/ Forside/ Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 510
Antenneopsætning
Fra : kjeldx
Vist : 2242 gange
200 point
Dato : 13-02-04 18:11

Jeg bor i parcelhus Haderslev. Gammelt antenneanlæg har siddet de sidste 25 år. Skal have ny VHF-antenne samt ny UHF-antenne. De bliver monteret på taget på et 1,5 m langt stålrør. Kan jeg "bare" forbinde kablerne fra de 2 antenner til hinanden ved hjælp af samlemuffer oppe ved skorstenen, lade dem mødes i 1 kabel (ved skorstenen) der så går ned til TV-apparatet i stuen. ELLER skal der monteres en speciel samledåse deroppe. Ved det gamle system var der en rund fordelerdåse med at par modstande o.l. hvor kablerne var samlet(måske var det en antenneforstærker )men hvor fik den så sin strøm fra?
Venlig hilsen
Kjeld

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 18:24

Hvert kabel skal ned til antenneforstærkeren som også "skærer" det væk som du ikke skal bruge.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-04 18:28

Nej du kan ikke bare samle dem med samlemuffer, det vil give et for stort tab, og en skæv fordeling.
Da du nok ikke har de store problemer med antennesignalet, kan du købe en ny eller måske bruge den gamle samledåse.
Men os lidt længe væk fra VHF sendere, må føre vores kabler til en antenneforstærker (på eller under tag), og skal så have en strømforsyning på et af vores fjernsyn, ligemeget hvilket. Den er så "klippet" ind på antennekablet bag fjernsynet.
Har du ikke overvejet parabol, da du så kan se mange flere kanaler, og de efterhånden er nede i en pris der snart er som dine antenner.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 13-02-04 18:46

Montering af antenneanlæg:
Antenne..........forstærker/samledåse..............................udløbsdåse..........TV
Antenne 2...........: :.......transformator.......netstik
Håber du kan bruge min "tegning"
Har du flere TV skal der en fordeler ind mellem forst/saml og udløbsdåse
Emesen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 18:52

Parabol er da en rigtig god løsning .. men udover selve "skålen" med tilhørende LNB'er skal der også købes en receiver .. og skal denne receiver fungere kræves smartcard. Et sådant kan foreksempel fåes hos Canal Digital. De kalder det "Local" og indeholder 8 kanaler .. men "kortafgiften" er 990 gode danske kroner pr år .. efter at der er betalt licens.
/PG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-04 20:11

Guild: Du skal da kun bruge smartcard hvis du vil se helt specielle kanaler, feks. TV 1000.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-02-04 16:59

pallebhansen

Har du en receiver med indgang til smartcard, eller til CI-modul må der nødvendigvis placeres "noget" i maskineriet. Signalerne vil ellers fremstå som en "grøn skærm" eller "digitaliseret skærm"

Jeg har lige klippet lidt fra Canal Digital's danske hjemmeside:

Local-pakke:
Vælges Local-pakken alene opkræves kort-service på 990 kr. for 1. år. Herefter opkræves 495 kr. halvårligt. 390 kr. forudbetales ved oprettelse af abonnement.

Følgende kanaler indgår i pakken:
DanToto
dk4
DR1
DR2
Radio 2
TV 2 Zulu
TvDanmark 1
TvDanmark 2

Zulu er betalingskanal, de andre TV-kanaler er "must carry", som du betaler via det velkendte licens-giro-kort.

Du vil kunne finde noget lignende på ViaSat.

/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-02-04 17:08

Sorry, jeg glemte lige det sidste "klip' fra Canal Digital:

DR1/DR2:
Vælges alene DR1/DR2 opkræves der ikke årlig kortservice. DR-kanalerne kræver sit eget programkort og kan kun rekvireres ved henvendelse til Canal Digitals KundeCenter på 70 13 19 19. Gælder kun i Danmark - ekskl. Grønland og Færøerne.

Summa, sumarum: Der SKAL bruges et kort (Smartcard)
/PG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 17:12

Jamen, spørgeren bor ude hvor kragerne vender (ha ha), ellers ville han jo ikke køre med gammeldavs antenner, han skal jo ikke have Canal Digital eller andre recivere der kun bruges på antenneanlæg. Men et gement parabolanlæg der bruges sammen med en alm. reciver.
Så han skal kun betale det han har gjort førhen til DR.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-04 17:15

Stakkels >kjeldx< skal vist bare koble to antenner sammen og så ned i TV.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-02-04 17:37

pallebhansen

Du startede selv med måske at anbefale en parabol ! Jeg fortælte "blot" at dette måske kræver nogle omkostninger.

Nu skriver du "alm. reciver" .. men en sådan "tingest" skal da også "fodres" med et kort .. ikk' ?

Til Kjeld: Jeg synes du skal lytte til Emesen !

/PG

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-04 17:38

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-02-04 17:39

Jeg tror nu ikke at borgerne i Haderslev er helt tilfredse med udtrykket at bo hvor "kragerne vender"
/PG

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 12:51

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kjeldx

Dato : 02-06-04 21:59

Tak for svaret emesen.
Undskyld det sene svar - til gengæld får du ***** p
Men det virker.-

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-06-04 22:10

Ok -