/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Defekt solarie
Fra : ta262
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 17-02-04 17:50

Er der mon nogen der tør gætte på hvad mit solarie fejler?

Det er et "sanwich solarie" og over-delen fejler ikke noget.
Underdelen slår hfi-relæet så snart jeg sætter timeren, der er ligesom et æggeur (altså mekanisk, tror jeg )
For nogen tid siden kunne solariet køre et stykke tid inden den slog hfi'en.
Kan det være ventilatoren eller kan det være timeren.....?
Hvis der er en der har erfaringer på området ville det være dejligt at høre. Hvis du har en formodning om rep.pris er det da også noget jeg gerne vil høre om.

Venlig hilsen
Torben

Kommentar
Fra : superseile

Dato : 17-02-04 17:56

Hej Torben
Hvad fabrikat er solen?
Det lyder som om at en af kondensatorene til rørene i underdelen er Brændt af, dette kan give en fejlstrøm, derfor slår dit hfi relæ.

Mvh stefan

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 17:58

Hej Stefan

Det er vist af en tvivlsom kvalitet, der står " Bio Sun " på skroget.

mvh Torben

Kommentar
Fra : superseile

Dato : 17-02-04 18:11

Slår den relæet ligeså snart du drejer på timeren, eller først når rørene starter op?

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 18:19

Ja, nu gør den.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 18:20

altså den slår relæet med det samme.

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 17-02-04 19:55

Det kan lige såvel være tilledningen der er udtørret, check ledn. fra stikprop og frem til solariet, hvis det slår hpfi-relæet bare du sætter det til.
Mvh.
"Vovsen"

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 20:07

Nix.. ledningen er sprit-ny og i den rigtige kvalitet osv.
Det slår jo også først når jeg sætter timeren.

mvh Torben

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 17-02-04 20:46

Hej Torben !
Kunne meget vel være en af spolerne til rørene,
dette er en typisk fejlkilde !
MVN Michael

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 17-02-04 21:05

Der kan kun være 2 ting som kan være galt. Enten er det en kondensator eller drosselspolen som er brændt af. Nu ved jeg ikke om der er 8 eller flere rør i bunden, men ligeså mange rør der er, ligeså mange muligheder er der for at finde den drosselspole som der mest sandsydligt er brændt.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 21:28

hej 2100

Hvordan kan jeg se hvad der er brændt af? Kan jeg måle mig frem til det?
Hvordan ser en kondensator og og en drosselspole ud?

mvh Torben

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 17-02-04 21:39

Kondensator er en rund hvid med 2 ledninger, der står yf og et tal på denne. Drosselspolen er en aflang firkantet en også hvid, men der kan være flere ledninger tilsluttet denne. Nogle gange kan der ses både på kondensator og drosselspolen om der er løbet en væske ud af en af dem. Hvis dette er tilfældet er det meget nemt at se hvilken som der er galt med.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 21:58

hej 2100

Sidder de i enderne af hvert rør?

mvh Torben

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 17-02-04 22:02

Det sidder langs rørerne, det som du nok tænker på i enderne, er glintænder. Der er der ingen ledninger i, de sidder i en fatning og dem er der ikke noget i vejen med.

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 17-02-04 22:29

hej 2100

ja ja dem kender jeg da godt, men kondensator og drosselspole har jeg jo aldrigt mødt før.
Nu prøver jeg at skille kalorius ad så må vi se.
Jeg skriver jo nok videre på dette spørgsmål til jeg finder fejlen.
Indtil videre tak

mvh Torben

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 17-02-04 22:34

OK håber du finder fejlen nu.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 21-02-04 17:35

Hej ta262
Fandt du fejlen, har ikke hørt noget tilbagemelding.

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 21-02-04 19:36

jeg har som elektrikker lige læst alle indlæg her

OG NU ER JEG LIDT BEKYMRET FOR ta262.

I leger med strøm der kan slå ihjel, og nu har ta262 ikke svaret siden den 17/2 kl 22:29 ........................

bare han ikke har fået stød

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 21-02-04 22:43

hmmm

Rom blev jo ikke bygget på een dag.
Jeg skal lige op i omdrejninger først. Så bare rolig...jeg er her endnu.

Kommentar
Fra : hermannielsen

Dato : 25-02-04 21:38

hvis der stadigt er liv i dig kan jeg oplyser dig om at en spole der er brændt i stykke kan man finde ved at bruge sin næse (den stinke af råden æg)

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 25-02-04 22:58

Tak for tippet, jeg finder lige min næse frem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-02-04 15:15

At HFIrelæet går, betyder, at du har en afledning fra strømførende ledninger til metalkabinettet. Det kan skyldes, at der løbet sved ned i underdelen eller at f. eks. en kondensator i et netfilter er kortsluttet. Netfilteret vil typisk være en lille blikæske, som netledningen er forbundet til lige hvor den går ind i kabinettet, måske endda indbygget i netbrønden (den som netledningens hun stikkes ind i, glem det hvis netledningen er fast). Ellers kan afledningen findes hvor de spændingsførende ledninger inden i kabinettet er ligesom omgivet af en drive af nullermænd og afstødte hudceller og fugtet af sved fra brugerne. Den slags kureres med en støvsuger og en børste. Det kan osse være en spændingsførende ledning, som ligger i klemme eller har ligget og skrabet på kabinettet, så isolationen er slidt af.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-02-04 15:16

Øøøh er der en af ledningerne bag på æggeuret, som skraber imod kabinettet, når du drejer på knappen?

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 12-03-04 21:40

Bare en lille forklaring på det php_et siger...

H(P)fi relæet er et relæ (sjovt nok) som er med til at sikre dig og andre mod indirekte berøring...

Det der sker er at Nullen (0) den blå ledning rammer jorden (gul-grøn) og derved slår fra så du som bruger er sikret mod farlig strøm.... hvis du er i tvilvl så ring til en Aut. El installatør og lad ham kigge på det..

Han har også alt det nødvendige måleudstyr til at finde fejlen og kan skaffe "reservedele" til den.....

Håber du får det lavet..

Mvh. Dennis Pedersen..
(Elektriker lærling)

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-12-04 08:11

spole eller brændt ledning.