/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
håndklædetørrer og økomoni
Fra : ulrik1976
Vist : 1166 gange
50 point
Dato : 19-02-04 20:49

Hej er det meget dyrt at have en håndklædetørre tændt når man har fjernvarme?

det skal bare være 25 grader.men bruger den en masse varme sådan en bandit....?

hvad med at køre den ind over gulvvarmen så det hele køre i serie?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 20:51

du kan vist godt nå at slette den med stavefejlen og spare dine point

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-02-04 20:55

Hvis den skal ind over gulvvarmen ville jeg(og gør hos mig selv) køre paralelt. Ellers bør den nok sidde først i serien for at være sikker på stigningen.
Emesen.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 19-02-04 22:06

den skal sidde parallelt med en termostat med fjernføler på fremløb også skal føleren sidde på returen det burde virke

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 22:34

en håndklædetørrer er jo i princippet det samme som et varmeapparat, bare med en mindre køleflade. Så hvis du stiller den højere end rumtemperaturen kører der konstant varme igennem den, men det køles til gengæld ikke så meget undervejs som i et varmeapparat. Jeg kunne forestille mig at du kunne skrue lidt ned for gulvarmen og derved opretholde samme rumtemperatur til stortset samme pris, selvom gulvet så ikke er ligeså varmt. Hvis der konstant hængerhåndklæder på den, holder den bedre på varmen og slukke velsagtens oftere - men det er nok primært et erfaringsspørgmål.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 19-02-04 22:49

Hej.
Den skal monteres som om det var en radiator. Det det handler om er din fremløbstemperatur og den skal selvfølgelig være så høj, at den kan varme det op. Dernæst er det hastigheden på pumpen. Fremløbstrykket skal være så højt at det kan pumpe det frem og eventuelt op i håndklædetørreren. Min egen kører så hårdt, at jeg stort set ikke behøver gulvvarmen, som er el-baseret. Mit anlæg er baseret på fastbrændsel (palletræ hovedsageligt) odg det gør bare at jeg skal fylde lidt mere træ på, men hva' palletræ er jo heldigvis gratis.

Peter.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 21-02-04 16:50

hej jeg har fjernvarme så der burde være tryk nok på.

hvis jeg skal trække det væsentlige ud af dette i har svaret er det følgende:

skal sidde parallelt med gulvvarmen(lige som alle andre radiatorer.)

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 22-02-04 14:53

ja, og jeg tror ikke på en ekstra varmeudgift af nogen videre størrelse - afhængigt af hvor fornuftig du bruger den.

Kommentar
Fra : misand

Dato : 28-02-04 20:06

Sæt den på returen på gulvvarmen, returvarmen er jo egentlig overskudsvarme fra resten af systemet, så det er betalt, det fungerer fint her hos mig (fjernvarme), og den sidder som det sidste på strengen.
Du skal bare husk at købe en retur-ventil, du kan ikke bruge en alm. termostat på returvarme.
Mvh Michael

Kommentar
Fra : winetaster

Dato : 30-06-04 14:02

misand har ret,
udnyt den sidste rest varme fra gulvet,
og husk returventil.
Forbrugsudgiften er minimal, eftersom
håndklædet jo isolerer håndklædetørreren
mod varmetabet !