/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Klik-træning
Fra : MissXX
Vist : 390 gange
50 point
Dato : 19-02-04 08:17

Hejsa

Jeg træner begge mine hunde med klik-træning, og det går rigtig fint. Begge kan nu give kys, lukke døre, tage mine strømper af og andre sjove ting.
Men jeg mangler ideer til, hvad jeg kan lære dem. Har I nogle gode, sjove eller praktiske ting, så fortæl mig om dem. Fremgangsmåden i træningen vil jeg også gerne vide.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-02-04 08:22

Lægge noget i papirkurven.
Samle legetøj sammen.
Samle ting op du taber.

....bare et par forslag

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-02-04 08:22

Lægge noget i papirkurven.
Samle legetøj sammen.
Samle ting op du taber.

....bare et par forslag

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-02-04 08:29

Tak Christina, men det kan hundene allerede.

Jeg har været gennem flere operationer med mit knæ. Inden disse operationer har jeg trænet hundene til at hjælpe mig med fx. at samle tabte ting op, hente deres mad og hjælpe mig og at stå. Så jeg ved at det er svært at komme med forslag.

Men kom gerne med flere sjove og udfordrende forslag.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-02-04 08:36

Har set en handicaphund i fjernsynet - den kunne åbne køleskabet og tage bestemte ting ud samt gå ud med skraldespanden......

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-02-04 08:43

trække gardiner for- og fra og hente brænde (det ville JEG være glad for!)

Hvor godt samarbejder hundene? Man kunne måske finde på noget, hvor de skal hjælpes ad. (Fx den ene tager skraldeposen, den anden åbner skraldespanden eller sådan noget).

mvh

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 60 point
Dato : 19-02-04 08:56

Hej missxx

Vinke, fortælle en hemmelighed (hviske ind i øret), tænde/slukke lys, trække ud i toilettet, åbne/lukke skuffer og skabe, lyne din lynlås i tøjet, bakke (gå baglæns), hente posten, den ene går "på plads" hos den anden, hest (går, løber, sidder, bakker mv. under dine ben), nikke (og så kan du senere spørge din hund: "mor er smuk, ikk", hvor ordet "ikk" er signalet for, at hunden skal nikke), farlig hund (knurre på signal), "er du genert" eller "skam dig" (hunden kører poten henover snuden), tænd/sluk computeren, åbne/lukke for vandhanen.....

Hvis du beslutter dig for, at gå i krig med et af mine forslag, kan du skrive igen og så skal jeg nok fortælle fremgangsmåden...

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 19-02-04 08:59

forresten.... der er jo også de mere "kedelige" men praktiske ting... Så som: lineføring, sit og bliv siddende, dæk og bliv liggende, stå mv..

Og så lige et par "sjove" : rulle, død (hunden ligger helt stille), kravle (ikke godt for store racer, gamle hunde og hvalpe)...

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-02-04 09:19

Jeg synes virkelig at I komme med gode forslag! Især det hvor de skal samarbejde, det har jeg faktisk aldrig tænkt på.
Det er 2 berner sennenhunde, drenge, så kravle fylder det meste af stuen, når vi træner det. Men begge kan! Faktisk kan de begge kigge til højre og venstre, men jeg har aldrig lært dem at nikke, så tak for forslaget Vildskud.
Til den ældste bruger jeg tarket-stik. I ved, en pegepind som han har lært at følge. Min lille hund er bange for denne pegepind, hvorfor jeg i sidste uge købte en laser-pointer (laser-pegepind). Denne er den lille helt vild med og lærte på 10 min. at tænde for stereoanlægget. Så vi får virkelig prøvet nogle ting.
Kom gerne med flere forslag, så vi har nogle at vælge imellem. Dog "gider" vi ikke alm. lydighed. Hundene synes at det er r..sygt, og de går begge klasse 3, så der er ikke så meget udfordring i det. Men tak indtil videre! *s*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-04 14:47

WoW, Jeg har ikke noget at tilføje... Men jeg er lige startet på klikkertræning for et par uger siden og har lige fået bogen "Klikkertræning for din hund" ind af brevsprækken i dag, så jeg følger spændt med i, hvad der kommer af forslag her i tråden.

--Jeg forsøger i øjeblikket ihærdigt at lære Silke at nikke, -vi har trænet almindelig, men blød lydighed indtil nu, så det er lidt svært at "crosse over" til klikker. Men vi skal nok hitte ud af det!!

Vi gide godt almindelig lydighed lidt endnu... Vi går kun i klasse 2.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-02-04 14:57

Til Birgitta

Go' fornøjelse med klik-træningen. Efter min mening er det den sjoveste måde at træne på. Både mine hunde og jeg hygger os gevaldigt når vi træner. Og får rigtig meget ud af træningen. Måske dette spørgsmål også kan give dig gode ideer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-02-04 15:27

Hej Miss XX. Hvor gamle er dine bernere? Og har du kun trænet klikker med dem, eller er du startet med almindelig træning?
Jeg har selv haft berner før, indtil for 2 år siden. -Så hvis sådan et par drenge kan, så kan min lille vakse pige (golden retriever)i hvert fald også lære det!
Hvor har du gået til træning henne?

Jooo, jeg har hægtet mig på for også at få gode ideer.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 19-02-04 15:45

Mine drenge er holdholdsvis 2½ og 1½ år gamle. Vi startede med at træne ganske almindelig lydighed hos vores opdrætter, men går nu hos Hvalsø Hundevenner på midtsj.

Jeg har klik-trænet, så længe jeg har haft dem. Faktisk startede jeg træningen da de var 8 uger gamle. Kliktræningen lærte jeg på min gamle hund, som også fungerede lidt som en service-hund. Jeg var på weekendkursus i træningsformen og har arbejdet for Bente Iversen, som selv afholder kurser i klik-træning. Så jeg har trænet meget med klik-træning, faktisk kan min gamle hankat både sit, dæk, stå og andre småting.

Selvfølgelig kan din pige lære det. Og hun vil helt sikkert elske det!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 20-02-04 08:46

Hej igen

Så er du også kommet igang med klikker-træning, Birgitta... Skide godt - det er SÅ sjovt.

Til MissX; du har jo targetstick - det er et rigtigt godt redskab. Jeg vil lige give dig et lille, godt fif... Jeg ved ikke om du bruger signal, til at dine hund skal "dutte" på targetsticken - det er ikke alle der gør. Men det foretrækker jeg.
Fiffet går ud på, at lære din hund både at dutte og "sparke". Altså fx. hedder det hos mig "touch", når min hund skal dutte med næsen på targetstickens ende. Men hvis jeg vil have ham til at bruge poten, hedder det "fuss", så markerer han med poten på targetsticken. På denne måde, kan jeg bruge targetsticken til både at dutte (tænde tv, skubbe noget etc) og til at bruge poten (træde på en gulvlampe, åbne en dør etc.). Det kan være du allerede kender dette fif, men hvis ikke, så kan du jo gå i krig med det, hvis du har lyst...*ss*

Birgitta, godt at du har fået bogen, den er meget lærerig. Og held og lykke med klikker-træningen... Hvis du kunne tænke dig et eller flere kurser i klikker-træning, kan jeg jo henvise til mione kollegaer på Sjælland - de to Irener. Og hvad med Christina Ingerslev - tilbyder hun ikke også klikker-kurser?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 20-02-04 08:54

Hej Vildskud.

Jo, jeg bruger lydsignal til at røre targetsticken. Men indtil nu har jeg kun lært dem at dutte med næsen. Så fiffet med at røre med poten er faktisk rigtig godt. Og det vil jeg helt sikkert forsøge at lære dem. Tak for tippet!!!

Godkendelse af svar
Fra : MissXX

Dato : 18-05-04 09:04

Tak for svaret vildskud. Jeg har arbejdet videre med dine forslag, og er faktisk kommet rigtig langt.

Tak til Jer alle!