/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
hvad betyder dette?
Fra : alfa
Vist : 1005 gange
200 point
Dato : 17-02-04 22:52

Jeg kører med winxp på min gamle 1333 Mhz computer. Problemet ligger i at min computer går over i blå skærm lige pludselig, og siger denne fejl: Kernel_stack_inpage_error hvad betyder denne fejl, det eneste jeg kan få ud af det, er at der står kernel, så det måske kunne have noget med CPU'en og gøre. Jeg har ikke rodet med noget hardware i lang tid, hverken taget noget nyt i, eller noget ud. Og jeg har lige formateret computeren, for måske at udelukke en evt. softwarefejl i et eller andet program jeg måske havde installeret. Men det har heller ikke hjulpet, så jeg er lidt på bar bund?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-02-04 23:04
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 17-02-04 23:06

Den sædvanlige fejl, HELE linien skal med.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 23:06

Det du ser er en klassisk STOP fejl,som oftest har noget med drivere at gøre.
jeg plejer at søge på fejlene her.

http://www.microsoft.com/technet/default.mspx

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 23:07

Prøv en gendannelse til før problemet opstod i systemværktøjer under tilbehør Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 23:11
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-02-04 23:20

Har du fuldformateret, så skulle der ikke kunne være virus, men måske harddiskfejl, du bruger vel ikke IBM harddisk?

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;315266
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;813678
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 17-02-04 23:48

Det er en Ibm harddisk jeg har, men jeg har ikke fuld formateret, kunne ikke helt huske om det var u eller s man skulle bruge. Kan det måske skyldes rammene evt?
"Disable system caching in the BIOS to see if this resolves the error." kunne det være en løsning, men hvad er det lige caching er?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 23:53

Caching er lagring på mediet (frasætning)-
Se her:
Resolving the Problem
The following suggestions are specific to Stop 0x70 errors. For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

Stop 0x77 messages can be caused by bad sectors in the virtual memory paging file or a disk controller error. In extremely rare cases, depleted nonpaged pool resources can cause this error. If the first and third parameters are zero, the stack signature in the kernel stack is missing, which is an error typically caused by defective hardware. If the I/O status is 0xC0000185 and the paging file is on a SCSI disk, check for cabling and termination issues. An I/O status code of 0xC000009C or 0xC000016A indicates that the requested data could not be found. You can try to correct this by restarting the computer. If a problem with disk integrity exists, Autochk, a program that attempts to mark bad disk sectors as defective so that they are not used in the future, starts automatically. If Autochk fails to run, you can manually perform the integrity check yourself by following the instructions to run Chkdsk provided in "Stop 0x00000024 or NTFS_FILE_SYSTEM" earlier in this appendix. For more information about Autochk and Chkdsk, see "Troubleshooting Disks and File Systems" in this book.
Another cause of Stop 0x77 messages is defective, malfunctioning, or failed memory hardware, such as memory modules, Level 2 (L2) SRAM cache, or video adapter RAM. If you added new hardware recently, remove and replace it to determine if it is causing or contributing to the problem. Run diagnostics software supplied by the system manufacturer to determine if the component has failed.
The problem might also be due to cracks, scratched traces, or defective components on the motherboard. If all else fails, take the system motherboard to a repair facility for diagnostic testing.
Problems that cause Stop 0x77 messages can also cause Stop 0x7A messages. For more information about Stop 0x7A messages, see "Stop 0x0000007A or KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR" later in this appendix.
Hvis vi havde hele meddelelsen kunne vi lokalisere gfejlen nærmere.
bjarne

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-02-04 00:10

Jeg skrev nogle tal ned som kom efter: Kernel_stack_inpage_error som er stop: 0x00000077, er det dem?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:12

ja hvis det er første talserie, jeg kigger lige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:17

Som du vil kunne se så er der flere talserier som kan give flere svar. nuer det ikke altid de MS bulletiner passer helt. Denne peger meget på harddisk fejl og du kan jo skanne harddisken, gerne i fejlsikker tilstand, men jeg syntes at du skal forfølge din egen fornemmelse omkring CPU fordi CPU'en kan fremprovokere andre fejl. Det jeg tænker på er især køling. Er ribberne lukkede kører ventilatoren frit.

Troubleshooting "Stop 0x00000077" or "KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR"
Gælder for
This article was previously published under Q228753
SYMPTOMS
When you are running Windows, you may receive one of the following error messages:

Stop 0x00000077

KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
This article describes how to troubleshoot these error messages.
CAUSE
This issue can occur if a requested page of kernel data could not be read from the paging file into memory, or the master boot record is infected with a virus. To further determine the possible cause, you must properly interpret the error message. If both the first and third parameters are zero, then the four parameters are defined as:
0 (zero)
Page Table Entry (PTE) value at time of error
0 (zero)
Address of signature on kernel stack
If either the first or the third parameter is not a zero, then the following definitions apply:
Status code
I/O status code
Page file number
Offset into page file
If this is the case, the cause of this issue may be determined from the second parameter (the I/O status code) by using the following information that is listed in a "value of second parameter" followed by "general cause" format:

0xC000009A, or STATUS_INSUFFICIENT_RESOURCES: lack of nonpaged pool resources.

0xC000009C, or STATUS_DEVICE_DATA_ERROR: bad blocks on the hard disk.

0xC000009D, or STATUS_DEVICE_NOT_CONNECTED: bad cabling, non-termination, or the controller is not able to obtain access to the hard disk.

0xC000016A, or STATUS_DISK_OPERATION_FAILED: bad blocks on the hard disk.

0xC0000185, or STATUS_IO_DEVICE_ERROR: improper termination or defective cabling of SCSI-based devices, or two devices attempting to use the same IRQ.

RESOLUTION
To resolve this issue, use the appropriate method:
Boot Sector Virus
To determine if you have a boot sector virus, run a current virus-checking program, and if needed, disinfect your computer.
Not a Boot Sector Virus
View the System Log in Event Viewer for additional error messages that help you determine the device that is causing the error.

Bad block. Stop 0x77 is caused by a bad block in a paging file, or a disk controller error, or in extremely rare cases it is caused when non-paged pool resources are unavailable.

If the first and second parameters are 0, then the stack signature was not found in the kernel stack. The cause of this issue is defective hardware. If the I/O status is C0000185 and the paging file is on a SCSI-based hard disk, you should verify the disk cabling and SCSI termination.

If the I/O status code is 0xC000009C or 0xC000016A, this normally indicates that the data could not be read from the disk due to a bad block.

If you can restart your computer after the error message, Autochk runs automatically and tries to map out the bad sector. If for some reason Autochk does not scan the hard disk for errors, manually start the disk scanner. If your computer is formatted with the NTFS file system, run Chkdsk /f /r on the system partition. You must restart your computer before the disk scan begins. If you cannot start your computer due to this issue, use the Command Console and run Chkdsk /r.

Defective or unreliable random access memory (RAM) is another common cause of this issue.

Verify that all the adapter cards in your computer are properly seated.

Ensure that all adapter card contacts are clean.

Disable system caching in the BIOS to see if this resolves the error.

If this does not resolve the issue, your computer mainboard may be damaged.

For additional information about related topics, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
130801 Common Causes of STOP Messages 0x00000077 and 0x0000007A

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:20

Læg lige mærke til at det også anbefales at tjekke at alle kort sidder ordentligt og at stikkene er rene også RAM kortene.
Nu er der vist lidt fornuftigt at arbejde med.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:23

Hvis du har mere end et RAM kort er det en god idé at fjerne et ad gangen og tjekke om det gør en forskel.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-02-04 00:26

Kom lige i tanke om en vigtig ting, den anden dag, da jeg skulle defragmenterer min harddisk (gør jeg meget sjældent), gik min computer helt kold, og genstartede, derefter begyndte den at larme helt vild når den arbejdede, og når jeg startede op i bios sagde den: "a predicted failure may be imminent, backup and replace your harddisk immedetly" noget i den retning, jeg var så inde på ibm's hjemmeside og hente noget utilities til harddisken, og fik fjernet den fejl den kom med i startup skærmen i dos, men skal lige siges at jeg er næsten 100% sikker på at det med blå skærm var der både inden og nu også efter det med harddisk fejlen, og den samme tekst her: "a predicted failure may be imminent, backup and replace your harddisk immedetly" skete også med min helt nye maxtor 120 gb diamond plus, og har derfor lidt mistanke til mit bundkort, ved ikke om det kunne hjælpe med en flashing?

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-02-04 00:29

men det med Rammene lyder også fornuftigt, tænkte også på at bytte dem ud med nogle andre jeg har

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:37

Ja tjek endelig RAM og CPU, men det ser nu ud til at MS har ramt rigtigt.
Det der med harddisk utilities har jeg da også brugt mange gange, men jeg vil anbefale dig at få sikret dine data og så få sat en ny harddisk i. Jeg har lige købt en hos Midt Data til 549,00 Seagate IDE 80 GB Ultra Dma/100 7200.7 Rpm
Det er da ikke så galt. De kan nok findes billigere.
Gad vide hvad Palle Hansen ville fortælle med det om IBM HD. Jeg vil slet ikke være overrasket hvis han ved noget om det der.
Jeg lukker for i aften, men er spændt på om du fandt ud af mere.
held og lykke med det.
Bjarne

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-02-04 00:42

tak for hjælpen indtil videre, jeg rapporterer tilbage lige så snart jeg ved noget mere, men kunne godt lyde som et problem du har haft før Palle Hansen, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om ;)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 00:47

Me to!

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 18-02-04 03:46

Nu har jeg lige haft problemer med min computer igen. Der kom blå skærm og så genstartede jeg, men så ville den ikke finde harddisken lige pludselig, og sådan gør den tit.
Jeg har skiftet/tjekket alle IDE-kabler på bundkort og i harddisk, for at se om de sidder godt nok, og det var som det skulle være. Det med at den ikke vil finde harddisken kan komme lige pludselig, Så jeg har mistanke til at det er mit bundkort der er roden til alt ondt med de problemer med blå skærm og at den ikke vil finde harddisken.
Denne her gang kom den med en anden fejl: Stop: 0x0000007A plus en masse i parentes, og
så står der noget med atapi.sys hvis det kan hjælpe.
Fandt noget om 0x0000007A fejlen her: http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/reskit/prmd_stp_fvlq.asp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 12:58

Atapi er nok dit cd-rom drev og jeg hælder stadig til den harddisk.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-02-04 16:16

Jeg tror at problemet skyldes at "noget har omstillet biosindstillingerne", prøv at trække stikket ud og så tage knapbatteriet ud af bundkortet i 5 min.
Ellers kan det være et kort der er raslet lidt løs, grafikkort osv.
Eventuelt er IDE kabelet defekt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 16:27

Hvad med den bemærkning om IBM harddisk PH ?
Du så nok at der har været HD problemer og MS har dette som en af flere sandsynlige årsager. Kom nu med din store viden

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 18-02-04 17:10

BjarneD: Lige en bemærkning: Dit store indlæg på Engelsk er = mit første link.
Jeg ved ikke om jeg har stor viden, men det skal ikke være nogen hemmelighed at IBM, har været meget uheldig med deres diske, selvom de var meget populære for et 2 siden, hvor test viste at de var hurtigere end deres konkurrenter (Deskstar 75 GXP). Siden har det væltet ind med diske der var defekte, og der har været en utrolig trafik til Holland, hvor de ombyttes/repareres, siden har deres 3 års garanti, gået ned til 1 år.
Men nu er de oppe på 3 års garanti igen
Men sagen blev ikke bedre af at når man købte en IBM- disk (som jeg gjorde for 2,5 år siden), og efterfølgende skulle have den reapareret, så viste det sig at ikke mindre en 4 importører, tog dem hjem til Danmark, og det var komplet umuligt at finde den der havde hjemtaget min.
De var alle lavet i Taiwan (Også de "orginale"), alle med godkendelsesmærker og logoer fra IBM (IBM sagde at det var en billigere parralelimport, som selvfølgelig ikke var så gode som deres)(men jeg tror det er de samme, bare med forskellige numre på) og de havde fået lov at bruge IBM logoet.
Jeg havde købt min "IBM" af ITbutikken, som var de "billigste".
Men det skal siges at de laver et rimeligt godt diskanalyse program, men det virker ikke når læse/skrivehovedet har ridset alle overflader.
Hvordan er det nu den lyder: Mænd græder ikke, de køber en ny (Nej det er vist en jeg selv fandt på, den oprindelige er vist noget med Backup)
Men i alle tilfælde, går alle harddiske døde, det er et spørgsmål hvornår (Har tit snakket med nogen der siger, jeg har altså noget på disken jeg ikke kan undvære, og jeg har ikke ......)
Men i spørgsmålet om the great blue... , så hører vi nok fra Alfa & Omega.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 18:21

Palle Hansen>> Det var da en god og lærerig forklaring, og jeg overvurderer dig bestemt ikke.
Jeg ved det med linket da det jo var på den side jeg havde fundet, og af en eller anden grund så er der nogen der vil have det på den store tallerken for at kunne spise det, og jeg mener også at teksten underbygger problemet med fejl på disken selv om andre muligheder også berøres.
Med baggrund i det du fortæller om de IBM diske er jeg ikke i tvivl om problemets ¨årsag og da der har været fejl på disken tidligere kan det jo udvikle sig til død HD.
Vi ser hvad Alfa vil.
hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 19-02-04 01:56

Jeg tror i har ret med harddisken, men studser stadig lidt til bundkortet, da både min nuværende IBM og min helt nye maxtor diamond plus 120 Gb (som nu er til reperation), har haft problemer i computeren, med at den ikke vil finde den og blå skærm. Men jeg vil da lige for en god ordens skyld skifte ide-kablerne ud på bundkortet, og prøve at sætte harddisk ide-kablet over i en af de andre 3 ide-porte på bundkortet, for at se om det kunne være porten det var galt med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 11:23

Hej Alfa.
Med hensyn til blå skærm, STOP fejl så er det meget ofte drivere der driller. Lydkort, skærmkort og visse filer til cd brændere. Hvis du skynder dig at få nedskrevet fejlmeldingen er der gode chancer for at finde gode råd hos MS Technet.
http://www.microsoft.com/technet/default.mspx
Når man finder ud af hvilken komponent der driller skal man fjerne driveren helt evt. ved afinstallation af hardware og man bliver sandsynligvis nødt til at finde en driver der passer bedre til XP.
...og jeg vil anbefale dig og alle andre brugere af win XP/2000, at installere genoprettelseskonsollen, som ligger på installations cd'en. Den giver adgang til at rette nogle af de fejl, der ellers kan være vanskelige at klare på grund af sårbarheder omkring boot af cd i forbindelse med fejl.
Installation kan ske sådan:
Sæt XP inst. cd i drevet (som kaldes D: her, ret bogstav om nødvendigt) åbn Start - Kør - skriv
D:\i386\winnt32.exe /cmdcons - tryk enter.
Konsollen bliver oprettet så du kan vælge den under opstart. Forsinkelse kan ændres i Egenskaber for Denne computer - Avanceret - Start og genoprettelse.

Held og lykke med det Alfa
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 11:25

Du skulle måske også lede efter opdatering til bundkort drivere.
Vi er her stadig så du kan jo sige til hvis du skalhave mere støtte.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 21-02-04 12:02

Lige en opdatering. Min computer har kørt helt uden problemer siden sidst jeg skrev herinde, og jeg har ikke gjort noget som helst, så jeg forstår ikke helt hvad problemet kan være, så jeg kan ikke komme med nogen løsning på problemet endnu desværre...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-04 19:47

Den fejlfrie periode taler stadig mest for harddisk fejl.
Hvis man ikke har jordet sin elnetforbindelse vil der nemmere kunne opstå strømimpulser som kan påvirke harddisken. Det er ikke elnettet, men statisk strøm der kan forårsage problemt, som selvfølgelig nemmere vil opståe på en harddisk der er slidt eller er af dårlig kvalitet.
Hvis du har vigtige data bør du nok montere en anden eller en ekstra harddisk.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-04 20:52

Måske har du alligevel gjort et eller andet, uden at tænke på det, og så efter en opstart er problemet løst.
Husk nu at lave gendannelsespunkter.
Og tjek drevet ved at højreklikke og i egenskaber, trykke undersøg nu.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-02-04 23:12

Harddisken driller stadig, så jeg er sådan set 99,9% sikker på at det er ibm harddisken, for jeg har prøvet at sætte en gammel harddisk i som primary (med winxp), som jeg havde liggende, og jeg kan høre når min secondery, altså ibm'en "slukker" imens jeg er i windows og computeren fryser. Men det der gør at jeg ikke er 100% sikker, er om det skulle kunne lade sig gøre at den samme blå skærm kommer frem, med den alvorlige fejl, selvom ibm'en sidder som secondery?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 23:17

Det kan vel ikke udelukkes da der jo kan caches på begge drev.
Er der ændringer i fejlmeddelelsen og kan du måske få mere af den ind her.
Vi er vel ikke færdige før der er fundet en løsning, vel

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-02-04 23:25

heh, det har du ret i, jeg kan bedst lide at få problemet helt til bunds Men det er stadig den samme blå skærm med alle de tal, det der ændrer sig, er at i bunden kan der lige pludselig stå et eller andet med atapi.sys og det ændrer sig + 0x0000 o.s.v. ændrer sig også lidt, men skal nok skrive fejlmeddelelsen ned næste gang, men nu har jeg prøvet at tage secondery fra, og kører kun med min lille 3 gig harddisk, for at se om den skulle køre stabilt, hvis ikke, så må det være bundkortet eller ram. Men tak for at der stadig er nogen der vil hjælpe mig med at komme problemet til livs :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 23:30

atapi er cd-rom drev hvis det fortæller dig noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 23:32

For øvrigt kan jeg godt fortælle dig at førhen fremprovokerede jeg fejl for at kunne løse dem, men det her er meget sjovere , og lykkedes det ja de' jo bår dæjli

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-02-04 23:33

Naa, skulle ikke have noget med det at gøre, men det karakteristiske ved fejlmeddelelserne er at de hedder .sys allesammen mener jeg.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-02-04 23:42

Heh, så er jeg glad for at have fundet en som dig som ikke opgiver så let, til at hjælpe mig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-02-04 23:48

Ja og så må vi håbe at mine evner er lige så gode som min stædighed, ellers må vi kalde på Palle Hansen, der har mange gode idéer.
Det er ikke underligt at disse fejl hedder noget med .sys da det ofte er system driver filer der volder problemer.
Det kan da være, at vi finder noget helt andet end harddisken. Lad os se.

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 24-02-04 23:55

Jeg har også en anden harddisk på 120 gig som jeg kan sætte i, men tør ikke rigtig, da min første 120 gig harddisk fik bad sector fejl og er nu til reparetion, plus at min ibm harddisk nu også driller med både det at den "slukker" og så at den også havde bad sector fejl på (som jeg har fjernet), og nu igen, hvor jeg har min lille 3 gig harddisk i som primary og min ibm som secondary, hvor den også kommer med blå skærm, er jeg bange for at den lille 3 gig harddisk også er ved at ryge, men nu får vi at se om den bliver ved med at kører stabilt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-02-04 00:00

Ja du kan ind til videre ikke gøre andet end at sikre vigtige data, hvis der er nogen.
Jeg lukker ned for i aften lige om lidt.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 00:03

Nu kunne det være sjovt at trække idestikket/stikkene ud af den/de cd-rom drev, for at se om fejlmeddelsen stadig kommer, for der kan jo være idekabelet eller deres sokkel der driller.
Her er en tjekliste: http://www.hgst.com/hdd/support/rma/chkata.htm
Som også siger at du skal bruge et 80 leder idekabel og ikke 40 leder:
If you are attaching an Ultra ATA/66 drive to an Ultra ATA/66 capable adapter, make sure that you are using an Ultra ATA/66 adapter 80 conductor cable and that the devices are attached to the correct connectors:
Blue - Controller (system)
Black - Master device (HD0 or ID0)
Gray - Slave device (HD1 or ID1)

Hitachi leverer hardisktestværktøj, for IBM: http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-02-04 00:11

Jeg vidste jo at du ville have en god idé Palle Hansen og jeg kan ikke være mere enig.

Godnat
Bjarne

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-02-04 00:51

Jeg tror du lige bliver nødt til at forklare det her lidt nærmere:
Blue - Controller (system)
Black - Master device (HD0 or ID0)
Gray - Slave device (HD1 or ID1)

Hvilke kabler er det, for jeg synes ikke jeg har nogle blå eller sorte kabler, kun grå?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-02-04 01:16

Det omhandler kun nyere bundkort som har 2 dobbelt konnektores, et dobbeltstik der er blå og et dobb.... der er..
Hvis du ikke har det på din comp. så skal du se efter om dit dobbeltgråstik ikke er markeret blå på den ene port, for så betyder det at der skal marsterdisken (C-drev) sidde, ellers er det lige meget, hvis du ikke har en blå (bundstik)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 12:55

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 30-05-04 11:04

Tak for svaret pallebhansen. havde helt glemt dette indlæg ;)