/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win Xp på et drev og 95 eller98 på et an~
Fra : Sunowich
Vist : 419 gange
50 point
Dato : 14-02-04 21:59

Jeg har win Xp pro på mit c drev jeg har delt hdd op i 3 altså c d og e Jeg har en del ældre spil som jeg gerne vil spille og som xp afviser Jeg har tidligere stillet spørgsmål omkring spillene og fået forklaringer på hvordan jeg skulle sætte dem op for at få dem til at virke men det virker ikke: Så var det jeg tænkte på at lægge win 95 eller 98 ind på feks mit d drev og så spille igennem det men der ligger jo også spil og andet som jeg bruger i xp så jeg er lidt i tvivl om det er godt.Og hvordan skifter man så mellem styresystemerne hvis altså man kan gøre som jeg tænker der skulle jo nødig gå koks i maskineriet da det ellers kører upåklageligt nu Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 22:03

For at det skal komme til at fungere ordentligt skal man installere det gamle OS før man installerer XP eller skal du til at bruge ekstern bootmanager.
Du kan søger om emnet her (ikke Google 'SS'):
http://support.microsoft.com/default.aspx?ln=da
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 22:13

Pjat Bjarne jeg kan da saktens finde den sid på google Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 22:18

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-02-04 22:55

Personligt ville jeg nok bruge en ekstra harddisk til at lægge 98 ind på, men hvorfor i alverden vil du lægge 95 ind, du risikere at der er mange af driverne du slet ikke kan få mere til 95 udgaven, og se en skærm med 16 farver virker lidt trist.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 23:13

Elleby der står jo også eller mellem 95 og 98 mvh Sune og ps Hvordan skifter man så mellem styresystemerne hvis det nu var at jeg havde en disk mere med 98 på ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-02-04 23:16

Det bliver du nød til at gøre i biosopsætningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 23:20

Hvis du har sat 98 på først og derefter installerer XP vil XP kunne registrere det andet styresystem og når du så vælger at installere XP på anden partition eller drev (helst drev) så vil XP kunne lave en dualboot så du kan vælge styresytem under opstart ganske som du kan vælge genoprettelseskonsol (som en erfaren rotte selvfølgelig har installeret "SS") eller Windows. Elementary my dear Watson!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-04 23:21
Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 15-02-04 11:04

Der er mange måder at gøre det på.........her er den jeg bruger:
Programmet Partition Magic kan gøre dette med eksisterende Xp på HD:
Win 95 på part 1 med boot manager
Win 98 på part 2 (win 95/98 bør ligge indenfor 8,5 GB)
Win Xp på part 3
Extended partition med:
[(Drev til dokumenter som er synlig fra alle tre part)(Evt Drev til programmer )]
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-02-04 11:16

Husk blot at den extended partion skal være fat32, ellers kan du ikke læse det med win98/95.

Godkendelse af svar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-04 21:30

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-02-04 23:40

Når eller hvis du bruger PM, så er det en god idé at genstarte mellem hver stor operation. Boot Magic som følger med PM, må kun ligge på een partition, men kan afindstalleres og indstalleres på en anden part.
Emesen.