/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværks opsætning
Fra : Qualiman
Vist : 478 gange
200 point
Dato : 20-02-04 13:22

Jeg har lige købt en Planet 10/100 mbps switch og har 2 bærbare Pc - hvorledes sætter dem op i netværk ???? Pc 1 kører XP pro og Pc 2 kører Win 2000 Pro.
Jeg giver lidt ekstra end de normale 100 for et almindeligt spørgsmål da jeg pt ikke har overskud til at sidde og bøvle med det i weekenden så....

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 20-02-04 13:48

Har du tilsluttet begge PC? Ind i "Kontrolpanellet" og vælge "Netværk". Du skal give den en TCP/IP-adresse hver som f.eks er 192.168.0.10 og 192.168.0.20. Så vil de kunne se hinanden, da de er på samme netværk. W2K skal nok genstartes.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-02-04 17:27

Hvis du selv begynder at indstille TCP/IP-adresse mm. er der alt for mange der løber surt i det, derfor brug guiden, så kører det som en leg.
I din XP:
start/alle programmer/tilbehør/kommunikation/guiden netværks...
På et tidspunkt bliver du bedt om at indsætte en diskette som skal bruges på den anden comp.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 21-02-04 11:53

wilsonweb: jeg prøvede din metode men derefter kunne jeg ikke koble op på nettet og jeg kunne ikke se den anden pc
pallebhansen: win2000 understøttes ikke af wizarden så den svarer at kun win 98 mill.... etc kan bruge wizarden

så jeg er pt ligevidt

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 21-02-04 16:09

OK. Du har altså købt en Router med en WAN (Internettet) og nogle LAN (Lokalnettet) stik. Så skal begge PC bare sættes til DHCP-tildelt og genstartes. Din router giver hver PC alle netværksopsætningsdata og de skulle herefter kunne gå på net/Internettet. Der er lige et forbehold - din router skal "køre" som DHCP-server - se i din vejledning til routeren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-04 21:43

OK, jeg troede at win 2000 også blev understøttet, ligesom 98 og me.
Hvorfor f.... bruger du også 2000, du får ikke noget bedre end XP.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 24-02-04 21:12

Hey Qualiman
Du skal: 1. Højreklikke på denne computer-egenskaber-fanebladet computernavn-tryk skift-sæt en markering i [arbejdsgruppe] og kald den
f.eks [Hjemme]-andvend og ok- på begge maskiner. Nu er de "medlem" af samme arbejdsgruppe. Du kan også give PC'erne
navne, i det øverste felt, f. eks. ny og gammel eller hvad der nu falder dig ind.
2. Som før nævt IP adresser. Hvis du har en Inet udbyder der køre dynamisk ip, altså tildelt af serverne, skal du; i kontrolpanel-
netværksforbindelser. Tag et højreklik på dit netværkskort-egenskaber-marker [TCP/IP] egenskaber og sæt den til at hente
automatisk IP og DNS. Dette virker også hvis du har en router, og dhcp er slået til i den.
Nu kan din XP og 2000 PC se hinanden. Køre du med nogen former for firewall, skal du indstille den så der er adgang.
Du skal også lige huske at dele, nogen drev eller mapper på begge PC'er
Prøv nu på XP maskinen at; gå i netværkssteder og klik på arbejdsgupe computere.

MVh Micjo

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-04 01:38

Hej Qualiman...

For at du skal du dine computere forbundet i et netværk gør du følgende:

1. Sæt dine UTP-Kabler (RJ45) fra de bærbare's netkort over i switch'en...
2. Højreklik på Netværk på skrivebordet, vælg egenskaber...
3. Her skal du du ikke fjerne noget, men trykke på "Installer" og installere følgende: IPX/SPX og TCP/IP

TCP/IP vil muligvis være installeret i forvejen! men når du har installeret "IPX/SPX" på begge maskiner,
og genstarter dine computere, så virker dit netværk! :)

Håber du ku' bruge hjælpen...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 12:56

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Qualiman

Dato : 30-05-04 09:56

Tak for svaret dscoop80.

Palle efterlyste en afslutning. og dit svar kan bruges når jeg ikke samtidig er på nettet da ip så styrers fra udbyderen