/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
WinFamily - opdeling af database
Fra : syrena
Vist : 877 gange
100 point
Dato : 17-02-04 15:23

Jeg har som nybegynder oprettet een database, men vil nu gerne dele den i fars og mors aner. Jeg har læst 2 bøger om WinFamily og kan ikke finde en trin-for trin vejledning for området.
Kan nogen være så venlig at hjælpe mig?

MVH

Jytte

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-02-04 15:28

Du kan finde informationer på denne side
http://www.dis-danmark.dk/program/winf.asp
Senta

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 17-02-04 15:42

Tak, Senta!
Ved umiddelbart at læse første afsnit, kan jeg se, at programmet findes på dansk. Jeg har ikke løbende brugt programmet, siden jeg januar 2002 købte og betalte for det (478,00 kr.) Mine menuer m.m. findes kun på engelsk. Jeg har skiftet computer siden og sikkert rodet rundt i programmerne. For nylig fik jeg opdateret til fixpakken 6.02.
Jeg vil nu læse links'ne, der står nævnt og se, om jeg kan finde ud af løsningerne.

Hilsen Syrena/Jytte

Kommentar
Fra : birtheandersen

Dato : 17-02-04 16:40

Hej Syrena
Du laver enten to databaser, eller også kan du dele dem op ved udskrifter
Hilsen Birthe

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 17-02-04 17:43

Hej!
Det er IKKE muligt at dele basen i to. (hvis det er, vil jeg gerne give 100 point for tip).

Jeg fik det råd, at slette alle de personer, som ikke skulle med og så gemme under nyt navn. Det samme med den anden del (åbne den gamle fil, slettet den anden del og gemme under nyt navn). Det er en langsommelig metode

Måske kan du ekspotere den i GED.format, til et andet program, OG så slette en hel gren?

Hilsen Jeannie, som også bruger Winfam.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 07:50

Jeg kender ikke Winfam, men i Brothers Keeper kan man eksempelvis med udgangspunkt i faderen udsøge samtlige aner, evt. plus ægtefæller, ægtefællers forældre og et par andre muligheder og danne en ny database.
Den eksisterende database anfægtes ikke.

Derefter gør man det samme med udgangspunkt i moderen, og fluks har man så både den gamle database, og en ny for henholdsvis faderens og moderens familie/slægt.

Det må også kunne lade sig gøre i winfam.

Med hensyn til gedcom så er det en nødløsning og der vil ofte mistes data, især hvis man har lange navne, stednavne, stillingsbetegnelser, billeder o.s.v., og desuden kan der opstå spontante mellemrum i teksterne. Hvis årstallene i dit program ikke overholder gedcom og dit eget programs regler så kan der også her opstå alvorlige fejl, så forsøg at undgå gedcom så længe du kan overføre til samme program.

Jeg må også understrege at med opdelingen i to eller flere databaser vil du ikke længere umiddelbart falde over mulige anefællesskaber mellem faderens og moderens slægt, og det forekommer forbløffende ofte når anetavlen bliver lang nok.
Dette vel især fordi folk i "gamle dage" generelt ikke flyttede sig særligt fra den ene generation til den næste. Det var ret sluttede kredse og for ridigt mange af os vel nærmest indavl. Godt vi fik jernbanen, og endnu bedre at vi fik bilen. Ikk' ?
Men god fornøjelse.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 07:57

Ups - ikke ridigt men rigtigt

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 19-02-04 09:29

Mange tak for alle de gode råd. Jeg synes, at for en relativ nybegynder er WinFamily et program, der ikke umiddelbart foreklarer mulighederne klart og tydeligt i manual og hjælpefunktionerne. Er Brothers Keeper mon nemmere at håndtere? Eller er der andre programmer, der er gode? Måske er det blot en smagssag?

MVH
Syrena

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 09:39

Jeg kender meget lidt il PAF, lidt mere til Legacy, men er daglig bruger af Brothers Keeper, så jeg har ikke grundlag for at udtale mig om andre programmer. Kan blot påpege at det i hvert fald i Brothers Keeper kan lade sig gøre.
Mine erfarnger er dog at kan et program gøre et eller andet, så kan andre kendte programmer normalt også, og når bare man ved hvilke muligheder man søger efter, så er det straks lidt lettere at finde det i sit eget program.

Hvis du ikke allerede har set siden på foreningen DIS Danmark, så er her et link til en sammenligning af slægtsforskningsprogrammer (der er rigtigt mange muligheder):

http://www.dis-danmark.dk/program/program.asp

mvh
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 09:44

Jeg faldt lige over en afstemning om hvilket slægtsforskningsprogrammer folk bruger:

http://www.genealogy.dk/poll/index.php

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 09:45

Måske du også kan bruge denne netop opdagede side:

http://www.genealogy.dk/linker/index.php

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-02-04 11:09

lidt om de forskellige programmer, det er svært at vælge hvad der er det rigtige program , hvad du har behov for osv, alt er indeviduelt, prøv at læse lidt på disse sider, her er forskellige muligheder.
Senta
http://home.online.no/~otjoerge/bk/
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Brothers_Keeper/

http://www.winfamily.com/norsk.html
http://www.swb.dk/dan/nytte/winfamily.htm

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-02-04 18:09

Hej Jytte!
Jeg er sikker på, at du kan få et svar, hvis du også stiller dit spørgsmål her:
http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=2

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 19-02-04 18:34

Til Jeannie
(som også bruger Winfam) vil jeg bemærke at to nye databaser indeholdende hver deres del af den oprindelige database vel egentligt er det samme som at dele databasen i 2.
Der kan endda tænkes at være personer som forekommer i begge dele, men eftersom jeg selv for flere år siden havde slægtsforskningen i flere mindre databaser, så er mine erfaringer at DET SKAL MAN IKKE GØRE. Det er at give sig selv større besvær og mindre sikkerhed.
Man skal hver gang finde hvilken eller hvilke databaser der skal opdateres hver gang man får flere eller nye/supplerende oplysninger, og endda om pågældende person måske er hjemmehørende i begge eller flere grupper.

Hvis så en person er i begge databaser, så skal der hver gang nøje undersøges hvad der skal opdateres hvor, og som jeg har set det, hvilke flere personer man så skal indtaste i den ene database af personer som allerede står i den anden database, men nu også skal over i den ene. Bøvl og besvær.

Når du så engang ligesom jeg beslutter at nu skal deet være løgn, og slår hele skidtet sammen i en database i erkendelse af at det trods alt er nemmere og sikrere, så skal du fjerne dubletter og sikre dig at de tilbageblevne personer nu også indeholder samtlige oplysninger. Det var en af måderne jeg fik et utal af dubletter på, og det tog mig flere måneder at fjerne disse. I øvrigt med Legacy som er specielt godt til den slags, men så var der overførsel som nødvendigvis skulle ske med gedcom filer. Der var jeg ikke opmærksom på at Legacy ved eksporten indføjede mellemrum (hvert tresindstyvende tegn tror jeg nok), samt at Brothers Keeper ved importen ikke accepterede årstal hvor kun hundredåret var angivete og derfor ændrede 16__ til 1916, 17__ til 1917, 18__ til 1918 o.s.v.
Jeg har dermed fået tusindvis af fejl som jeg igen først opdagede efter flere måneder og meget mellemliggende arbejde.

Så nu kan jeg igen på mange måneder alene på at rette de fejl som opstod fordi jeg forsøgte at rette de fjerne de dubletter som opstod fordi jeg havde det hele delt i flere baser. Der var et par grunde mere, men resultatet det samme.

Derfor er mit råd LAD VÆRE AT DELE DIN SLÆGTSFORSKNING I FLERE DATABASER.
Et andet råd er at du sikrer dig at det valgte program kan lagre alle de personer du tror du får brug og så gange tallet med mindst faktor 10. Kan det valgte program ikke dette, så er du selv skyld i senere vanskeligheder.

Jeg har spurgt til et par populære programmer, men for en sikkerheds skyld spurgt hvor stort antal de kunne lagre, og hver gang måttet kassere muligheden af samme grund.

Hvis der ønskes flere oplysninger må jeg foreslås at der stilles mere konkrete spørgsmål, og så vil jeg forsøge at besvare de få ting jeg kender, men som skrevet kender jeg ikke ret meget til andet end BK6.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 19-02-04 19:26

Jeg er helt flov over, at så mange hjælpsomme "medhjælpere" har gjort sig store ulejligheder med at forklare mig godt og grundigt, hvad der er bedst at gøre med hensyn til opdeling af en database. Jeg vil følge dit råd, Varla, og beholde min database som een hel og udelt.
Tak til alle for undervisning og gode råd. Jeg vil nu "kile" på med alle mine opdateringer.

Mange venlige hilsener
Syrena