/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Skift farve på link
Fra : 2100
Vist : 563 gange
20 point
Dato : 18-02-04 12:23

Når man har oprettet flere link på sin hjemmeside, hvordan får man så den link man holder musen hen over til at skifte farve.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 18-02-04 12:25

Hej 2100

lim dette inn i HEAD på siden, og skift ud #FFFFFF med den ønskede farve.

<STYLE TYPE="TEXT/CSS">
<!--
a:hover { color: #FFFFFF}
-->
</STYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 12:28

ved at lave en style for
a:hover { text-decoration:none;
   color:#0000FF;
   font-size: 10pt }

//anne

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 18-02-04 12:33

ops det skulle ha stått

<STYLE TYPE="TEXT/CSS">
a:hover { color: #FFFFFF}
</STYLE>

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 18-02-04 12:42

I Frontpage2002 går du ind i filer, properties, backgrond og sæt flueben i "enable hyperlink roolovereffects". Derefter kan du vælge farve og effekt for dine hyperlinks.

Kommentar
Fra : Wofler

Dato : 18-02-04 13:02

Hvilket program arbejder du i ...?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 13:05

Takker for svar, men forstår dem ikke. I Frontpage "2000" hvor jeg har oprettet mine link. Der skal jeg sætte nogle koder ind som i skriver (hvor) jeg kan gøre det 2 steder.
Inten under indsæt - avanceret - HTML eller skift siden til HTML koder og indsætte dem der. Hvad er rigtig. ajonhansen dit forstår jeg slet ikke. mariusn hvor meget af dette som du skriver skal sættes ind og hvordan bestemmer man så farven.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:08

<STYLE TYPE="TEXT/CSS">
a:hover { color: #FFFFFF} skal sættes ind i mellem <HEAD><HEAD>koderne
color: #FFFFFF betyder at farven bliver hvid
//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:09

FFFFFF er hex koden for hvid

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:11

på denne side kan du hente et lille program som viser hex koder for diverse farver
http://www.colordetective.com/ du skal bare huske at sætte # foran koden når du indsætter den i <HTML>

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 13:14

ajohansen
Må jeg maile til dig

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 18-02-04 13:18

Hej igjen
Af det jeg har skrevet skal følgende sættes ind.

<STYLE TYPE="TEXT/CSS">
a:hover { color: #FFFFFF}

dvs at toppen på din HTML kode blir...

<html>

<head>
<title>Din sides Tittel</title>

<STYLE TYPE="TEXT/CSS">
a:hover { color: #FFFFFF}

</head>

Det som bestemmer farven er "#FFFFFF"
Hvis du går ind på denne siden kan du finde den farve kode du ønsker.
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/reference/color_codes/

Mvh
Marius

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:19

den første kode jeg skrev er hentet fra et stylesheet, og betyder flg.
a:hover =fortæller at det er et link som aktiveres når du er over linket
{ = skal altid være med
text-decoration:none; = betyder at teksten (her linket) ikke skal være understreget.
color:#0000FF; = betyder at teksten (her linket) får en bestemt farve (jeg tror den er mørkeblå)
font-size: 10pt = betyder at teksten (her linket) bliver 10pt stor.
<STYLE TYPE="TEXT/CSS"> = fortæller browseren at der er koden som er formateret med stylesheet kode.

håber at det er til at forstå ellers må du komme tilbage.

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 13:21

ja det må du godt soj@post1.tele.dk

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 14:29

ajohansen
Opgav du.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 14:31

nej nej jeg er i fuld sving men med flere ting så hav lige tålmodighed lidt længere

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 14:54

håber det lykkedes svaret bliver lagt op når 2100 har godkendt

//anne

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 16:18

ajohansen
Du er dygtig og det virker, men hvordan har du rettet disse koder om, jeg kan ikke gøre dette i Frontpage under HTML.

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 16:24

øhhhh det burde ikke være noget problem. hvad gør?
du skal forresten være klar over at alle dine links bliver ens. Det kan godt laves så de bliver forskellige.

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 16:43

jeg kan se at det er lykkedes
men du skal nok overveje den røde farve den er svær at se eller det kan også være at skriftstørrelsen skal være større.

det skal du ændre er i denne kode:
<style type="text/css">
   a:link {font-family:Arial; font-size:12px; }
   a:visited{color:#FF0000;font-family:Arial; font-size:12px;}
   a:hover {color:#00FF66; font-family:Arial; font-size:12px;}
</style>

har du overvejet at sætte dig ind i stylesheet, der laver du koden i en seperat fil som du linker til, på den måde skal du kun ændre koden et sted

//anne

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 16:47

ajohansen
Ja jeg er godt klar over den røde farve, har lige gjort bogstaverne fede, og vil vælge en anden farve nu. Det sidste ved jeg ikke noget om. Vender tilbage til dig.
Søren

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 16:55

OK

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 16:55

OK

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 16:56

ajonhansen
Kvinder er gode til farver, hvilken synes du der skal bruges - blå som jeg har sat ind virker ikke godt

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 20 point
Dato : 18-02-04 17:09

du kunne jo prøve at lave
a:visited{color:#FF0000;font-family:Arial; font-size:12px;} om til hvid FFFFFF
du kunne jo også lave bagrunds farven om på
a:hover {color:#00FF66; font-family:Arial; font-size:12px;} ved at sætte background-color:#004080; en mørkmellemblå.
a:hover {color:#00FF66; font-family:Arial; font-size:12px; background-color:#004080;}

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 18-02-04 17:22

Tak for svaret ajohansen.
UG med X til dig

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 17:26

selv tak, skønt at det man har lært kan bruges til noget

//anne

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-02-04 17:32

hej alle sammen
her er løsningen på 2100s problem
i <head> satte vi
<style type="text/css">
   a:link {font-family:Arial; font-size:12px; }
   a:visited{color:#FF0000;font-family:Arial; font-size:12px;}
   a:hover {color:#00FF66; font-family:Arial; font-size:12px;}
</style>
ind og nede i <body> fjernede vi alle formateringskoder.

//anne