/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Problemer med lydkort
Fra : Nordania
Vist : 606 gange
50 point
Dato : 17-02-04 11:26

Da min datter på hendes computer ( som er en ældre model ) skiftede fra win98 til win2000, var der pludselig problemer med hendes lydkort. Maskinen siger den ikke kan finde noget lydkort, men vi har ikke gjort andet end at opgradere til win2000.
Hvad jeg kan se hedder lydkortet sådan her.
OPTi PnP Sound system
OPTi SoundExpression MPU - 401
Hvad pokker gør jeg da hun er utilfreds med ikke at have lyd på.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-02-04 11:33

Jeg "smutter" lige på, for jeg har præcis det samme problem.
/PG

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-02-04 11:48

hvilket nr har kortet ?? altså mere end "OPTi PnP Sound system" ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 11:51

Måske sidder det ikke ordentligt i soklen ?? ellers gå ind og slet lyddriveren win geninstallerer straks igen det har jeg prøvet et par gange det hjalp Mvh sune Ps det gøres i system under kontrolpanel

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 11:55

Kan det passe den hedder OPTi audio 16

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-02-04 12:18

Umiddelbart ser det ud til at det ikke er et "OPTi PnP Sound system" men et andet chipsæt der skal bruges....
står der andre navne på kortet ?? f.eks sounddblaster ??
er det et indstikskort eller er det en chip som sidder på bundkortet ??

OPTi Technologies sold its audio chipset business in 1997. Please keep in mind that even prior to 1997, OPTi Technologies never made sound cards. We previously sold chips for these cards to other companies, who are responsible for providing and updating drivers. OPTi Technologies does not offer any audio drivers. If you need technical support or drivers, you will need to contact the company that made your sound card

http://www.opti-inc.com/html/drivers.html#audio

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 12:22

Prøv at hente og installere programmet Aida der kan vise hvad de forskellige enheder hedder og ofte kan programmet fortælle hvor driveren findes.
Jeg har på et tidspunkt haft et lydkort der lød til at være som det der, men det var et ISA kort og det sad på min første 486 så det må vær enoget andet. Du finder Aida her:
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Det laver ikke noget, men giver kun oplysninger.
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 12:24

Det er da muligt at kortet ikke understøttes af W2K, men et simpelt lydkort koster ikke meget over 100 kr.
Bjarne

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-02-04 13:14

Istedet for at installere div. progrrammer...kan du tage låget af computeren
og se efter noget der står med fed hvid skrift ( f.eks ms 6160 elll k7s5a)
disse kan også sporre hviket bunkort/lydkort som sidder i computeren....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 13:17

Kender du ikke Aida, DK? Prøv at kigge på det. Det er nyttigt og lettere at håndtere end Driver explorer.
Bjarne

Kommentar
Fra : dragoneyes

Dato : 17-02-04 13:36

jeg har lige spurgt en og han siger at det er fordi at windows 2000 ikke har lydkortet så den kan ikke bruges i windows 2000 det nok fordi 2000 er egnet server ikke til almindlig computer og lydkort

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 13:45

Den holder ikke dragoneyes. Win2K er solgt som et bredt program og vi er mange der bruger den med stor tilfredshed. W2k server er et helt andet kapitel og jeg kunne forestille mig at de samme problemer med lydkortet ville opstå i WinXP da det ofte er sådan at visse ældre hardwareenheder har drivere til win2k, men ikke til XP, der jo er nyere og egentlig i pro versionen er afløser for W2K, hvilket ikke har slået helt igennem da mange, især firmaer, foretrækker den lidt mere enkle W2K.
Bortset fra det er det da meget sandsynligt at der ikke kan findes en driver, men det kan vi jo kun vide hvis vi får opklaret hvad det egentlig er for et lydkort.
Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 14:51

Hallo prøvede du at gøre som jeg sagde i starten af denn flok svar ??? Mvh Sune

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 18:19

Nu siger den at der findes en OPTi Audio 16, men der ikke er installeret driver til den. Jeg fandt den i enhedshåndtering, men den står med et stort gul spørgsmålstegn. Hvad betyder det

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 17-02-04 18:48

Det betyder at driveren ikke er indlæst korrekt måske fordi den ikke fungerer rigtigt.
Bjarne

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 17-02-04 18:50

Du kunne jo prøve at fjerne helt og starte forfra.
Hvad med navnet på det lydkort hvis vi får det oplyst kan vi jo hjælpe med at undersøge om driver findes.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 18:52

Hvad med mit forslag om at bruge Aida for at identificere kortet er det forkastet.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 19:09

BjarneD > jeg har lige søgt på aida32, men hvor ser jeg hvad lydkortet hedder ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 19:16

Du skal kigge efter multimedia og så er det som regel punktet under Windows lyd.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 19:28

Under multimedie står der:
Lydkort OPTi PnP Sound system
Lydkort OPTi SoundExpression MPU-401

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 19:31

Ja det var så ikke mere end vi vidste, men i al fald bekræftet.
Jeg leder lidt og vender tilbage.
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 19:34

Jeg har også prøvet at tage låget af pc´en som DK sagde, men der er ikke lige noget der falder mig i øjnene

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 19:41

Denne kan måske bruges:
http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=58695
atc931.zip
Der vil blive krævet log in, login: drivers pw: all
Den er angiveligt brugbar til windows 2000, men da vi ikke fik flere oplysninger er det jo lidt svært, men det er til opti 82c931 og dækker det oplyste så hvorfor ikke prøve og jeg vil da anbefale min navnebrors forslag om at fjerne driveren før man installerer.
Bare spørg løs hvis der noget der er uklart.

Bjarne

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 17-02-04 19:49

Jeg har prøvet at afinstallere dem der hedder "MPU401" og "OPTi audio 16" derefter sat pc til at søge efter ny hardware, så finder den de to igen. Derefter har jeg søgt efter driver på win2000 cd-rom, men den fandt ingen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:01

Nej der er ingen driver der, du skal hente den jeg gav dig et link til, og sig nu til hvis noget skal forklares.
Du kan også prøve at gå ind i kontrolpanel - Tilføj fjern HARDWARE - næste - marker fjern en enhed - næst - fjern en enhed -næste -
så kommer der en liste og der skal du fjerne alle opti.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-02-04 20:02

>>bjarne
jeg har checket div drivere på driverguide
driverne atc931.zip er kun til win95 og 3.11 !!!!!!

Nordania
når du starter computeren, og når den står og tæller på dine ram så tryk på pause/break tasten...
hvad står der lige ovenover dine ram ?
f.esk noget i stil med "Award bios bla bla bla version og k7s5a ver.
eller endnu bedre hvis du ved havd din computer hedder, manual mv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:05

Når det er lykkedes at fjerne lydenheden fuldstændigt skal du genstarte og derefter installere den downloadede driver hvor du iøvrigt skal klikke på et link der ser sådan ud for at downloade: I don't want to backup my drivers, start driver download!
Den downloadede driver skal udpakkes med et zip program og der skal man køre en setup for at installere.
er zip OK??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:06

DK jeg fandt en til w2k så undgå venligst at laave mudder i det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:12

DK>> se lige her, det er jo ikke ligegyldigt hvordan man søger på drivers.com hvilket jeg har lang erfaring i som admin.
http://members.driverguide.com/index.php?action=dosearch&qm0=OPTi+SoundExpression+MPU-401&qa5=19&qa6=765&qa7=1799&dp=3&sm=b&jmd=and&fzz=b
du kender jo login

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-02-04 20:32

>>bjarne
ta lige og luk, om du sidder som gynge høvding et eller andet sted rager mig en bønne....
Du skal aldeles ikke komme med formaninger over for mig, da du ikke ved hvem du er taler/skriver til.

og hvis du læser flere af kommetarne vil du også se de ikke kan bruges til win2000

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:35

uha da blev supporteren sur.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-02-04 20:41

Nordania>> Jeg vil lige slå fast at der ikke er nogen garanti for at driveren vil virke, men nogen har åbenbart fået den til det og der sker jo ikke noget ved at forsøge fordi alternativet jo er et nyt lydkort og hvis det er et indstikskort så hjælper det heller ikke at finde navnet på bundkortet.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-02-04 11:38

nu har jeg hentet den driver, men den virker ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 12:19

havde du lavet en fuldstændig afinstallation af lydkortet først?

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-02-04 12:36

ja

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 12:43

Er lydkortet indbygget i bundkortet eller er det et løst til at sætte i en sokkel (stik) på bundkortet?
Jeg spørger fordi den eneste løsning er at købe et nyt lydkort. Et løst kan godt sættes i selv om der er et onboard, men der skal laves nogle simple ændringer.
Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 18-02-04 12:48

Du kunne måske også have prøvet en af de andre drivere, men jeg husker det gamle Opti jeg havde som særdeles besværligt, og den driver som du har hentet er til det gamle Windows NT, men som nogle har fået til at virke ved nogle små tricks med at kopiere nogle af filerne til Winnt\system32.
Jeg syntes simpelthen ikke at et lydkort er værd at bruge mere tid på, men hvis du vil kan vi godt prøve med lidt flere idéer.
Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Nordania

Dato : 18-02-04 14:22

Tak for svaret BjarneD.
Vi gider ikke bruge mere tid på det, men tak for dit store arbejde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-02-04 14:29

Jeg er ked af det ikke lykkedes.
Det sjove ved at svare er jo, at man kan gøre en anelse forskel for folk ude bag skærmene, men det gik ikke denne gang.
Hilsen
Bjarne