/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Brugerbetaling v/genoptræning ??
Fra : sofla
Vist : 311 gange
200 point
Dato : 17-02-04 21:23

Hej hej.
En god ven af mig er blevet opereret for diskusprolabs på rigshospitalet. Han bor på Bornholm, og har lige af sin egen læge fået at vide, at han ikke kan komme til genoptæning på Bornh. Centralsygehus, da han ikke har været indlagt der, ved og efter operationen. Dette medfører så, at han skal gå til genoptræning hos en aut. fysioterapeut uden for hospitalsvæsenet, men mod egenbetaling. Det kan sgu da ikke være rigtigt, at en der i forvejen er svækket økonomisk p.g.a. sygedagpenge, skal svækkes yderligere fordi man på bornholm, ikke kan udføre den operation han har fået, vel ???

HJÆLP !!!!

Hilsen
Sofla

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-02-04 21:25

Jo desværre rammer kassetænkningen på den måde.
Det har været i TV-nyhederne forleden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 21:31

Jura har ikke meget betydning når borgeren bliver afhængig af det offentlige "velfærds" system. Bornholms amt må have et patientkontor, som man kan henvende sig til. En diskusprolabs er ikke noget at spøge med og hvis patienten selv skal betale bliver der måske ingen genoptræning og så er sorteper tilbage i amtskassen og en patient der måske ryger ud af arbejdsmarkedet. Det er vist ikke nogen ualmindelig besked, men det er jo ikke noget den praktiserende læge skal afgøre så bare på med vanten og klag jeres nød. Det har da aldrig været meningen at det frie sygehus valg skal resultere i at borgeren selv skal klare den utroligt vigtige efterbehandling.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 17-02-04 22:21

Det er ikke rigtigt at han skal betale for sin genoptræning, og det der var i TV-nyhederne, var jo netop noget med betalingerne mellem kommunerne. Og det vedrører ikke brugeren.
Hvis nogen af sygehusene anbefaler genoptræning, så skal hjemsygehuset udføre det, hvis de da ikke henviser til at det skal udføres andensteds.
Så problemet kan jo skyldes at man ikke har anbefalet genoptræning, men kun den lokale læge, og han kan nok ikke gøre andet end henvise til privat fysioterapeut med egenbetaling. Dog er der normalt i alle kommuner distrikter, hvor vedkomne bor et center der udfører fysioterapi, men kommunerne har den aftale med amtssygehusene, at folk skal være færdigbehandlede.
Så summa summarum, sygehuset skal hvis de anbefaler(Se de lægelige udskrivningspapirer, eller tal med fysioterapien på det behandlende sygehus), ellers skal kommunens fysioteraputer udføre det,(evnt. oplæring i selvoptræningsprogram)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-02-04 22:31

Problemet er at amter og sygehuse ikke kan blive enige om regningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 22:31

Sådan! Palle Hansen 100 % enig. Visse praktiserende læger har en mani med at være vogter for amtskassen på patienternes bekostning og det der med at lade patienten stå med problemet vil aldrig gavne noget eller nogen.
Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : sofla

Dato : 20-02-04 13:25

Tak for svaret pallebhansen.
Desværre er det sådan, at der ikke er en genoptræning forbundet med den form for OP min ven har fået (besynderligt!!), derfor er der egenbetaling.

Hvor er det dejligt at bo i et land som Danmark, hvor de svageste i samfundet ALTID bliver tilgodeset !!!!

Munter hilsen
Sofla