/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
klik-træning
Fra : drebis
Vist : 737 gange
100 point
Dato : 20-02-04 14:30

For en måned siden fik jeg gennem et internat en dejlig "rundkørsel" på et år. Han er på højde med en labrador, samme farve som en rottweiler, laghåret,slank.
Han er 1 år og 4 måneder.
Han har lært noget: at gå på plads, at sætte sig på plads, dæk

jeg har selv haft hunde igennem 35 år, men har aldrig rigtigt prøvet klik-træning, og det kunne jeg godt tænke mig at vide noget mere om.
Hvordan begynder man, med hvad osv. for det er jo vigtigt ikke at starte forkert.

De andre hunde, jeg har haft har jeg haft fra helt små, og er aktid endt med at kunne gå uden snor, men ham her reagerer ikke på træningen med en godbid i hånden; han er alt for interesseret i hvad der sker omkring ham

Kommentar
Fra : basenji.dk

Dato : 20-02-04 14:40

Hej,

Jeg har to basenji og jeg dyrker meget klikkertræning med dem. Fordelen ved klikkertræning er, at hunden skal tænke selv og ikke "trækkes rundt ved næsen" af en godbid, line eller lignende.

Jeg har skrevet om det på mit website: www.basenji.dk under klikkertræning, men der mange andre steder man også kan læse om det. Jeg vil klart anbefale dig at læse Karen Pryors bog "klikkertræning for hunde". (Søg den på www.pensum.dk så kan du se hvor den er billigst).

Det eneste, der kan være svært ved klikkertræning er det at få "skildt øvelsen ad" (med klikkertræning træner man små bitte sekvenser, der så senere bliver til den fulde øvelse som sit, dæk eller gå uden line). Her er det en god idé at have en bog eller en træner, der kan give en fif til hvordan en bestemt øvelse kan "skilles ad".

Jeg arbejder selv i øjeblikket meget på at få min tæve til at gå nogenlunde pænt når hun er i snor. Det står der også lidt om på min side (det kan være første skridt til at gå uden line).

www.dogtraining.dk står der også noget om klikkertræning på dansk, men hvis du ellers læser engelsk kan du søge på "clickertraining" så kommer der rigtig mange websteder frem.

God fornøjelse! Det er super sjovt og hundene lærer bare SÅ enormt hurtigt af det.
Mange smil og klik fra
Stine

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 20-02-04 14:58

Hej stine.
Det var dog herligt med så hurtig en kommentar.
Nu vil jeg lige prøve at læse nogle af de links du gav mig.

Tak for det

Mange hilsner fra
Ilse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-02-04 18:04

Der er en anden bog, som hedder "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste. Den kan jeg faktisk bedre lide end Karen Pryors bog, for den virker mere "dansk". Jeg købte Karen Pryors bog først, men det var svært at finde hjælp til træningen da jeg også står med en voksen hund, og vi har trænet lydighed uden klikker indtil for nylig. Karen Pryor omtaler mest begyndertræning.

Men min boghandel kunne slet ikke finde den bog, så måske får du også problemer med at skaffe den.

Jeg fik så min fra Christina Ingerslev, som jeg går til træning hos. Det er hende, der har www.dogtraining.dk

Men det skulle ikke undre mig, om der er klikkertræningshold over det meste af landet.
Hvor bor du?

Kommentar
Fra : berit25

Dato : 20-02-04 19:33

hejsa.
Jeg har en schæfer tæve på et 1 år og 4 mdr. Jeg har haft hende i et år. Hun er noget af det sødeste indenfor, men så snart vi kommer udenfor begynder hun at gø. Hvis der kommer andre hunde springer hun frem og gør voldsomt så jeg næsten ikke kan holde hende.. hun hvirker nervøs udenfor.. Det er blevet så galt nu, at jeg næsten ikke kan ha hende med ud. Er der nogen der har et godt råd til hvad jeg kan gøre for at stoppe hendes gøen???

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-02-04 19:35

Hej drebis

Jeg vil foreslå dig, at du tager et kursus med eller uden hund, inden du går igang. Klikker-træning er ikke lige sådan at gå til. Der er mange ting man skal være klar over og der er meget psykologi bag.
Jeg selv er uddannet professionel hundeinstruktør bla. indenfor klikker-træning. Jeg har således brugt 1½ år, og kan stadig blive meget bedre.

Læs evt. mere om emnet, som de andre også foreslår. Jeg vil anbefale dig den norske side www.canis.no
der kan du også bestille "klikkertræning for din hund" af Egtved og Køste, både på dansk og norsk.
Er du interesseret i et kursus, kan jeg anbefale forskellige træningspladser rundt om i landet, hvor der udelukkende bruges positive metoder.

Held og lykke

Vh. vildskud

Accepteret svar
Fra : DCH

Modtaget 100 point
Dato : 20-02-04 20:13

Hej Drebis.

Jamen i alt sin enkelthed skal vi jo have lært ham en kontakt øvelse. Jeg vil lige tilføje at klikker-træning er en rigtig god form for træning, men selve træningsmetoden er jo det der kaldes Shaping. Klikket er en positiv forstærkning som også kan være et fløjt el. lign. Jeg træner selv klikkertræning og instruere selv et hold i træningsmetoden. Hvor bor du?? For som Birgitta skriver er der garanteret et klikkertræningshold i nærheden af dig.

Klikker: Til opstart skal du bruge noget rigtig godt som belønning (bruger selv lever/kattepate m.m ved indlæring)
Hunden skal nu SELV! tage kontakt til dit ansigt. Det er vigtigt at du kigger et bestemt sted hen og ikke siger noget for du må ikke lokke ham for så bryder du træningsmetoden. Hunden skal selv løse opgaverne! Dette trænes de første mange gange (faktisk indtil han kan mens der er forstyrrelser) indenfor. Det er nemlig en "sofa-øvelse" Belønningen står på bordet, så han ikke kan nå dem. og i en bøtte der er nem at komme til. I starten sidder du alm. med hænderne (selvfølgelig med klikkeren i den ene hånd, men ellers alm.) Når han så kigger dig i øjene klikker nu et klik, hvorefter han får en godbid. Du må ALDRIG KLIKKE UDEN AT HAN FÅR EN GODBID! Det er vigtigt at du bliver ved på denne måde (samme niveau) indtil han kan øvelsen. Derefter kan du løfte begge arme ud til hver side. Det er først når han er 1037% sikker i øvelsen vi kan gøre det udendørs. Træner du med ham hver aften inden i sofaen går det såmænd også hurtigt med at få ham lært det. Det er sådan med klikkertræning - her kan man ikke køre hunden træt eller overtræne for det er hunden selv der bestemmer om den vil løse opgaven.

Håber dette var en start, ellers må du skrive igen :)
God weekend

MVH Mika

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 20-02-04 20:26

TIL BERIT25

Tja, er det fordi hun er aggresiv eller er det fordi hun er nervøs?? Er der sket noget der har kunne gøre hende bange for at færdes udenfor?? Jeg ville begynde først og fremmest på grundlag af det du skriver træne lederskab med hunden så at den forstår at når du siger nej, så betyder det nej. For tilsidst vil det jo være sådan at når hun farer ud skal du sige nej også dropper hunden sit "show". Det er ikke sådan at du skal slå den slet ikke bare i hverdagen vise at det er sku mig der bestemmer... Men mail mig hvis du ønsker uddybning (mika03@sosci.auc.dk)

Rigtig god weekend

MVH Mika

Kommentar
Fra : berit25

Dato : 20-02-04 20:56

Til Mika

Mange tak for dit svar. Kunne godt tænke mig en uddybning, for synes jeg har prøvet mange forskellige ting og intet har hjulpet. Det bliver kun værre. Hun er også begyndt at gø af de mennesker vi møder på turen, mest hvis det er ældre mennesker, som går med stok ellere bare går anderledes.
Jeg synes det virker, somom hun er nervøs, hun nyder slet ikke turen, men går i stedet for og holder øje med om der kommer hunde og mennesker.
Jeg har prøvet at maile til dig, men min mail er blevet sendt retur

MVH
Berit25

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 20-02-04 21:02

Hej Berit Ja undskyld det er fordi jeg har skrevet forkert - ser det først nu (ej hvor pinligt) der skal stå mika03@socsci.auc.dk.. Hvis du gider skrive nogle af de ting i har prøvet.
På forhånd tak

MVH Mika

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 20-02-04 23:36

Det var overvældende med så mange svar(jeg er lige blevet tilmeldt i dag)

M.h.til træning, så bor jeg i Lystrup Udenfor Århus. Jeg har gået til alm. lydighed med den anden hund jeg havde hos DCH og der spurgte jeg om klikker-metoden, men de var ikke vilde med at man brugte den

Hvordan kan man herinde acceptere et svar, så den der har svaret får point??

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 21-02-04 13:11

Oki det var da ærgeligt, men Dkk-klubberne bruger den meget så måske det var en mulighed. Der skulle gerne være en blå tekst du kan trykke på hvor der står accepter svar.

Så prøv DKK i Århus...

Mvh Mika

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 22-02-04 09:19

Hej Drebis

Jeg (og min kollega) starter hundetræning op d. 28. 2, i Tranbjerg og Holme v. Århus.
Endvidere tilbyder vi også ene-træning, herunder klikker-træning.
8 x 1 times holdtræning koster 250,-
En ene-time koster 150,-, her får du en skriftlig træningsplan med fra gang til gang.
Du og din hund skal være meget velkomne
Hvis du er interesseret, kan du maile til mig med dit tlf.nummer, så vi lige kan tale sammen
natterdag@hotmail.com
Vh. vildskud

Godkendelse af svar
Fra : drebis

Dato : 22-02-04 10:56

Tak for svaret DCH.

Jeg vil prøve dkk, men jeg troede de kun optog hunde der var medlem af dkk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-04 13:29

Hej, drebis. jeg læste lige dit spørgsmål igen, og jeg synes, at beskrivelsen af jeres "rundkørsel" lyder som en gordon setter? http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/G-H/Gordon_setter/

Hvis jeg har ret, så kan jeg da godt forstå, at han måske har lidt svært ved at koncentrere sig om træningen. En setter kunne måske have glæde af særlige opgaver, som passer til racens specielle evner.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 22-02-04 15:07

Selv tak.

nej, det gør de ikke. i hvertfald ikke i træning... Den dkk klub der er hos hos er både for race hunde og blandinger.

Kommentar
Fra : drebis

Dato : 22-02-04 15:59

Hej Birgitta. Jo jeg har selv luret lidt på gordon setteren men også på border collie for han har farven som gordon setteren men kropsbygning og hale osv som border coliien, men der kan jo være mange andre racer i. han er utvivlsomt meget aktiv og lærevillig, så det er andre opgaver jeg gi´r ham end min tidligere hund, som var en blanding af en schæfer og sankt bernhard

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-02-04 17:10

WoW, hvis det er en gordon setter med border collie i, så er det nok en hund med knald på!
Det er godt, at du tager dig tid til at træne ham. Held og lykke med ham.