/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
sverige
Fra : tcolsen
Vist : 531 gange
50 point
Dato : 14-02-04 23:55

hej
er der noget man skal tænke på når man påtænker at købe tv i sverige
mvh tco

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:07

Ja.
Du skal nok betale den danske stat momsen og afgiften *GG*

Men ellers er det kun det at du skal køre til svergie hvis det skal repareres på garantien, medmindre garantien er international.

Mvh,
Mordex.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:13

Glemmer du ikke at vi har fri grænsehandel "Mordex"

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:14

Har vi det????????
Det anede jeg sgu ikke.
Hvordan kan det være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:15

EU

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:16

Og det er??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:17

Godnat "Mordex" sov godt

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:19

Ja, ok.
Det var bare for sjov.
Men jeg vidste ikke at man ikke skulle betale moms når man indførte noget fra EU lande.
Gælder det så også når man køber noget i Tyskland?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:22

refi

hvornår kom Sverige i EU ?????????????????

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:24

hvis du indfører noget fra Tyskland kan det i visse tilfælde være muligt at man skal betale differencen på momsen
14% - 25%

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:26

"bibsamie"
Det er flere år siden. Følger du kun med her på KANDU?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:27
Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:28

Det var i 1995

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:31

Lidt ros skal du da også have "bibsamie"
Den med momsen er god nok, men gælder kun over en vis beløbsgrænse (husker ikke lige hvilken)

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:32

refi

jeg skal vel også have lov at sove engang imellem ???

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:34

Med hensyn til Tyskland er det jo netop det grænsebutikkerne lever af. Eneste betingelse er at du henter varen på den tyske side.
Flere sønderjyske forretninger har lager på den tyske side af samme årsag.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:35

Hva fan svenskere og normænd lyder da næsten ens ?? gør de ik.

mvh
Per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:35

Selvfølgelig "bibsamie", men vidste du det virkelig ikke.
Det var Norge der sagde nej.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:40

refi

vi handler byggematerialer fra Sverige, så jeg sku fan vide det, svipser så det brager.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:42

Godt ord igen - jeg har også en stige der mangler et trin, men når bare man ved deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:45

Hvorfor skal man så ikke betale differencen på momsen når man køber i Svergie?

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 15-02-04 00:47

Mordex

som tidligere skrevet kommer det an på typen af vare samt beløbsgrænsen.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:47

Fordi der er fri grænsehandel (så længe vi snakker småbeløb)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:48

Hvis du agter at købe et nyt køkken eller en bil i sverige så kommer momsen ind i billedet.(medmindre du køber skabene enkeltvis)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 00:49

Ok.
Nu forstår jeg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 00:56

Et lys er tændt.
Har lige tjekket indførselregler - der er faktisk ikke sat nogen beløbsgrænse blot det er til eget forbrug.
Den med køkkenet kommer af at vi for flere år siden medbragte et køkken fra Danmark til Tyskland (bosat i tyskland) og vi der momsede køkkenet.
Det er det omvendte da vi fik penge tilbage. Ved indførsel til Danmark kan det naturligvis ikke betale sig da Danmark jo har den højeste moms i hele verden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-02-04 01:54

tcolsen
Du skal betale 25% moms http://www.dr.dk/reneord/artikler/2002/2204ehandel.htm nederst på siden.

Her er momssatser fra andre lande http://www.fde.dk/dokumenter/html/sog_momsrefusion.htm

I Sverige er der 3 momssatser. Der betales 25% moms på TV. Undersøg om du skal til Sverige, hvis det går i stykker indenfor garantiperioden. Hvis du bor tæt på Øresundsbroen, så er det måske ikke den store ulempe.

Den seneste kurs på svenske kr. er 81,43 http://www.nationalbanken.dk/dndk/valuta.nsf/side/Valutakurser?OpenDocument
så kan du selv regne ud om det kan betale sig.

mvh ans

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 02:16

Du skal vist lige tilføje at det gælder "nethandel" - ikke hvis du selv henter varen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 02:19

Så havde jeg ret med hensyn til momsen??????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 02:21

Ret i hvad ???????????????
Hvis du henter et fjernsyn i Sverige er det eneste du skal tænke på "GARANTIEN"
Det var vist det spørgsmålet gik på.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 02:23

Ja, ok. Det er vist det med at man kommer til at betale 25% moms, men det er den svenske moms man betaler, og så skal man ikke betale den danske, fordi sverige er medlem af EU. Er det korrekt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 02:25

JA
Havde momsen i sverige været 10%, skulle du heller ikke betate differencen (NÅR DU HENTER DET I SVERIGE)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 02:35

OOOOOOOOOOOOOOOkkkk.
Nu er jeg HELT med.
Tak for svaret *GG*

>>altså tcolsen. Du betaler det som tv´et koster, og tager det med hjem. Går det i stykker, skal du køre til sverige og få det repareret, medmindre det kan repareres i DK på den garanti du får med. Find ud af det inden du køber tv´et. Og med den kurs som ans skriver, kan du selv regne ud om det kan betale sig.
Og som ans også skriver, bor du i nærheden af sverige, er det ikke noget problem.

Nu håber jeg ikke du er faldet i søvn inden nu når herned *GGGGGGGG*

Mvh,
Mordex.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-04 02:40

Godnat allesammen.
Spørgeren er vist gået forlængst.
Godt du er med "Mordex", selvom det ikke var dit spørgsmål.
Så kør du bare ud i EU og tag med hjem til eget forbrug.
Husk der er ingen garanti på tomme øldåser.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-02-04 02:41

Godnat folkens *GG*

Godkendelse af svar
Fra : tcolsen

Dato : 15-02-04 13:30

Hold da helt op :)
Jeg fik vist sat noget i sving , og ja jeg gik iseng
tco

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-04 13:54

Ja men vi løste opgaven