/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Opsætning af et lille netværk med 2 styr~
Fra : skjalden
Vist : 420 gange
20 point
Dato : 18-02-04 23:04

Hejsa
Jeg håber der er en v enlig sjæl der kan hjælpe mig for ellers mister jeg det sidste hår jeg har. Jeg har netop købt mig en swith for at kunne komme på nettet med alle 3 pcer i huset på engang to alm og en bærbar. De to almindelige kører Win xp pro og den bærbar win 98. Kort og godt hvordan får jeg dem alle til at kunne se hindanden og køre sammen på intenettet.
På forhånd tak.
Marck

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-02-04 23:26

Med en switch kræver det at du har en IP adresse til hver maskine, hvorimod hvis du havde en router, så ville den dele trafikken ud til alle maskiner med en enkelt IP adresse.

Du skal have samme gruppenavn på alle tre maskiner, lige som du skal aktivere de mapper de andre må se, på hver maskine.
Jeg formoder at du har installeret netværksprogram på alle?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 20 point
Dato : 19-02-04 08:12

En router er bedst men det afhænger af hvor du er meldt til i gennem.
eks har man vist 3 dynamiske ip'er hos tdc men kun en hos stofanet
så hos tdc kan du sikkert nøjes med din switch men ikke hos stofa.
Hvis du kan, så lever switchen tilbage og få en router.
Anbefaler 'Linksys BEFSR41 Etherfast Cable/DSL Router & Switch'
denne er billig, har firewall, indbygget 4 ports switch, og er meget nem at opsætte,
instruktionsbogen/folderen er fyldt med billedguider
har selv med fuld tilfredshed selv købt den her:
http://www.net-kompagniet.dk/pd1454209627.htm?categoryId=17

men det er jo alt sammen kun hvis du er på bredbånd.
der er også den løsning med din switch at en af pc'erne blir opsat til delling af internet. det kræver så at denne er tændt, for at de andre kan komme på.
Mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : skjalden

Dato : 19-02-04 20:37

Tusind tak for hjælpen. Jeg har leveret switsen tilbage og bestilt en router. Jeg er tilmeldt Dansk Kabeltv's internet og da jeg ringede derind sagde de at det eneste der virker er en router. Så tak for hjælpen
MVH
Skjalden

Kommentar
Fra : skjalden

Dato : 19-02-04 20:39

Ja jeg har instaleret netprogram altså bare Windowses netværksprogram.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-02-04 20:50

GO'MORGEN natmand
Til din orientering så er det KUN to IP adresser man får med til en opkobling hos TDC men kan udvide med flere, hvilket ikke er nødvendigt med en Router.
Prisforskellen mellem en HUB / SWITCH / ROUTER er så lille idag, at man bør vælge en router i alle tilfælle, så kommer man heller ikke ud for de små overraskelser hvis man af en eller anden grund skulle skifte netforbindelse!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-02-04 09:39

Tak serverino , endelig en der ved hvornår at det er morgen.
Held og lykke med dun router skjalden.
Mvh, Natmaden