en af de nævnte Ørslev med lånt "vester",
skal der så findes en Christian Hansen født 3. April 1851,

Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 15:42

> Kig i min "profil".

Hvad mener du PG?
vi skal da gerne hjælpe dig i gang.

Bare fortæl hvem din oldefar var og hvor han boede 1845,
og du får snesevis af hjælpere,
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 15:50

Nej det eneste sognenavn der ligner i Øster Flakkebjerg herred er netop Førslev sogn.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 15:54

Der er ingen direkte landevej mellem Haarslev i Vester Flakkebjerg herred og Førslev i Øster Flakkebjerg herred, men i luftlinie er der ca. 6 km.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 16:03

netop denne sammenstilling af stednavne:
"Haarslev i Vester Flakkebjerg herred og Førslev i Øster Flakkebjerg .."
kunne jo tyde på behovet for at præcisere med ...vester,

mon ikke vi er tæt på det rigtige område,
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 16:07

De der præster har nok aldrig været på geografiskole, for Nørre Ørslev ligger paa Midtfalster, men denne placering synes totalt udelukket ud fra tidligere beskrivelser. Jeg undrer blot på den der "vester" tilføjelse.

Ørslev ved Haarslev kaldes fra og "Ørslev og Bjerre sogn". Før den tid var Bjerre et pastorat for sig selv, men det bliver for meget gætteri.
Jeg vil begynde at lede blandt udvandrede personer.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 16:11

Det her er nok et fejlskud, men dog til eftertanke:

Navn: Hansen, Christian Stilling: Landmand
Alder: 23 Bestemmelsessted: New York
Kontrakt nr.: 348300 Forevisningsdato: 5/15/1873
Sidste oph.sogn: Nr. Ørslev (Falster) Sidste oph. amt: Maribo
Sidste oph.sted: N. Ørslev, Maribo Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I7374H0611

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 16:17

Spekulativt, men hende her er tæt på at opfylde søgebetingelserne:
Navn: Johansen, Ellen Stilling: Hustru
Alder: 40 Bestemmelsessted: Chicago, Ills.
Kontrakt nr.: 184500 Forevisningsdato: 5/26/1883
Sidste oph.sogn: Næstved Sidste oph. amt: Præstø
Sidste oph.sted: Næstved Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Chicago Bestemmelses stat: Illinois
Skibsnavn: Thingvalla
Bemærkninger: ANM: Thingvalla. IDkode: D8283J4711

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 16:26

Hvorfra ved vi egentligt med sikkerhed at de kom fra Sjælland og ikke fra eks. Vester Tørslev ved Randers ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 16:31

Vi taler som sagt om ægteparret Christian og Ellen Christine Hansen, der emigrerede:
Christian ca. 1888 og Ellen med 3 sønner ca. 1891.
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 16:48

Jeg beklager at være løbet tør for ideer, så den må jeg hellere sove på.
God vind
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 17:38

>at de kom fra Sjælland og ikke fra eks. Vester Tørslev ved Randers ?

Det ved vi heller ikke, men deres børn er født i hovedstadsområdet,
ikke mange jyske bønder bosatte sig der for over 100 år siden,
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 17:50

Der ER svær. Jeg vil søge ud fra andre kriterier.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 20:38

>ud fra andre kriterier.

Så lad os prøve bagfra: Lige før de emigrerede,
og se om vi kan finde en Jysk forbindelse, hvad jeg stærkt tvivler på?

Om børnene i Danmark ved vi:
"
Hans Peter b: apl.3, 1883 near Copenhagen
August b; may 11,1885 near Copenhagen
Edward b: aug.10,1887 in Denmark
"
Hans Peter er jo meget almindelig, August og Edvard (uden w) er ikke så typiske.

Hvis vi finder data for de tre sønner,
finder vi måske via forældre oplysninger frem til hvor Christian ogg Ellen kom fra.
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 20:49

Jeg har sådan set allerede fundet en kandidat, men forkastede ham på grund af det der med Haarslev o.s.v.

August Peter Hansen
Male

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 12 AUG 1887 Alume, Graested, Frederiksborg, Denmark

Christening:
Death:
Burial:

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: Christian Hansen Family

Men det er jo en sparsom oplysning og stemmer ikke helt med 10. august 1887.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 21:07

Jeg har lige sagt til Senta at han er ca. to år for ung?
næsten eksakt på lillebror Edvards alder??

Nu må du godt blande dig Senta
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 21:10

Jeg har også spekuleret på om brødrenes fødselsår kunne være forbyttede.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 21:39

Ellen Christine Hansen. Kan det være hende her:
Navn: Hansen, Ellen K. Stilling: Gift
Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2305

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-02-04 21:40

Jeg blander mig hermed , det med datoen fra FS. tages med et gran salt , de rigtige data, skal du i kirkebogen for at finde, så fortsat er det kun et gæt på ca,99% men ok.

dette er
August: Birth: 12 AUG 1887 Alume, Graested, Frederiksborg, Denmark 2. August b; may 11,1885 near Copenhagen
Father: Christian Hansen Family % mor

Lige så med Edvward % data fra FS.% navne på far , mor
3. Edward b: aug.10,1887 in Denmark)"
Edward HANSEN Birth Date: 10 Apr 1887 Death Date: Apr 1972 Social Security Number: 478-24-6989 Death Residence Localities ZIP Code: 50703 Localities: Waterloo, Black Hawk, Iowa State or Territory Where Number Was Issued: Iowa

Dette er sikkert Edvard det kan Vanie" finde ud af i USA. om det er den rigtige, der her er tale om.

Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 22:03

Det er også mit gæt, mem hvordan eller hvor henne får vi dem kædet sammen ?
Det er hvad jeg til nu har ledt efter, og indtil må det tages med et ekstra gran salt.
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 22:07

På samme skib finder jeg følgende:

Navn: Hansen, H. Stilling: Barn
Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2307

Navn: Hansen, E. Stilling: Barn
Alder: 04 1/2 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2308

Navn: Hansen, A. Stilling: Barn
Alder: 02 Bestemmelsessted: St. Poul, Nebr.
Kontrakt nr.: 230700 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sakskøbing (Falster) Sidste oph. amt: Maribo
Sidste oph.sted: Saxkjb. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: St. Paul Bestemmelses stat: Nebraska
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2314

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 22:30

Af ovennvænte "kan" udledes følgende:

Hans Hansen født ca. 1883-1884
Edward Hansen født ca. 1886
August Hansen født ca. 1888
Ellen Kristine Hansen født ca. 1845

Kan det hjælpe dig videre ?
mvh
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 22:58

Nu forstår jeg ingen ting,

det Varla her har fundet er jo det næsten det samme som Senta tidligere har fundet,
men ikke helt: Den sidste Hansen A. hed jo Hansen E.
og skulle samme sted hen, som hans mor og de ældre søskende.

Det hænger jo ikke sammen; kommer den to årige et andet sted fra?
og rejser alene til Nebraska??

Er Edvard ældre end August???

Senta, Hjælp med ar forklare Varla disse afvigelser?
(den forkerte skrædderfamilie eller??).

Er det ikke samme sted I har søgt???
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 22:59

Udsøgt efter kontrakt 230500. Dette synes den rigtige kombination af navne og årstal:

Navn: Hansen, Ellen K. Stilling: Gift
Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2305

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hansen, P. Stilling: Barn
Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2306

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hansen, H. Stilling: Barn
Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2307

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn
Alder: 04 1/2 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2308

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn
Alder: 02 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2309

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:09

Der er blot en hage ved et, nemlig at der er 5 børn. Dog alle med Jystrup som sidste opholdsssogn, og opholdsstedet: Atteruphuse.
Bemærk at IDkoderne er fortløbende. Der er nemlig flere med kontrakt nr. 230500.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-02-04 23:10

Der er et barn for meget med til USA,? er om det er den rigtige Ellen Kirstine vi har fat i fra DDA.

Ellen Kirstine har kun 3børn med til USA.Edward, August, Hans Peter, pengene har været små ,så jeg tror ikke de har betalt for en ekstra ????og hvem er det 4 barn??
Senta
Navn: Hansen, P. Stilling: Barn
Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2306

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-04 23:18

Ja, det er hvad Senta tidligere har fundet, og som vi troede på ind til i går.
Et halvt år tidligere emigrerer faderen, Christian Hansen, der er skrædder.

Den rigtige Christian Hansen emigrerer tre år før kone og børn, det er Maxynes ældre søskende sikre på.

Men hvordan fandt du dog lillebror:
Navn: Hansen, A. Stilling: Barn Alder: 02 Bestemmelsessted: St. Poul, Nebr.
i stedet for:
Navn: Hansen, E. Stilling: Barn Alder: 02 Bestemmelsessted: N.Y.

Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:22

Alle muligheder står åbne, men det er lidt af et besynderligt træf.
Det er i øvrigt den eneste Ellen Hansen der passer bare nogenlunde på beskrivelsen.
Atterup Huse ligger ca. 5 km SV fra Osted, og mindst 12-15 km. fra Ørslevvester som ligger længere mod SV
Det er altså svært at få oplysningerne til at "nå sammen", men fra Atterup Huse over Osted kommer man til Roskilde og derfra går vejen direkte mod København.
Det er rent gætteri.
mvh ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:25

Du skal kigge på min sidste samlede oversigt, som er baseret på udrejste med samme skib, kontraktnummer, og fra samme sted i samme sogn. Hvis de ikke allesammen er deres børn, så er det måske familie.
KAn der være flere udvandrede end Christian Hansen fra familien, og som skal have børnene "med over" ?
mvh
ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-02-04 23:35

Er du sikker på det er lillebroderen??????????St. Poul, Nebr.
Senta

Men hvordan fandt du dog lillebror:
Navn: Hansen, A. Stilling: Barn Alder: 02 Bestemmelsessted: St. Poul, Nebr.
i stedet for:

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:42

Hvore kommer det der St. Poul, Nebraska fra ?
Det er der overhovedet ikke noget om i den sidste kombination jeg har fundet, og det er en samlet oversigt hvor alle kommer fra samme sted, samtidigt og tager samme sted hen på samme kontraktnummer.
Jeg forstår ikke ?
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-02-04 23:48

Herfra , lidt underlig hvis Ellen Kirstines søn August bor i Maribo amt og skal til St. Poul, Nebr.
Edvard bor Sorø amt??? og skal til N.Y. ????
Senta
Nebraska og amt: Maribo
Navn: Hansen, A. Stilling: Barn
Alder: 02 Bestemmelsessted: St. Poul, Nebr.
Kontrakt nr.: 230700 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Sakskøbing (Falster) Sidste oph. amt: Maribo
Sidste oph.sted: Saxkjb. Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: St. Paul Bestemmelses stat: Nebraska
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2314

Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:51

Åh nu finder jeg St. Poul, Nebraska. Bemærk der har været en udvikling og der er fundet en anden person som passer langt bedre, men der er opdukket et fjerde barn som ingen synes at kende, eller ville kendes ved.

Jeg fandt til min overraskelse i min egen familie en ekstra storesøster til min mormor. Hende kendte min ikke, men nu var der nogen ting min mor bedre forstod. De havde bare troet det var den samme. Hun var død umiddelbart fød fødslen af nummer to, som så havde fået samme navn.

Det er jo heller ikke sikkert at Maxyne kender til storebror hvis måske er død ret kort efter ankomsten til USA, eller han af en eller anden grund er omplaceret til glemmebogen.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:53

Hvordan får man kontakt med Senta. Han læser ikke hvad jeg skriver.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 21-02-04 23:57

Jeg opdager at jeg heller ikke kan tælle mere. Der var kun 4 børn i den oversigt jeg fandt sidst.
Det er sent, jeg tror vi skal sove meget snart.
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:00

Senta er her, hvad er problemet???

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 00:05

I "Maxyne Stottrups Danske aner Hans Peter Hansen 2" forekommer faktisk en Peter Hansen, men det er måske meget tilfældigt i den sammenhæng ?
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:11

Maxyne's far er Hans Peter Hansen født 1883, sikkert ham her fra DDA.???
Senta
Navn: Hansen, H. Stilling: Barn
Alder: 06 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2307

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 00:12

Ham der tog til St. Paul, Nebraska er længst ude af billedet. Vi taler nu om i alt 4 børn, se ovenfor.
De rejser sammen, kommer fra samme sted, tager samme sted samtidigt og på samme kontrakt. Og de er allesammen de eneste der har samme udgangspunkt.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 00:15

Jeg kan se at Senta nu har fat i "samme ende" som jeg har. Så blot kig efter de der rejser samtidigt og på samme kontrakt. Der er fortløbende løbenumre, og den ældste på 11 år er nummereret efter hustruen og før de yngre børn, men Maxine oplyser kun om de yngre børn.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:15

Det der er problemet er ham her, jeg tror fortsat på det er med 99% sikkerhed den rigtige Ellen Kirstine men 1 barn for meget med, og forkert fornavn på en af de 2 andre børn.
Senta
Navn: Hansen, P. Stilling: Barn
Alder: 11 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2306

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:17

Ja, og efter hvad der kommer af informationer fra USA, er der ikke andre børn en de 3, Hans peter, August, Edward
senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 00:19

Forsvinder han da undervejs ?
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:36

Dette fra Vannie: i USA, de nægter der er andre børn og Hans Peter er den ældste,
"Forsvinder han da undervejs ?"
hvis han gør, behøver de jo ikke nægte han har eksiteret og rejste med Ellen til USA i 1890??
Senta
Hans [their father] was the oldest son and that only three boys plus the adopted sister made up the family.

children of Christian and Ellen: 1. Hans Peter b: apl.3,1883 near Copenhagen
d: jul.4,1941 in Chicago, Illinois
2. August b; may 11,1885 near Copenhagen
d: ?
3. Edward b: aug.10,1887 in Denmark
d: apl.28,1972

children of Christian and Ellen: 1. Hans Peter b: apl.3,1883 near Copenhagen
d: jul.4,1941 in Chicago, Illinois
2. August b; may 11,1885 near Copenhagen
d: ?
3. Edward b: aug.10,1887 in Denmark
d: apl.28,1972
The three boys - Hans, August and Edward came to USA with Ellen [their mother] in 1890/91 when Hans was 8 years old. Christian came to USA first sometime earlier

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 00:45

Det nævnte barn "P. Hansen" er angivet uden køn, så det kan da sagtens være en pige.
I så fald og henset til moderen født 1845, faderen født fmtl. 1851, så kan det sagtens være et barn af et tidligere ægteskab. Hvor kommer ellers det adopterede barn ind i familien.
Det generer mig også en smule at vi ikke kan finde Christians udrejse. Jeg har søgt under Christian og Kristian. Gade vide hvad han faktisk hedder, eller hvordan det er skrevet ?
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:55

Ellen kirstine har måske, måske været gift før, hun har måske et barn født 1871,August William, Hansen % far, kan du ikke tjekke de andre ??
der er mange oplysninger, om mange forkerte, men det hjælper sommetider at se på ?? med andre øjne.

Christian Hansen er født den 3/4 ca. 1851 ? han kan også have været gift før.
Jeg kan heller ikke hitte Hr.Chr. Hansen i udvandre arkivet, og hvad er hans rigtige navn, Hans Christian, Peter Christian???
jeg er træt , vender tilbage imorgen.
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 00:57

De har ingen piger, kun pigen de adoptere i USA.
Senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 01:10

Jeg kommer til det resultat at der ikke er udrejst nogen Christian Hansen i 1886, 1887, 1888, 1889 eller 1890 fra Jydstrup, eller noget med "vester".
Da manden på det foreliggende er udrejst ca. 3 år før, se også fødslen i 1887, så må han enten hedde noget andet, eller mere sandsynligt være udrejst fra et andet sted end hustru og børn. Det sidste lyder også sandsynligt, idet de måske har taget ophold hos familie i forbindelse med mandens udrejse.
Det er fortsat lidt tilfældigt hvad der ligger af data på nettet og de forskellige databaser, så der er jo ingen garanti i noget af det her.
Men hvornår er han egentligt død. Ligger deer ikke lidt flere oplysninger lagret i den forbindelse. Det virker lidt som at slås med bind for det ene øje, og en arm bundet på ryggen.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 01:17

Jeg har nu hastigt skimmet omkring 3000 Hansen'er udvandret til USA i årene 1886-1890. Jeg finder ikke nogen der passer nogenlunde med fødselsårene ca. 1845-1860 og et "passende" navn.

Desværre er navnene Christian Hansen og Ellen Hansen ret almindelige, og det er et problem at vi faktisk ikke ved om Ellen Kirstine er født Hansen, eller gift Hansen.
Det er sent, så godnat allesammen for i dag.
mvh
Varla

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-04 01:19

Lige en allersidste, han er i hvert fald ikke farmer ved afrejsen, men kan det være ham her:

Navn: Hansen, Chr. Stilling: Tjener
Alder: 37 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 214400 Forevisningsdato: 10/9/1889
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Nordrupøster (Ringsted herr) Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Giesegaard, pr. Ringsted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8789H6004

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 08:08

Ankomst til New York før 1892 har nok været til Castle Garden, forløber for Ellis Island. Der kan købes en CD med skibslister, men hvem ved om den giver oplysning nok:

http://www.theshipslist.com/index.html

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 08:10

Lidt historie om immigrations stationerne

http://members.tripod.com/~L_Alfano/immig.htm

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 08:20

Maaske Lars Jørgen Helbo kan bidrage med viden om immigrationsskibet SS Island og hvor eller hvordan man finder disse oplysninger før 1892. Se også:

http://www.immigrantships.net/1800/island881228.html

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 08:24

Har ikke flere ideer p.t. - vi nærmer os betalingsområdet

http://www.immigrantships.net/index.html

Har eller får familien i USA flere ideer når de ser hvad der formentligt er fundet til nu ?
mvh
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-04 09:21

SOVER I ALDRIG
Hvorfor nævner I ikke skrædderen, der rejste et halvt år før sin familie;
"
Navn: Hansen, Chr. Stilling: Skrædder rejst 3/11/1890 , Alder: 39 Bestemmelsessted: Reinbeck, Iowa
Kontrakt nr.: 128400 Forevisningsdato: 3/11/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Jyastrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Reinbeck Bestemmelses stat: Iowa

Ingen tvivl om han er far eller forsørger til de 4 børn, og gift med Ellen K:
"
Navn: Hansen, Ellen K. Stilling: Gift
Alder: 45 Bestemmelsessted: N.Y.
Kontrakt nr.: 230500 Forevisningsdato: 10/15/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Atteruphuse, Jydstrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Island
IDkode: D8991H2305
"
Her er nevøens dementier af skrædderen som Maxynes farfar:
"
Re: Poss. emigrants. Christian and Ellen!
I talked with my mother last night about Christian. She said that he came to US three years before his family followed. It took him that long to save money for their passage. My mother [Marie Hansen] also said Hans was 8yrs. old when he arrived in US.
If above is true, Ellen and family should have sailed in 1891 and Christian should have sailed in 1888. I agree that the Christian and Ellen you have found look good, but my mother and her sister [Harriet] insist that Hans [their father] was the oldest son and that only three boys plus the adopted sister made up the family.
"
og igen
"
I talked to my mother, to Harriet and louis [Harriets daughter]. Christian was never a tailor. When they knew him he was a farmer in Minnisota and they thought he had been a farmer in Denmark but are not sure. Ellen was a seamstress in Denmark. That is how see supported the family while Christian was in US. He also sent money to her when he could. Everyone is sure that Christian was in US for about 3yrs. before the family came.
"
Teorien om at de skulle have et andet barn med på rejsen tror jeg ikkke på,
han/hun står jo på nøjagtig samme måde som de yngre søskende:
>Navn: Hansen, P. Stilling: Barn
>Navn: Hansen, H. Stilling: Barn osv

Det kunnne sagtens være Ellens uægte barn,
men medmindre han er død meget snart i USA,
ville de gamle mostre så ikke have hørt om ham?

Kan man tage fejl af tre års afsavn / opsparing og kun et halvt?
Og i begge tilfælde er Christian ca 6 år yngre end sin kone Ellen K / Elllen Christine??

Nevøen Vannie har ikke selv computer, han må på biblioteket,
først mandag US time, hvad skal jeg spørge ham om???

>ud fra andre kriterier.
her mente jeg børnenes data fra en Københavnsk forstad?
jeg gentager:
"
Hans Peter b: apl.3, 1883 near Copenhagen
August b; may 11,1885 near Copenhagen
Edward b: aug.10,1887 in Denmark
"
Hans Peter er jo meget almindelig, August og Edvard (uden w) er ikke så typiske.

Hvis vi finder data for de tre sønner,
finder vi måske via forældre oplysninger frem til hvor Christian ogg Ellen kom fra.
Svend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 09:58

Hverken August eller Edvard/Edward har kunnet findes på FT (folketællingerne( 1885 eller 1890 i København, Roskilde eller Sorø amter. Andre forslag ?
mvh
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-04 10:29

De er måske ikke født i 1885 og er rejst i 1890,
så bliver det værre:

en måske uægte storebror/søster P. Hansen
og kun Maxynes far: Hans Peter Hansen selv
med forældre Christian og Ellen Christine Hansen

Svar ikke her, der er igen blevet for langt
(for vi der må betale blot for at åbne).

Nyt hovedstads Hansen spørgsmål følger,
dette afsnit er så primært om emigrationen? fra OrselxxxxVester??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 10:46

n: Hansen, Christian Stilling: Smed
Alder: 30 Bestemmelsessted: Mankoto, Minn.
Kontrakt nr.: 880100 Forevisningsdato: 10/15/1887
Sidste oph.sogn: Sorø Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Mankato Bestemmelses stat: Minnesota
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8788H2216
Se lige på disse her x2 chr. Hansen, hvis det nu er den rigtige, så er data fra USA forkerte, hvad jeg begynder at tro, nålen i den berømte høstak.
Senta
Navn: Hansen, Chr. Stilling: Husmand
Alder: 43 Bestemmelsessted: Alb. Lea
Kontrakt nr.: 95800 Forevisningsdato: 4/5/1883
Sidste oph.sogn: Gyrstinge Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Gjørtinge, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Albert Lea Bestemmelses stat: Minnesota
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8284H1901

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 10:50

Hvis de data der er er forkerte er det her den rigtige Chr. Hansen.
Senta
CHRISTIAN HANSEN
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 03 APR 1840 Asminderod, Frederiksborg, Denmark

Death:
Burial:
Parents:
Father: HANS OLSEN Family
Mother: KAREN CHRISTIANSDR

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 10:55

og med 99,9% sikkerhed for at det er deres vielse.
Senta
CHRISTIAN HANSEN Marriages: Spouse: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family Marriage:
17 MAR 1874 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 10:56

Børn født 1883, 1885 og 1887 - så udvandret 1883 lyder desværre ikke ret sandsynligt.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-04 10:59

Jeg ser nu at du har fundet et ekstra punkt. Måske det alligevel er ham/dem, men så har han da været hjemme igen inden emigrationen.

Det var min oldemors lillebror forøvrigt også i nogle år hvor han så blev gift og fik flere børn, og de sisdte børn født i USA.
Men de skal have været gift fra 1874, og måske et barn omkring 1879, og derefter 1883, 1885, 1887. Den er svær at "hænge sammen".
Lad os se hvad der mere er.
mvh
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 11:00

De kan jo være 2 børn født før og den sidste i 1883, 1884 ,hvis begynder det at ligne noget, de data fra USA er lidt, meget ???usikker.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-04 11:05

Smeden er for ung,
husmanden og den sidste for gammel,
kun skræderen har den rigtige alder.

Vielsen kan være rigtig,
og de emigrerede i 1888 og 1891 ca.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 12:12

Der fokuseres så meget på Orslevvester,og Sorø , men efter hvad der er af data fra USA, er det jo en by tæt på København, det kan ligeså godt være Frederiksborg.
Det er vel hovedpunkterne ???

spørg også om sønnen August William % far
samtidig husk Ellen Kirstine's udvandring 1890

senta
CHRISTIAN HANSEN Male Christening: 03 APR 1840 Asminderod, Frederiksborg, Denmark
Father: HANS OLSEN Family Mother: KAREN CHRISTIANSDR

CHRISTIAN HANSEN Marriages: Spouse: ELLEN KIRSTINE HANSEN Family Marriage:
17 MAR 1874 Birkerod, Frederiksborg, Denmark

Navn: Hansen, Chr. Stilling: Husmand
Alder: 43 Bestemmelsessted: Alb. Lea
Kontrakt nr.: 95800 Forevisningsdato: 4/5/1883
Sidste oph.sogn: Gyrstinge Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Gjørtinge, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Albert Lea Bestemmelses stat: Minnesota
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8284H1901

Mother: KAREN CHRISTIANSDR

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-02-04 13:11

Spørg om de ikke i USA. vil tjekke deres oplysninger , bibelen og gamle dokumenter endnu engang, de kan jo ved en fejltagelse ha' set forkert på sted og data??
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-04 13:51

Det vil jeg gøre,
og vi må så vente til Tirsdag,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-04 17:32

Det ser jeg først nu: døbt ikke født 3. April,

>Christening: 03 APR 1840 Asminderod, Frederiksborg, Denmark

Så er husmanden nok heller ikke den rigtige,
og nu har jeg skrevet til Vannie, Suk.
Svend

Kommentar
Fra : viscor

Dato : 11-11-05 10:56

Jeg er ved at skrive en bog om udvandringen fra Skjoldenæsholm Gods på Midtsjælland, og blandt udvandrerne er familien Hansen:
Christian Hansen, født 3. april i Gyrstinge (Ørslevvester ligger i Gyrstinge sogn), Ellen Kirstine Hansen, født 4. september 1846 også i Gyrstinge sogn, samt deres tre sønner. De er alle født i Jystrup sogn, men er ikke døbte, da forældrene er baptister.
Christian er skrædder ved FT 1890 Jystrup. Han udrejser i foråret 1890, og i oktober følger konen og de tre nævnte drenge efter. De ankommer til NY med skibet Island den 5. november 1890. Både i de danske udvandrerprotokoller og på skibslisten rejser Peter Hansen 11 år afsted sammen med denne familie.
Christian og Ellen med børn kan findes i FT 1900 i Albert Lea, Freeborn County, Minnesota. Her bor de med deres tre drenge, og de opgiver ialt at have tre børn, som alle er levende i 1900.
I FT 1920 bor Ellen, kaldet Christine, hos sønnen Hans i Waterloo, Black Hawk County, Iowa. Da er hun enke.

Om muligt vil jeg gerne i kontakt med efterkommere af denne familie. Hvordan kunne det evt. arrangeres?

Venlig hilsen Pia Viscor

Min emailadresse pia.viscor@jystrup-net.dk må gerne udleveret til jeres kontaktperson/er i USA

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 14:08

Jeg stoppede denne undersøgelse da hovedpersonen Maxyne døde,
hun var gift med gamle Sigurd Stottrup, nu 80 år, som jeg stadig har lidt kontakt med.
(Vi fandt hans danske familie her i kandu i Støttrup Himmerland).

Det er nu et par år siden...
Kan du ikke stille et nyt spørgsmål her i kandu,
så skal jeg tilføje det jeg ved, og også andre kan bidrage...

Jeg kan ikke lide at spørge onkel Sigurd mere om hans afdødes kones familie;
jeg har vist Email til et par af hans nevøer, men de kender ikke Hansen familien.

Vil se nærmere efter når jeg kommer hjem fra arbejde,
men bedst hvis du stiller et nyt spørgsmål med hvad du helt konkret søger...
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-11-05 17:36

Tak for svaret Varla.