/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Canon EOS 10D eller 300D
Fra : Ishoey
Vist : 1571 gange
200 point
Dato : 16-02-04 20:55

Hejsa

Jeg har overvejet at anskaffe mig et digitalt SLR kamera.

Canon EOS 10D
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_10d-review/index.shtml
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/

Canon EOS 300D
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_300d-review/index.shtml
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/015_22-11-03_canon_eos-300d/
http://www.digit.no/tester/evaluering.epl?id=25990&cat=824#CI10
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
http://www.imaging-resource.com/PRODS/EDR/EDRA.HTM
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d.html

Hvad skal jeg vælge?

Hvad koster de og hvor kan de købes?

Kom med noget for og i mod hver kamera.

Kom med jeres erfaringer.

Hvad skal man købe af tilbehør til kamerane?

hvilke objektiver skal jeg så bruge for at tage portræt og landskab.

Jeg skal nok også have en flash, men hvilken?

Mvh Ishoey

Kommentar
Fra : paparazzi

Dato : 16-02-04 21:02

hej - prisforskellen på de to kameraer er ca. 6000,- . 300D -9000,00 og 10D -15000,00, så måske skulle du overveje hvormange penge du vil bruge ... Men længe leve de rige hvis money is not an option!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-04 21:13

Hvis jeg havde råd tog jeg nok Canon EOS 300D Digital bl.a. fordi den kan lyfte blitzen højt over linsen og måske undgå røde øjne. (alm. antirødøjne system virker ikke)
Objektiver
Til portræt vil jeg foreslå 80 m/m
Alm. landskab 50 m/m eller 80 m/m
Tele over 100 m/m til detaljer dog er der ulempen med tele at rystelser ganges op.
Din flash bør kunne vippes op i loftet og have mulighed for diffus-skærm.
De fleste flash har også "hot shoo" som kan styre camera.
Til absolut detaljer er mellemringe godt.
Priser kender jeg ikke, for det er uden for min pengepung.
Emesen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-04 22:05

Hej Ishoey

Det er jo oftest et spørgsmål om penge, men skal jeg se helt bort fra pengene ville jeg helt klart vælge Canon Eos 10D.
Da jeg kender flere fotografer, og selv skulle have et andet digitalt kamera for nyligt, blev jeg rådet til at tage 10D'eren, men min pengepung var ikke til de 12-15000 kr et sådant kostede uden objektiver, så de rådede mig til at købe en Canon EOS D60 brugt fremfor D300. D300 så de som en skrabet kopi af D10 og D60 og med færre features samt et hus der ikke er så robust som D60 da det ikke er et metal hus. De har samme antal pixels
Jeg købte et brugt D60 pris 7200 kr. uden objektiver. Herudover jeg købte så 3 objektiver et 16 mm fiskeøje uden automatik til 1100 kr., en 50 mm Canon USM F 1.4 til 2500 kr. samt en Tamron 28mm til 300 mm F 3.5 til 6.3 pris 2600 kr.
Alle 3 objeltiver tegner skarpt og fint, men jeg kunne da godt tænke mig en Canon USM 70-200 mm med stabilisator, men en sådan koster mere end 10.000 kr. fra ny. Så jeg klarer mig med de tre jeg har.
Hvis du begiver dig ud i at købe et digitalt kamera, skal du forlange inden du køber det, at der bliver taget et billede med dækslet på objektiver således at der fremkommer et helt sort billede. Herefter skal du efterse billedet på en computer for pixelsfejl, da de vil blive afsløret på denne måde.
Blitz har jeg kun den indbyggede og de rækker ikke langt så jeg er også på udkig efter en extern blitz.

Det blev lidt langt, men håber du kan bruge det til noget

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-04 22:30

Hvis du på et tidspunkt kommer til H-staden, skal du være velkommen til at se og afprøve mit kamera D60, da det er en stor investering du skal ud i. Det vil måske kunne hjælpe dig i din videre søgen efter det rigtige kamera.
Så glemte jeg før, at du bør have 2/3 objektiver
16-35 mm til landskaber/festligheder m.m.
28-70/80 mm god som ovenstående, men også til portræt.
70-200/300 mm denne kan undværes hvis du ikke har en genbo der vil fotograferes

//bentjuul

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 22:31

Jeg har et Canon Powershot A 80 til ca 3.500 4 megapix Og det er bare helt ok Kan det meste som et spejlrefleks og tager gode videoklip og lyden er ligeså ok Men det bedste ved canon er at de er det eneste mærke der har dansk Menu Mvh Sune

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 17-02-04 05:43

Jeg takker for de indlæg der foreløbelig er kommet, der er jo meget godt imellem.

Jeg har sammenligner 300D og 10D, men er i tvivl om jeg vil få noget ud
af de ekstra penge en 10D koster.

Da jeg bare er en alm. amatørfotograf.

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-04 22:01

Jamen jeg kan godt forstå du er i tvivl, men til min pengepung var 10D for dyrt, i og med at der også skal indkøbes objektiver. Jeg valgte så et brugt D60, men var i det valg måske påvirket af nogle fotografer.
Jeg er ikke i tvivl om at du også får et godt Kamera i 300D, og du har helt ret i at til os amatørfotografer er det et godt kamera til rimelige penge.
Jeg havde, inden købet af D60, et Nikon Coolpix 5000 der kostede det dobbelte og jeg fik ikke særlig gode billeder og det blev jeg aldrig rigtig glad for, derfor udskiftningen.

Med et 10D, 300D eller D60 bestemmer vi selv kvaliteten for her er det meget afgørende hvilke objektiver vi køber. Men som tidligere nævnt kan de købes brugt i en fremragende kvalitet, f.eks til start en 28 til 70/80mm, som et all round objektiv.

Har du prøvet at se på "ebay" http://keyword.ebay.com/keyword/canon.html?ht=1&
jeg kender et par stykker der har handlet her, men jeg har aldrig selv prøvet. Men der er rigtig mange tilbud i objektiver.
Fortsat god fornøjelse med din videre søgen.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-03-04 19:57

Du skal være opmærksom på når du vælger objektiver at du skal gange brændvidden med 1.6. Det var jeg ikke opmærksom på, så nu har jeg solgt et par af mine objektiver, fordi jeg nu har fundet ud af hvilke objektiver der er bedst til mit brug.
Så jeg bruger nu følgende:
16 mm fiskeøje uden automatik
24-85 mm Canon USM F 3.5-4.5 denne er lige købt i USA pris 2600 kr. incl. UW-filter
28-300 mm Tamron F 3.5 til 6.3
Så nu er jeg dækket ind til næsten alt.
Hvor langt er du kommet i dine overvejelser ?

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 200 point
Dato : 26-03-04 10:33

Jeg har nu anskaffet mig en flash. Det er en Sigma EF-500 DG ST til ca 1700 kr. Jeg har prøvet den under flere forskellige forhold og er meget tilfreds med den.

Her er enkelte specifikationer:
Type: Kompakt seriekontrolleret TTL flash med auto-zoom
Ledetal 50 (ISO 100/m ved 105 mm zoom-indstilling.
Strømforsyning: 4 alkaline eller 4 genopladelige AA batterier
Antal flaskglimt: Ca. 100 med genopladelige og ca. 200 med alkaline batterier.

Et godt alternativ til Canons 420 EX eller 550 EX.

Jeg kan nu ikke tilføre dig mere viden om Canons Eos D serier, men håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-05-04 21:13

Hej Ishoey
Jeg har lige læst dit tips http://www.kandu.dk/dk/tip/7922 et godt tips, betyder det at du har købt kamera ?

//bentjuul

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 14-05-04 21:09

Hej bentjuul

Ja.. et 300D som jeg er meget tilfreds med :)

Jeg overvejer nemlig en Sigma Flash EF 500 DG Super flash til 2119 kr.

Tak for din respons og gode råd til mig... :)

mvh
Ishoey

Godkendelse af svar
Fra : Ishoey

Dato : 14-05-04 21:19

Takker for de gode råd

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-05-04 20:48

Tillykke med dit kamera, hvis du skal have ovennævnte flash så kan den fås i Kbh for mellem 1700 og 1800 kr. Hvis du vil have det, vil jeg prøve at se hvad de koster nu.
Hvad har du fået af objektiver til det ?
Tak for point

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 17-05-04 18:42

Har sendt mail til dig!

mvh
Ishoey