/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
celeron processor
Fra : granslam
Vist : 475 gange
200 point
Dato : 12-02-04 06:01

jeg er tideligere blevet rådet til at holde mig langt væk fra celeron og har så
derfor også rådet andre til dette
men hvad er ufordelene ved celleron ??
mvh Granslam

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-02-04 06:05

Mindre intern hukommelse. Færre funktioner.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-02-04 06:39

Hejsa
Der findes mange tests (Benchmarks) omkring emnet på nettet, her er blot en af dem http://www.fastora.com/international/Docs/NBN208A1.pdf
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-02-04 06:44

NB: Hvis du køber det nye Alt om Data (se nedenfor), kan du læse om den forskel der er på 533/800MHz, eller du kan købe og læse artiklen (20,-) igennem http://itsvar.dk//articles/article.aspx?id=5387&

Frontsidebussen: 533 eller 800 MHz
FSB'en har fået et hak opad i clockfrekvens. Men kan det mærkes på det samlede systems ydelse? Vi har testet det nyeste fra Intel mod forgængeren, og resultatet er ikke til at misforstå. Artiklen er bragt i
Alt om DATA 2/2004
(Udgivet 22-01-2004)

Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-02-04 11:28

Hov! Kom lige i tanke om den her også
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4792

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 12:24

Hvis man har brug for en fin billig kontormaskine så er Celeron da udmærket. Til ganske almindelige opgaver arbejder den hurtigt og den store indbyggede cache er helt unødvendig, men hvis du skal arbejde med mange tunge opgaver på en gang så foretrækker jeg Pentium.
Jeg har på fornemmelsen, at der lidt lige som MS produkter, at Intel er skod det skal være AMD, men jeg er stødt på mange flere fejl i forbindelse med AMD. Det er klart at en Celeron ikke er til krævende spil og det er muligt at AMD laver de hurtigste CPU'er til de voldsomme action spil, men til normale Celeron da en rigtigt god løsning til prisen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-02-04 12:36

Det er også min opfattelse at Celeron er udmærket til f.eks. bærbare. Tekstbeh. regneark osv.
Mht. AMD oplevede jeg faktisk at en af vore unge softwareudviklere fortalte mig, at han hjemme havde en AMD baseret PC der var betydeligt langsommere end den Intel CPU baserede PC han benyttede på virksomheden. Det til trods for at clockfrekvensen var mindre på Intel maskinen...(bemærk at det var til udviklingsarbejde, compilering, debugging osv.)
Som IT chef købte jeg altid Intel, bl.a. for at være så sikker som muligt på at være kompatibel.
Jeg håber ikke jeg støder AMD folket, for det er også givet, at er du glad og tilfreds med den er den god nok....og på visse områder måske bedre...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 12-02-04 12:42

Jeg har faktisk opfattelsen af at 128 cachen kan virke hurtigere til opgaver som dem bvh beskriver og jeg anbefaler også Celeron til gængse kontoropgaver ud fra at den besparelse kan være med til at give råd til udskiftning på et tidligere tidspunkt. Der skal ikke indkøbes mange maskiner før besparelsen på processoren rækker til endnu en rå maskine.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-02-04 12:45

Enig!

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 14-02-04 10:10

Tak for svaret BjarneD.