/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
multihandicappet
Fra : emilie2
Vist : 4372 gange
20 point
Dato : 19-02-04 08:29

hvordan bliver man multihandicappet?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-02-04 08:48

søger du den mulighed ?

Kommentar
Fra : legind

Dato : 19-02-04 08:50

En hjerneskade sidder i hjernen
Fælles for børn med så forskellige diagnoser som spastisk lammelse, downs syndrom, autisme og epilepsi samt et utal andre er, at skaden sidder i hjernen og ikke i den eller de kropsdele, hvor man kan se, at barnet er anderledes.
Et spastisk ben er et symptom på, at der er noget galt i hjernen, derfor hjælper det ikke at strække, massere eller operere det spastiske ben. Et epileptisk krampeanfald er et symptom på, at der er noget galt i hjernen, derfor hjælper det ikke at forsøge at standse kramperne med medicin. Den behandling, der tilbydes herhjemme, retter sig udelukkende mod symptomerne, og de diagnoser der stilles er kun med til at misindformere forældrene i forhold til det helt elementære, nemlig at stort set alle handicaps og betegnelser for udviklingshæmning skyldes, at der er en skade i hjernen.
så der kan være mange grunde så som ilt mangel eller en bil ulykke
multihandicappet er ikke en sygedom
alkohol som skader fosteret kromoson fejl osv

Kommentar
Fra : legind

Dato : 19-02-04 08:52

Uendeligt mange diagnoser dækker over en hjerneskade. Nogle eksempler kunne være:
Handicappet

Evnesvag

Spastisk lammet

Cerebral Parese

Multihandicappet

Retarderet

Downs syndrom

Epilepsi

Funktionsnedsættelse

Autisme

Hyperaktivitet

Damp

Hypotoni

Ordblindhed

Blindhed

Synsnedsættelse

Døvhed

Høreforstyrrelser

Dårlig motorik

Udviklingshæmmet

Samt 280 andre...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-02-04 08:57

Kære emilie2
Det skal du nu ikke ønske dig :-/
Hvis du mener hvad multihandicappet er.
Det er når man har et handicap og et til.
Man kan eks være født blind og samtidig mangle evnen til at gå.
eller ved et trafikuheld have ødelagt ryggen, så man er lam samtidig kan man have slået hovedet. og måske
mistet evnen til at huske daglige ting.
så det kan være mange ting.
men jeg er ikke så klog på det, og det er bare mit gæt/bud.

Pas på dig selv !
Venlig hilsen.
Natmaden

Kommentar
Fra : legind

Dato : 19-02-04 09:13

Betegnelsen 'handicap' betyder tab eller begrænsning af mulighederne for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-02-04 09:50

godt og kort legind sådan !
Multi betyder at der er flere.
Men handi(y) betyder vel noget i stil med praktisk,nem,brugervenlig,'nem at håndtere'
og cap er vel en engelsk forkortelse for 'mulighed','noget der kan lade sig gøre'.
Eks. en tabende spiller i eks golf. kan skyde med kortere afstand til hullet.
en billardspiller der er god kan spille mod en spiller der er dårlig, de spiller måske fra 0 til 100
den dårlige spiller får så et handicap og starter fra eks. 20 alt efter hvor stort handicap der er udregnet
man siger at personen spiller med handicap.
her må det da betyde fordel,'nem mulighed'

Understreger at jeg kun kender noget til billard.

Natmaden.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 19-02-04 16:44

Man kan evt. via et medie, få sin mor til at tage heroin under graviditeten.
så skulle den være klaret.

Kommentar
Fra : LazyPravda

Dato : 19-02-04 18:10

Hej emilie2.
Nu skriver du ikke lige hvorfor du har brug for den viden, men måske til en stil??
Jeg synes at "legind"s svar er meget dækkende, jeg kunne dog tilføje, at som regel er det noget der er medfødt, noget man bliver født med. Enten en kromosonfejl, eller en skade der sker på fosteret inden barnet bliver født, f.eks. hvis moderen er udsat for medicinforgiftning, alkoholforgiftning, stoffer (som "halvdum" omtaler) eller en sygdom, (f.eks. kan fosteret få hjerneskade, hvis moderen får røde hunde i de første 3 måneder af graviditeten). Endelig er der risikoen for at iltmangel til fosteret i forbindelse med fødslen vil give hjerneskade (cerebral parese, som man på almindeligt dansk kalder "spastiker"). Barnet kan også få en blodprop i hjernen ved fødslen, men det er en meget sjælden årsag.
Alt efter hvor stor skaden bliver på fosteret vil der komme forskellige symptomer, men generelt kan man sige at jo tidligere i graviditeten at skaden sker, jo større risiko er der for alvorlig skade, jo tættere på fødslen skaden sker, jo mere "solidt" vil barnet værre. Hvis der er tale om kromoson-fejl har graviditetsforløbet intet at sige, da der jo er tale om en fejl i generne, som jo dannes ved selve befrugtningen.
Når man taler om multihandikappet, mener man som regel både et fysisk handicap, og et mere psykisk/mentalt/intelligens-mæssigt handicap samtidigt

Håber du kan bruge svarene til noget.

Med venlig hilsen LazyPravda

Kommentar
Fra : binky

Dato : 30-03-04 23:04

Teil
Der er ingen fare for, at du får overbalance, for dit tyngdepunkt sidder sgu ikke for oven.
binky

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-01-05 00:41

halloo emilie2, lykkedes det ?

Kommentar
Fra : hehoa

Dato : 30-05-05 19:46

Hej Emilie2
Man kan fødes og være multihandicappet - som andre har skrevet have flere handicaps af forskellig art, men man kan også blive det som følge af en skade man pådrager sig enten ved ulykker eller ved indtagelse af stoffer af forskellig art, der påvirker hjernen.
Spørg igen hvis du vil vide mere om dette emne
Mange hilsener Hehoa

Kommentar
Fra : legind

Dato : 31-05-05 08:58

emilie2 burde du ikke lukke dette spørgsmål det er ved at være lidt gammelt

Kommentar
Fra : hehoa

Dato : 08-06-05 00:40

Det kan godt være at spørgsmålet er ved at være gammelt - men det ser jo ud til at Emilie2 ikke har fået helt det svar hun ønsker - måske skal du uddybe dit spørgsmål ?
Mange hilsener Hehoa