/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min syge kat spiser kattegrus - hvad gør~
Fra : zippen
Vist : 6898 gange
100 point
Dato : 12-02-04 01:21

Min kat der lige er kommet hjem fra dyrlægen, efter han har været meget syg af Hæmobartonellose. Han er stadig meget syg, men det er så småt begyndt at gå langsomt fremad.

Problemet nu er, at han spiser gruset fra kattebakken. Det startede han med lige før han blev så syg. Vi har prøvet med 3 forskellige slags, og har efter snak med dyrlægen prøvet at skifte til krystaller istedet for. Det virker heller ikke. Han har stadig smag for det. Han får en medicin der hedder Ronaxan 100 mg. to gange dagligt. For at stoffet skal kunne blive optaget, er det vigtigt at katten ikke spiser calsium, jern, aluminium og natrium. Alle disse dele er i kattegruset har vi fået oplyst fra Firmaet der producerer kattegruset.

Han må ikke komme ud de første 14 dage - så vi er nødt til at have kattebakken i brug. Er der nogen der har været ude for noget tilsvarende, eller ved hvordan man kan undgå at katten spiser gruset? Alle gode råd er velkomne.

Hilsen
Zippen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 01:24

I må da fjerne gruset og lægge aviser eller lignende i bakken i stedet Mvh sune

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 12-02-04 01:55

Svar fra min kone, der elsker katte [jeg er selv hundemenneske, så vi skiftes... ]:

Læg en avis i bunden af kattebakken, og brug rent sand... Det er løsningen.

God bedring med katten, hilsen fruen...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Ram3

Dato : 12-02-04 05:06

skift katten ud, det bliver du alligevel snart nødt til alligevel.

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 12-02-04 08:14

Svar til Ram3

"skift katten ud, det bliver du alligevel snart nødt til alligevel."

Jeg håber så sandelig ikke du er katteejer med den attityde. Selvfølgelig skifter man da ikke bare katten ud. Han er kun 9 mdr. Havde han været 13 år var han heller ikke blevet skiftet ud....... Man skifter da heller ikke bare sine familiemedlemmer ud fordi de bliver syge!!!! Og hvis man ellers gider ofre det det koster, at få kæledyret undersøgt af dyrlægen, er der som regel meget gode chancer for dyret......... Det er vel et spørgsmål om, at holder af de dyr man anskaffer sig. Det forpligter at have dyr, og kan man ikke leve op til det, skal man ikke anskaffe sig et! Der er nok dyr der bliver mishandlet i denne verden.

Zippen

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 12-02-04 08:15

Ram3
Hvilken del af "Alle gode råd er velkomne.", var det du ikke forstod???

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 12-02-04 08:17

h_blunck

Tak for jeres svar - det bliver afprøvet så snart forretningerne åbner, og jeg kan få fat på noget sand.

Med venlig hilsen
Zippen

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-04 08:42

Hej Zippen

Du kan også prøve med træpiller (de fåes også til brug i kattebakken). De suger fint og jeg tror ikke han vil spise det.
Håber snart han bliver rask, det er en fæl sygdom, der desværre rammer primært unge katte.

Held og lykke

Chamira

OG TIL RAM3
Hvad fanden er der galt med dig? Blev du tit tabt som barn eller hvad?

Jeg har aldrig set mage til så uhjertelig en kommentar, du burde skamme dig.
Hvis du ikke har noget pænt/velovervejet at sige, eller er ligeglad med emnet, så hold dig da væk og hold dine infantile kommentarer for dig selv.

Jeg håber aldrig du får børn... af 2 årsager:
- Stakkels det barn, der får skoldkopper eller lign. i dit hjem
- Stakkels det barn, der må høre fars hårde dom, når kaninen får lidt vintereksem.

Kommentar
Fra : kajsvaj

Dato : 12-02-04 09:51

Det er fint nok at bekymre sig om sin kat, og kan den reddes ved at putte træpiller i kattebakken så skal den selvfølgelig det. Når man derimod begynder at sammenligne dyr og mennesker for at nå frem til konklusionen at der stort set ingen forskel er, så er målet nået.

Citat Chamira:
Jeg håber aldrig du får børn... af 2 årsager:
- Stakkels det barn, der får skoldkopper eller lign. i dit hjem
- Stakkels det barn, der må høre fars hårde dom, når kaninen får lidt vintereksem.

Kaninen skal vel alligevel slagtes (ja man spiser kaniner, -kaniner er et dyr !) og så kan det syge barn trøstes med en god kaninsteg !

Ok, nok lidt på spidsen... Men der er altså forskel.

MarianFiskBoeltuderfordihunserheste.mp3

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 12-02-04 10:30

Tak for svaret Chamira. Anede ikke man kunne få træpiller til kattebakken. Nu skal jeg ud og opspore sådan et par poser.

Mvh.
Zippen

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 12-02-04 11:21

Hej Zippen

Jeg ved de kan fåes på de fleste foderstoffer (i hvert tilfælde i Midtjylland) og jeg er næsten 100% sikker på, at jeg har set dem i Bilka.

I en lysegul og grøn pose med en gråstribet (tegnet) kat på. Vi brugte dem da vores den yngste var killing. Den nægtede at bruge kattebakken fordi gruset satte sig mellem dens tæer, så den satte sig ved siden af. Så prøvede vi med træpiller, som den godt kunne lide, og blandede så senere mere og mere grus i.

I dag bruger hun kattebakken, men bruger også frygtelig lang tid på sine poter bagefter!

Held og lykke med din dejlige misser. Lad os høre hvordan det går.

Chamira

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 12-02-04 17:41

hej!
Jeg har faktisk prøvet problemet flere gange, og hvis ikke det hjælper med udskiftning af grus etc. er der kun da...da..Det kan de faktisk godt forstå. Altså må du ligge på lur og verbalt antyde at missen er forkert på den....Mvh. La.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-02-04 09:24

>Ram3.

Hold da kæ.... hvor du lige kunne bringe disse dyreelskerpklaphattes pis i kog *LOL* Det er da i orden at "holde" af et dyr, meeeeeen folks.... det er altså BARE et dyr.

Og til Chamira...... når du omtaler at Ram3 formentlig heller ikke ville behandle syge familiemedlemmer på samme måde, har du formentlig fuldstændig ret - Det er jo befriende at se, at der er mennesker (her i blandt Ram3) som stadig rummer en portion ikke forvrænget sunde følelser og fornuft, og dermed rationelt og uden forplumring, er i stand til at adskille deres følelsesliv fra en skide kat til sit evt. syge barn.

Jeg kan vældig godt li' at kigge på TV's "Animal Planet" - Men når disse gyselige emotionelt forkvaklede personer, der i deres evindelige udstillen af
"Se mig.... jeg har reddet en vandrende pind fra at blive kørt over på motorvejen..... er jeg ikke et godt menneske" dukker op på skærmen, så kramper maven sig sammen til en gang vomitus.

Hvor er det sørgeligt at se, at nogle mennesker i deres forvrængede følelsesliv projicerer deres kærlighed, (der er behov nok andre steder) over på et ligegyldigt dyr.

Det kan da godt være, at der er flere løsninger på din kats problemer, men Ram3's løsning er 1 af dem. En løsning som en sand - og ikke selvelskende - dyreven råder over, og tør eksekvere, i sin sande kærlighed til et dyr.

Ram (2)

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 03-04-04 16:24

hej!
Hvis den ikke har haft tendensen før, så er der muligvis forbindelse til medicinen. Prøv et andet produkt, evt. kopimrdicin. Snak med dyrlægen, eller skriv til en mail-dyrlæge, som er ganske udmærkede rådgivere.
Mvh. La.

Kommentar
Fra : aaam

Dato : 17-11-05 16:02

Hej Zippen!
Jeg vil gerne høre hvordan det hele er gået med din kat. Jeg sidder nu med nøjagtig samme sygehistorie. Samme diagnose med hæmobartonellose og han spiser også kattegrus. Jeg håber at høre fra dig, Zippen

mvh aaam

Kommentar
Fra : raisch

Dato : 20-03-08 18:34

ram 2
Ram 3

det virker som om i bare har siddet og ventet på at i kunne få lov til at slå ned på "os andre" helt ærligt hvor gamle er i? vi andrer forholder os til det spørgsmål der blir stillet, det er vist synd og sige det samme om jer! find dog en side hvor i kan få lov til at diskuterer med nogle på jeres niveu.

og når det er sagt

så er jeg nysgerrig på om Zippen har oplevet andrer symptomer, jeg har en stor killing der gør det samme, men han drikker også forfærdeligt meget vand! snakkede med dyrlægen i går der sagde at det nok bare var en dårlig vane, men jeg blir godt nok lidt bekymret nu! har fjernet ham fra kattebakken ihvertfald 6-7 gange i dag, men han blir ved med at spise grusset.... meget mærkeligt!

hilsen en meget bekymret en!!!

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 21-03-08 11:44

hej!
Jeg har oplevet det med flere katte. Den bedste løsning er at observere og derepå opdrage. Sig da-da og fjern hovedet fra det den æder. Den kan måske også finde på at æde træpillerne? Prøv selv. Det er kun en dårlig vane!!
Hilsen la.