/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inkasso
Fra : st.pol
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 18-02-04 15:46

Jeg har en lille sag kørende mellem en motorcykel mekanikker og mig. For at gøre en lang historie kort, så vil jeg ikke betale en regning på 6000kr, da jeg intet har fået ud af det. Og i sådan en sag er det selvfølgelig kunden der står med al bevis byrden. Han har nu truet med inkasso. Hvis så sagen går videre til inkasso, og jeg stadig nægter mig skyldig i beløbet, hvad vil der så ske? En stæving? Og vil han gøre det for sådan et lille beløb?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-04 15:54

Så lille er det vel heller ikke.
Men det kræver mere indsigt i sagen at give et bedre svar.
Men hvis du nægter får du brev fra en sagfører med yderligere et par tusind oveni.
Betaler du sadig ikke går det til retten.
Møder du op i retten kan du forklare din sag.
Møder du ikke op er du dømt til at betale (det kan ikke ændres)
Så flere oplysninger tak.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-04 15:56

Jeg er enig med refi, men prøv at spørg her, der er en brevkasse.
http://www.familieadvokaten.dk/

//bentjuul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-02-04 15:57

Så ender det med at du kommer i rki hvis du stadig nægter du kan ligeså godt lave en ordning med ham med det samme ellers bliver det hurtigt dobbelt så dyrt Mvh sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 15:58

Det var ikke meget at vurdere på.
Hvis mekanikeren har udført mere arbejde end aftalt så har han en dårlig sag, men hvis han har udført en opgave uden aftalt pris så er der kun en ting at gøre og det er enten at få lavet en aftale eller få vurderet arbejdets omfang og kvalitet i forhold til prisen med henblik på at indgå et forlig.
Jeg husker for en del år tilbage da tog mekanikerne ud om natten og fjernede nummerpladerne fra et køretøj hvor regningen ikke var betalt og næste morgen ringede man til Politiet og anmeldte selvtægten. Så fik man en mindre bøde, men ejeren af køretøjet kunne hverken få nyplade eller sælge da Politiet jo vidst hvor og hvorfor. Så kunne skyldneren enten betale eller anlægge sag og så var det jo vendt om.
Jeg tror ikke at sådan noget foregår mere, men tænk om han sendte sagen til "gorilla inkasso". Prøv nu at få vurdret om mekanikeren har været rimelig for han har sikkert ikke råd til at miste 6000 ret mange gange.
Bjarne

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 16:18

jeg ville nok slæbe ham i retten HVIS du mener han ikke har krav på de 6000kr
ellers må du desvære finde en betalings ordning dem ham
mvh Granslam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 16:24

"granslam"
Du kan da ikke slæbe andre i retten blot fordi de kræver noget.
Det er da mekanikerens opgave at indblande retten.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 16:40

refi holda k*** hvor har du travlt jeg kan da slæbe dig i retten hvis jeg havde noget på dig men det er jo IKKE sikkert jeg ville vinde.
selvfølgelig kan han det så er det jo bare ham der anlægger et civilt søgsmål mener jeg det hedder
mvh granslam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 16:47

Hvofor i himlens navn skulle han ofre penge på det?
Lad dog mekanikeren on det.
Hvis han anlægger sag fordi en anden blot har sendt ham n regning, vil sagføreren da dø af grin.
Den der kræver lægger sag an.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 16:53

så er vi enige at han selvfølgelig kan lægge sag mod mekanikkern ik. han må jo åbenbart føle sig snyt siden han ikke vil betale de 6000kr og tilmed blive truet med inkasso så ville jeg HVIS det var mig slæbe ham i retten
mvh Granslam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 17:03

Muligheden er jo at han taber.
Husk han har bevisførelsen hvis han anlægger sag.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-04 17:13

Granslam > Han kan da ikke slæbe mekanikeren i retten for noget han endnu ikke har betalt for !!!

//bentjuul

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 18:06

til refi: ja det er ja en mulighed at han taber

bentjuul: det kan sku godt være du har ret heldigvis er jeg ikke så meget inde i jura men i realiteten bude man jo godt kunne sagsøge en person der ikke lever op til ens krav om e.k.s kvalitet/aftaler/produkter ???

alle: Sorry hvis jeg har kastet mig ud i noget jeg ikke kan forsvarer 100% men jeg er ikke advokat
mvh Granslam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 18:16

Op med humøret "granslam" du skal ikke betale regningen.
Men det kunne da være interessant at høre mere fra spørgeren, han har SLET IKKE deltaget i debatten.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-04 18:24

Granslam > Jeg ved heller ikke meget om jura, men jeg tror at man skal have opfyldt sine egne forpligtigelser først.
Hvis jeg var st.pol ville jeg finde ud af om det er muligt at få en syn- og skønsmand til at vurdere reparationen og rimeligheden i regningen inder der er gået for lang tid, og det kan han forhøre sig om i det link jeg har lagt til ham.
Men da vi intet har hørt fra st.pol siden han lagde spørgsmålet, så kommer vi nok ikke videre.

//bentjuul

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 18:26

jeg er næsten altid i godt humør
og ja det kunne da være rart at vide hvad det hele handler om
mvh Granslam

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 18:33

Igen et spørgsmål hvor alle er enige (næsten da).
Så vi venter

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 18-02-04 18:38

Sagen drejer sig om at mekanikkeren har bla skiftet olie, oliefilter, batteri, tændrør, kølervæske, oringe i kaburator, ensretter, justeret ventiler, kompresion udmålt, ladeanlæg udmålt, og brugt 10 værkstedstimer. Og det eneste jeg har bedt om var at få den til at køre ordenligt, og at når regningen nåede et loft på 2000kr skulle han kontakte mig hvilket han ikke har gjort. Alle aftaler er foregået mundtlig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-04 18:40

st.pol
Jeg tror du har en svær sag, men prøv som jeg tidligere skrev at kontakte
http://www.familieadvokaten.dk/
og stil spørgsmålet i deres brevkasse.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 18:45

Snak med mekanikeren. Han er vel ikke interesseret i at miste en kunde.
Du står ikke særlig stærkt og vil tabe hvis sagen kommer for retten.
Prøv at lave et forlig med ham - eller en anden form for rabat.
Har du ingen vidner eller lignende og intet skriftligt, så kommer du til at betale.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 18:46

Mundtlige aftaler er lige så bindende som skriftlige, men bevisbyrden er jo i sagens natur meget vanskeligere.
Det er almindelig praksis, at værkstedet skal kontakte kunden ved uforudsete komplikationer eller yderligere fejl der skal udbedres.
10 værkstedstimer lyder af temmelig meget for det der, men nu er jeg heller ikke motorcykel mekaniker. Kontakt familieadvokaten hvor den ene ind imellem deltager her under navnet themis.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 18:47

surt show jeg har noglestenkastene venner i blågårdgade

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-02-04 18:48

ups
blågårdsgade

Kommentar
Fra : st.pol

Dato : 18-02-04 19:13

jeg glemte lige at tilføje at mc'en kørte stadig på samme måde da jeg hentede den hos mekanikkeren(ujævn). Så jeg har INTET fået ud af det!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-04 19:24

Det gør straks din sag lidt stærkere.
Sørg for at få en anden til at tage en prøvetur så du har et vidne.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-02-04 19:44

Jeg ved ikke om det gør sagen stærkere for for dig, men det kan man da håbe. Jeg tror fortsat at du er bedst tjent med at få en ordentlig expert bistand, idet ingen af os er jurister. Et par andre spørgsmål kunne være, hvor gammel er sagen, har du gjort noget aktivt overfor mekanikeren for at få udbedret reparationen osv.
Den første betingelse for at have en lille chance for at vinde en sådan sag er at man har været aktiv fra start overfor mekanikeren med hensyn til rep., og ikke kun i forhold til den regning.
Der var jo ikke meget positivt her, men jeg håber at du søger den nødvendige hjælp. For 6000 kr. er jo en slags penge.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : st.pol

Dato : 10-03-04 12:42

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-04 12:48

selv tak