/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Automatiske stavefejl ?
Fra : Guild
Vist : 415 gange
50 point
Dato : 16-02-04 14:39

Jeg har flere gange undret mig over de mange stavefejl. I 2 af mine indlæg læste jeg GRUNDIG korrektur, men resultatet blev "lidt" ændret. Et par bogstaver var forsvundet, og et "mellemrum" forsvandt også.

Dette er ingen kritik af Kandu, eller Kandu's brugere ! .. men nærmere et spørgsmål om andre har oplevet noget tilsvarende ??

Nu bliver det spændende om dette spørgsmål går "rent" igennem, eller om "Kandu-nissen" er på spil igen.
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 14:51

Jo det sker jævnligt.
Det skyldes som regel at fingrene er hurtigere end øjet.
Du kører sikkert med trådløs keyboard. Der er det af og til et problem når 2 taster skal trykkres på en gang.
Det gik vist uden stavefejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 14:52

Næ det gjorde det ikke.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 14:55

Som sagt har der altid været problemer med f.eks programkode formattering. Jeg oplever sjældent problemer med andet.

Guild jeg tror 'dit' problem bl.a bunder i at kandu.dk tilsyneladende bruger Verdana som font her på boardet istedet for en standard ASCII systemfont.

True-Type fonte er ikke stærke i mellemrum (whitespace). Dette kan du ved selvsyn konstatere ved at kopiere lidt ASCII grafik herind

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 15:07

refi
"trådløs keyboard ?": Nej, jeg bruger model "meget gammel"

Jeg har lige indsendt følgende (blot sekvens):
"Hvad skulle fordelen forøvrigt være i at ..."

Dette blev "oversat" til:
"Hvad skulle være fordelen forøvrigt være i at .."

Jeg troede faktisk ikke mine egne øjne, derfor stillede jeg det generelle spørgsmål.
/PG

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-02-04 15:11

du er ikke den eneste. har også somme tider underet mig, men troet at det nok var mig der var noget galt med (bortset fra alt det andet

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-02-04 15:11

der var den igen (underet = undret)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 15:14

Den har jeg sku aldrig oplevet
Jeg troede også det var mig der var for hurtig.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-02-04 15:21

Det er da fordi PET, FBI m.m. hugger alle indlæggene, læser dem og skriver dem ind igen...nogle gange klodser de så lidt i det! (Konspirationsteorien!)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 15:22

Guild -> Se her hvad jeg mener : http://kandu.dk/dk/spg/21114

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 15:30

Det kan ikke passe for FBI kan ikke skrive æææøøøåååÆÆÆØØØÅÅÅ (de ved sikkert ikke engang hvad det betyder)
Så - nu får jeg nok besøg imorgen.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-02-04 15:36

Nej, oprigtig talt tror jeg at man simpelthen ikke ser de fejl, man laver, selvom man kigger indlægget i gennem.
Når jeg skriver større afleveringer tjekker jeg dem altid to gange på computeren...og ALLIGEVEL er der fejl i, når jeg får skidtet printet ud og gennemlæser det igen. Jeg tror, man simpelthen læser på en anden måde, når man sidder med det i hånden.

(Har tjekket dette indlæg, - der burde ikke være fejl i!)

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-02-04 15:38

Stavefejl:

Vistde du dtete?:

Iøfgle en uerndsøeglse på Cmabrigde Uinvertisy, bteyedr det ikke noegt
i hivklen rkækefløge bgotsavrene såtr i et ord, det esente
vgitgie er at det frøtse og sdiste bgosatv i odret er på de rtete
padlser. Rseten kan linge vloaypk, men du vil satdig vræe i snatd til
at lsæe det. Det er frodi den mnenesekilge hejrne ikke lesær hevrt
bgotsav, men odret som en hleehd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 15:41

Vi er vist inde på et andet emne - men du har ret "catbody"

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-02-04 15:42

hold da op... det var mig der bragte ovenstående som tip i sin tid... med alle de gange, det er blevet brugt efterhånden burde jeg sgu have fået mere end 3 stjerner for det!!!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 15:45

skingur
Jeg giver dig delvis ret, men i dette tilfælde tog jeg et print FØR jeg indsendte, men som du ser 15:07 kom der et extra "være" ind i resultatet ! Man bliver helt parnoid (gad vide om det er stavet rigtigt)
/PG

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-02-04 15:45

skingur >> vidste ikke det oprindelig kom fra dig. Jeg har fået det af min datter, som fik det af en af sine sekretærkolleger på sygehuset, som har fået .........

refi >> ved godt at det ikke vedrører emnet, men kunne ikke nære mig

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 16-02-04 15:46

nej refi, cambridgeundersøgelsen er berettiget her... det handler om at hjernen bliver "snydt", når man tjekker sit indlæg for fejl. Man "ser" det ikke.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 16-02-04 15:47

parnoid = paranoid (og så holder jeg her

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 16:07

Selvfølgelig er den berettiget "skingur" - men det jeg mente var at vi er ved at gøre det til en større Phd. og som sagt tror jeg DET MESTE skyldes hurtige fingre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-02-04 16:12

Deu kran få ferm skjenner af mog..........*****
Hvis der står noget forkert eller der er stavefejl i mine kommentarer.........
så er det med vilje.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 16:35

Vi gør det jo alle mere eller mindre, og mon ikke det er det samme som når nogen læser korrektur for en så finder de fejl som man ville have forsvoret at de fandtes.
Nu fylder mine fingre 1½ tast så hvis jeg bare skynder mig en anelse så går det helt galt.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 16:38

Det bedste svar indtil nu, må være noget omkring "hurtige fingre" .. sådan generelt. Men jeg kan afvise, at dette IKKE var fejlen.

</MOLOKYLE> Jeg er ikke helt teknisk på plads med hensyn til "ASCII grafik". Jeg har oplevet, at nogle "programmer" ikke vil acceptere flere "mellemrum" men kun ét.

Men stadig: Hvordan kan "ren" tekst "oversættes" til noget andet .. det er det, jeg ikke fatter.
/PG

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 16-02-04 16:42

Guild -> Prøv at se her. Nu 'tegner' jeg en fuld linje '-' (minus) tegn :

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

..og nu 2 linjer i én køre :

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er dét jeg mener

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 16:44

Du har ikke lavet mellemrum - eller har jeg misforstået det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 16:46

Absurte ting sker her :

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Der stod :

Kode
< ! D O C T Y P E H T M L P U B L I C " - / / W 3 C / / D T D H T M L 4 . 0 1 / / E N " " h t t p : / / w w w . w 3 . o r g /T R /h t ml 4/ s tr i c t . d t d " >

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 16:48

refi -> Nope !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 16-02-04 16:50

Jeg har fundet ud af, at det er komplet umuligt at læse korrektur på sine egne skrivelser.

Jeg havde en kolleger der var ordblind, man når han skulle læse korrektur på mine skrivelser, ja så forsvandt ordblindheden.

Og så lige han egne skrivelser, dem kunne man godt se på at han var ordblind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 16:51

Er der ingen der har taget dette problem op med de ansvarlige KANDU medarbejdere?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 16:53

Det med at læse korrektur på egne ting skyldes at man ved hvad der står og derfor IKKE ser fejlene.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 16:55

refi -> Ork jo.. flere gange

Hvis det er kode/mellemrum/tekst-formatterings problemer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 16:55

</MOLOKYLE>
Jeg prøver lige det samme.
-----------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
På æres-ord: jeg brugte IKKE mellemrums-tasten
/PG

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 16:56

refi -> KORREKT : Trick of the mind's I (= eye)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 16:57

Guild -> Smart ik' ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-02-04 16:59

Det er også derfor skolelæreren finder alle børnenes stavefejl.............

Godkendelse af svar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:03

Tak for svaret molokyle.