/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Y/D starter
Fra : jcd
Vist : 6714 gange
100 point
Dato : 20-02-04 13:02

Hej!

Kan man med 4 kontaktorer lave en automatisk reversibel stjerne trekant omskifter.
Problemet er ang hovedstrømmen

Det kan sagtens lade sig gøre med 5 kontaktorer.

MVH
JCD

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 13:05

Burde være muligt, jordledningen kan ligge som fast forbindelse.
Så er der fire tilbage.

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 20-02-04 13:13

Jeg forstår ikke rigtigt dit svar.
Hvor kommer jordledningen ind i billedet.
Vi snakker 4 kontaktorer (relæer), 1 motor som skal startes ved hjælp af en automatisk stjerne trekant omskifter.
problemet ligger i at motoren skal kunne køre begge veje.
Jeg mangler hvordan jeg skal monterer hovedstrømmen på kontaktorene

Det kan godt være det er mig der ikke forstår dit svar, men jeg kan IKKE se det har noget med joprdlederen at gøre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 13:17

Tre faser, en nulleder og jord. Det giver fem.

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 20-02-04 13:42

Jeg tror ikke du ved hvordan man laver en automatisk stjerne trekant omskifter, ellers vil du ikke svare som du gør.
Hvad er det egentligt du svarer på.
Kan du ikke fortælle det.

Hilsen JCD

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 13:43

Du ved det åbenbart, hvorfor spørger du så.

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 20-02-04 13:47

Jeg ved hvordan man monterer en normal stjerne trekant omskifter men ikke når den skal reversere.
Og som det ser ud ved du vist slet ikke hvordan en normal motor ser ud, da du ævler om 3 faser, nul og jord.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-02-04 13:50

ok så ævler jeg ikke mere.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 20-02-04 13:54

Du kan godt lave dette med 4 kontaktor, linket jeg har lagt på kan du se hvordan du forbinder dette ved en alm. Y/D omskifter. Nr. 4 kontaktor vender du 2 faser om i forhold til trekant kontaktor. Husk at ikke begge trekant kontaktor må koble ind samtidligt.
http://217.61.108.131/docu/dscgi/ds.py/View/Collection-980
Søren

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 20-02-04 13:59

Jeg prøver lige at se på linket søren du hører nærmere hvis ikke

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 20-02-04 16:49

Her er hovedstrømsskema.

file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/Dokumenter/Stjerne%20trekant-filer/slide0001.htm

Søren

Kommentar
Fra : Axencrone

Dato : 20-02-04 18:14

Har du en email ad.
så kan du få min skema til hoved og nøgle!
Hvis du vil have det!
MVH

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 20-02-04 22:25

Jo I har ret det kan lade sig gøre med 4 kontaktorer.....de to første til normal eller reversering og de 2 næste til stjerne eller trekant....men husk at der kun er en af de 2 første der må køre samtidigt og dette gælder også de to sidste. Ellers BUUM at skifte sikringer!!!
Skriv hvis I har brug for et hovedstrømsskema!!!

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 21-02-04 09:27

Jeg vil meget gerne hvis der er en der kan sende Nøgleskema og hovedstrømsdiagram til mig.
Det skal ikke være på en normal stjerne trekant starter, den er der ingen problemer i at monterer.
Problemet er stadig med at få motoren til at reversere.

BEMÆRK: Motoren skal kunne reversere i trekant.

Jeg har tegnet og tegnet men kan ikke få det til at virke.
Når jeg bytter 2 faser på det andet trekant relæ er der ikke 400 V over hver vikling da den samme fase er på begge sider af viklingen.

Hvis der er en der ligger inde med oplysninger på at det kan lade sig gøre kan i sende en mail til mig på
mr_jcd@hotmail.com

Vi har været 4 mand på sagen med hver vores forslag intet er lykkedes endnu.

MVH

JCD

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 21-02-04 14:35

Må jeg spørge hvorfor at den skal reversere i trekant, så får du jo en stor startstrøm, og ingen effekt af stjerne/trekant starteren !!!!!!!

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-02-04 15:42

Har du prøvet at skifte faserne inden du sender dem ind i systemet. Y/D starteren er kun til for at få motoren op i omdrejninger, inden den belastes. Hvis du vil reversere direkte i "D", så brænder du din motor af!!!!

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 21-02-04 15:45

Du burde kontakte din lokale EL-INST.

Accepteret svar
Fra : 2100

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-04 15:53

Det skulle være klaret nu men 4 kontaktor.
//Søren

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 21-02-04 16:43

Jeg takker for alle indlæg.

Jeg tror løsningen er fundet. Tak til 2100.

Vi tester løsningen på mandag. Testresultat følger.

MVH JCD

Med hensyn til bemærkningen "Du burde kontakte din lokale EL-INST"
håber jeg det er folk der ved hvad de snakker om der giver indlæg hertil.
Vi er dog under kategorien El-installationer

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 21-02-04 21:37

Det er der ingen garanti for at de gør !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 22-02-04 11:06

Nej det er rigtigt.

Men så er det godt jeg selv kan se om de svar jeg får er rigtige eller forkerte, for man ser sku´ mange sjove svar der er helt hen i vejret.

MVH

JCD

Godkendelse af svar
Fra : jcd

Dato : 24-02-04 16:21

Tak for svaret 2100.
Det eneste "problem" er at hovedkontaktorene skal kunne holde til hele strømmen og ikke X 0,58, så er det bare at finde den billigste løsning.

Mange tak.

JCD