/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Fodnoter
Fra : Briz
Vist : 365 gange
100 point
Dato : 16-02-04 14:36

Hej jeg er ved at skrive en dansk rapport om Christiania, og sidder nu med en tvivl om hvad der forventes af fodnoter på HF.

Et par eksempler på min tvivl.

"Folk i fristaden har fra begyndelsen altid set på hash som et relativt uskyldigt rusmiddel, der hørte ungdomsoprøret og den alternative livsstil til. Derfor har hashrygning og hashsalg altid været accepteret i fristaden"

"Flere gange har områdets beboere indskrænket den del af området, hvorfra hashsalg må foregå"

"Allerede kort efter grundlæggelsen af Christiania opstod en strid med specielt Københavns kommune, hvor borgmester Urban Hansen kaldte Christianitterne for samfundsnassere"

Der er selvfølgeligt mange flere, og det er lidt en del af problemet, for jeg har ret manga fakta, som jeg jo har hentet fra mine kilder, og hvis alt skal med, så bliver det nogle ret omfattende fod/slutnoter.

Er der en regel for mængden af noter?
Er der en regel for udvælgelsen af noter?

Håber på et forståeligt svar, for mine kilder, er noget upræcise på området

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-04 14:48

Jo færre fodnoter jo bedre. Fodnoter skal kun bruges, når de er absolut nødvendige for at fremme forståelsen. I modsat fald virker de blot forstyrrende på læsbarheden/formidlingen af tekstens budskab. Brug i stedet 'kodede' henvisninger til et appendix ..eller noget. Hold også disse på et minimum.

Jeg tror ikke der eksisterer nogle specifikke regler. Som skriftlig formidler er det vigtigt, man ikke 'forstyrrer' læseren.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-04 17:19

Kravet til kildebehandling er på HF sikkert de samme, som alle andre steder.
Fodnoter skal underbygge/dokumentere din tekst.
Du skal skelne mellem en generel gennemgang af et emne, hvor du henviser til den anvendte litteratur, - i litteraturlisten. Og til mere konkrete udtalelser om nogen eller noget. Dette skal dokumenteres gennem en fodnote ved henvisning til, hvorfra du har det.
At bruge fodnoter til at give bibemærkninger, og uddybelse af den skrevne tekst, vil ikke være relevant på dette niveau.

Godkendelse af svar
Fra : Briz

Dato : 16-02-04 21:20

Tak for svaret qfha.