/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Modem / Spørgsmål
10  bentjuul 100
Lokalt netværk
Fra : Jimmy17
Vist : 1884 gange
200 point
Dato : 20-02-04 21:23

Jeg har to computere i huset.
Den ene kører med windows Xp, den anden med windows 98.

Har prøvet at oprette et lokalt netværk ved hjælp af en diskette, men det virker ikke.
Nogen, der har ide om hvorfor?

Jimmy

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 20-02-04 21:27

Hvad bruger du mellem PC'erne. Switch, router, eller et krydset kabel netkort til netkort ??
er her de næste 15 min. Så skriv lige hvad du bruger.

MVH
Micjo

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-02-04 21:29

ja hvis du har firewall og den ikke er konfiguret til nætværk til den anden maskine

mvh granslam

Kommentar
Fra : GlemSom

Dato : 20-02-04 21:48

Eftersom du kun har to computere som skal forbindes vil jeg anbefale et cross-over kabel. Dette kabel skal så forbinde de to netkort.
Herefter kan du så vælge at sætte begge maskiner til at automatisk finde IP adresse. Og her vil Windows (hvis jeg husker rigtigt) tildele en IP i 192.168.x.x området - hvis du ikke har noget DHCP server kørende - hvilket jeg går ud fra du ikke har. :)

Herefter burde du kunne bruge "Andre computere" til at finde den anden maskine med.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-04 21:51

Det skal virke med en diskette, som fremstilles af winXP, og kun bruges til installationen på win98
Hvis du selv begynder at indstille TCP/IP-adresse mm. er der alt for mange der løber surt i det, derfor brug guiden, så kører det som en leg.
I din XP:
start/alle programmer/tilbehør/kommunikation/guiden netværks...
På et tidspunkt bliver du bedt om at indsætte en diskette som skal bruges på den anden comp.
For at se den anden comp. efter installationen, kan du i XP trykke start/søg/andre computere og skrive *.*
NB: Du skal ikke ændre deres "netværksnavn", som vist nok er MSHOME
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-02-04 00:43

Du skal dog være opmærksom på, at du formentlig har formateret XP-computeren i NTFS format, hvilket win98 IKKE kan læse, så det er eenvejskommunikation.

Så må du selv afgøre om det med netværkstilslutning er det værd.

ellebye

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 24-02-04 11:27

Jeg har krydset kabel med netværkskort i begge computere.
Jeg kan godt spille spil på lan, men kan ikke bruge det til deling af internet.

Det er det jeg ikke forstår.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-02-04 17:23

Jimmy17, hvad bruger du router eller hvad til at forsøge at komme på internettet.?
Kan begge comp. godt gå på internettet hver for sig uden om router?
Hvilken internetforbindelse og modem?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-03-04 09:21

pallebhansen

Det er det jeg har gjort.
Og det virker ikke ved opkobling til internettet, kun ved internt netværk

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-03-04 09:22

ellebye

Jeg kan hente information fra både Xp til 98 og omvendt, så tror ikke det er
formateret til NTFS

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-03-04 09:26

: pallebhansen Dato : 24-02-04 17:23

Pallebhansen

Bruger ikke router, bruger W98, som vært for Xp til nettet.
Begge kan gå på interntet uden router.
W98 har indbygget k56, kender ikke modeltype.
Xp er uden modem, men kan tilsluttes.

Jimmy

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 01-03-04 09:27

Skal lige præcisere mit spørgsmål.
Har lavet en opkobling til internettet fra min xp via w98 til nettet.
Har brugt disk til det, men det virker alligevel ikke når jeg beder Xp kontakte nettet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 01-03-04 09:35

Ville det ikke være lettere for dig, at benytte en router. Med den løsning du ønsker, kræver det at din 98 pc skal være tændt for at kunne logge dig på, og desuden kan kun een af maskinerne komme på internettet af gangen da du bruger alm. modem.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-03-04 23:59

Nu skal du jo ikke bruge et krydset kabel fra comp. til router. Det bruges kun mellem 2 comp.
Og så mener jeg at opstillingen skal være, da du ikke benytter router:
Krydset mellem de 2 comp. men ikke krydset mellem den ene og nettet. Tror jeg nok?
Men på XP er der en udemærket hjælp, hvis du skriver netværk?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 11-03-04 08:52

Tak for svaret pallebhansen.