/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Internetforbindelsen timer ud ???
Fra : kjorup
Vist : 199 gange
50 point
Dato : 12-02-04 19:19

Jeg er på bar bund - hjælp

Jeg har ADSL fra TDC med en fast ip og 4 dynamiske, og kører Windows XP.

Når jeg sætter min forbindelse op med den faste ip (angiver ip, subnet og gateway) virker forbindelsen i et stykke tid (ca. 1 time), og så ryger al kontakt til omverdenen.
Jeg kan derefter sætte forbindelsen til selv at finde ip'en og så virker det igen. Hvis jeg så indtaster min faste ip, starter det hele forfra. Det virker igen i et stykke tid, men afbryder så forbindelsen. Lader jeg forbindelsen stå på auto-ip virker det fint (den lukker ikke). Hvis jeg kører ipconfig mens den står på auto-ip får jeg bekrætet at mine oplysninger om ip, subnet og gateway er korrekte.
Det har ingen betydning om jeg bruger forbindelsen eller ej, den lukker bare
Jeg har kontrolleret om der er nogen services der har skiftet tilstand standset/startet, men det er der ikke.

Forbindelsen går gennem en switch hvor der sidder en anden pc (med dynamisk ip), men den har ikke været tændt i mellemtiden, og jeg har også prøvet at køre uden om switchen.

Det virker som om et eller andet timer ud, men jeg kan ikke finde ud af hvad det skulle være. Jeg har prøvet at "slukke" for både firewall og IIS i desperation, men det har ikke hjulpet.

En andet ting - Kan jeg overhoved få to PC'ere, en med fast og en med dynamisk ip, til at køre gennem en switch? Eller skal jeg til at ud og investere i en router?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 20:16

Hvis du bruger DHCP i stedet for fast IP burde du ikke kunne mærke problemet.
Jeg syntes du skal kontate TDC og udbede dig en forklaring. Godt nok er TDC et stort foretagende, men de er faktisk dem man nemmest kommer i kontakt med når der er problemer.
Når du bruger en switch burde du kunne få forbindelse da switchen jo ikke laver en andet end at koble diverse netkabler/netkort sammen, at den så har den fordel frem for en hub, at den kan finde ud af at sende "pakker" hen hvor de skal være i stedet for at lade det tumle rundt i et "anakistisk" netværk som det sker på hub'en, erså noget helt andet.
Routeren kan konfigureres til at styre IP tildelinger, men jeg kan slet ikke forestille mig at den skulle kunne styre både dynamisk og fast IP på samme tid, men måske er der nogen der ved bedre.
Bjarne

Kommentar
Fra : kjorup

Dato : 12-02-04 23:05

Jeg vil jo gerne have ordnet det på en sådan måde, at jeg kan have begge maskiner tændt, og uanset hvilken rækkefølge jeg tænder dem i, er det altid den samme maskine (en server) der får den faste ip.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 23:16

Jeg kan altså ikke se at den IP er fast når den skifter med faste intervaller, Det er jo netop det en dynamisk gør. Problemet med de dynamiske er jo at du ikke kan tildele en fast IP med den stabilitet det giver. TDC må have klodset lidt i det så tal med dem. Hvis du får lige så mange faste IP som du har maskiner kan du jo sagtens styre dem, men hvis du skifter til router kan du jo nøjes med at lade routeren finde TDC (WAN) og så konfigurere med faste adreser i LAN.

Kommentar
Fra : kjorup

Dato : 13-02-04 08:21

Tak for hjælpen BjarneD, men jeg tror ikke problemet ligger i at ip'en skifter, for den ip jeg bliver tildelt når jeg bruger DHCP, er den samme som jeg selv angiver.
Når jeg bliver afbrudt, kan jeg skifte til DHCP og ummidelbart efter skifte tilbage til fast ip og så virker det igen (i et stykke tid). Jeg får altså kontakt med den samme ip, som blev afbrudt 30 sek. forinden.

Men, du har ret - jeg skal nok have fat på TDC. Jeg ville blot høre om der var nogen der kendte til problemet.

Kommentar
Fra : Danny_den_onde

Dato : 23-02-04 23:13

Kan fortælle at grunden til at du ryger af er at tdc har leasetime på 1 time, du skal altid bruge dhcp kun med BBProf kan du få en ægte fast ip addresse som ikke er styret af deres lamme dhcp server.

Som jeg ser det ville den bedste løsning for dig sku nok være at købe en router (400-600 kr) og så afbestille de 3 ekstra ip addresser få en enkelt fast og brug routeren.
DLink 704P købte jeg den anden dag for 425 kr og den deler min tdc adsl (med en fast ip) til vores 7 computere uden problemer, og samtidig har den indbygget print server

Kommentar
Fra : Danny_den_onde

Dato : 23-02-04 23:19

På den måde kan du så sætte en af maskinerne som DMZ host
DMZ host betyder at alle porte fra WAN siden vil blive mapped til den ip du skriver i DMZ